Gå til innhold

Svineinfluensavaksine


juli 2013

Anbefalte innlegg

Skal dere ta den? Jeg er så usikker. Leser jo at de som er i 2. og 3.trimester er i risikogruppen, men likevel så usikker.. Tenker mest på bivirkninger og om den lille i magen egentlig har godt av den! Bah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var veldig usikker,men nå som jeg hører på nyhetene,så tar jeg sjansen,selvom jeg føler det er veldig skummelt. er 36 uker på vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sitter også her og tenker opå hva som er lurt.... Vil jo helst ikke tilføre kroppen noe som den egentlig ikke trenger, spesielt nå som jeg har flere en meg selv å tenke på. Er ikke begeistret for eventuelle bivirkninger, men vil jo ikke stå i en posisjon der jeg setter barnet og meg selv i fare ved evt smitte! Dette syns jeg er veldig vanskelig. Er akkurat kommet inn i 2 trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke. Har lest t influensa er farligst mot slutten av graviditeten, bl.a fordi man har redusert lungekapasitet. Og jeg blir jo ikke høygravid før leenge etter influensasesongen er over:) Men hadde jeg vært i siste tri nå, ville jeg absolutt vurdert den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag og han anbefalte å ta vaksinen (med bakgrunn i Folkehelseinstituttet sin anbefaling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å ikke ta vaksinen av min fastlege. Og det skal jeg følge.

 

Så det blir heftig bruk av engangsserviette, antibac og unngå mange unødevendige handleturer osv fremover til det verste har gitt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange delte meninger om dette... Så da får en bare stole på magefølelsen om hva som kjennes rett ;) Men lettere sagt enn gjort for min del i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svineinfluensavaksinen som anbefales for gravide. Det er den vanlige som gamle får hvert år.... Står masse om det på Babyverden.no hvertfall. Jeg har ikke bestemt meg enda ang vaksine, men tenker at det kanskje kan være lurt. Jobber på skole og er oppi mye folk hele dagen. I tillegg tenker jeg litt på de som er hjemme også. At jeg ikke tar med meg smitte hjem til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope :)

Har ikkje tenkt tanken på å ta an å heller ingen planer.. Tok heller ikkje sist gong, sjøl om både eg å eldsta va i risikogruppå.. Fastlegen eg hadde då meinte at eg ikkje burde ta an sjøl om de anbefalte an.. For an va ikkje testa godt nok å fint lite testa på gravide og ingen visste om der kom noge seinvirkningar på fosteret.. så derfor holde eg meg vekke denne gongen og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender bare ut en liten oppfordring til dere gravide om å ta vaksinen. Jobber på lungeavdeling og har sett hvordan det kan gå for en gravid som fikk influensa med komplikasjoner (etter influensa forløp med empyem (puss) i lungene har hun måtte fjerne høyre overlapp i lungen = stor operasjon, masse smertestillende, antibiotikabehandling og immoboilisering)

 

Kraftig infeksjon er ikke bra for en gravid pga endringer som er under graviditeten som gir mindre motstand for å bekjempe en infeksjon - og man er litt mer beskyttet mot influensa som vaksinert, om man får det så får man oftere et svakere sykdomsforløp.

 

Vaksinene er ikke forbundet med skader på foster/mor (det er ulike typer på markedet).

http://www.felleskatalogen.no/medisin/vaxigrip-sanofi-pasteur-msd-565024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...