Gå til innhold

Tørr på dagtid - hva er neste steg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ventet dere litt med nattbleie eller kuttet dere den på samme tid?

Noen som vil dele litt erfaringer?

Anonym poster: ce90d1dc432b3ba8afea13283c52a843

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kuttet alt samtidig da vesle var 2 år og 4 måneder. Natta har vært det minste problemet her. Hvis ho våkner på natta settes ho på do. Fire måneder siden bleieslutt, og ho har et uhell på natta. Siste måneden har ho sovet natta rundt. Gir bare vann etter middag, så ho ikke super så masse juice/melk før leggetid. Mange setter barna på do når de legger seg ( typisk rundt kl 23) men om det ikke er nødvendig, så er det best å ikke legge seg til den uvanen. Kjøp tisselaken og ha under madrassbeskytter, så slipper man Madrassvask om uhellet er ute. Lykke til:)

Skrevet

Takk for svar!

Det høres jo veldig bra ut? Brukte dere lang innkjøringfase? Her har det gårr raskt. Brukte juleferien på det for å få litt flere dager i strekk hjemme.

Tror jeg vil avvente litt og se hvordan det går med litt lengre turer bort fra hjemmet før vi tar av om natten. Men godt å høre at det kan gå så fint :)

flere som vil dele sin erfaring?

Anonym poster: ce90d1dc432b3ba8afea13283c52a843

Skrevet

To av mine tre har sluttet med bleie. Eldste rundt treårsdagen, og yngste rundt toårsdagen. Begge sluttet på dag og natt samtidig.

Barn tisser ikke mens de sover, men når de våkner. Viktig å være rask med dobesøk etter soving. Vi har hatt tisseuhell i senga en gang med yngste, aldri med eldste.

Mitt inntrykk er at det er mer forvirrende å drive å ta bleie av og på til ulike tider av døgnet, og borte / hjemme. Lett å tisse på seg fordi man ikke husker om bleia er av eller på. Min erfaring er at det beste er å slutte med alt på en gang!

Anonym poster: b3efefaa97eeca3801af511092bd6839

Skrevet

Vi brukte en langhelg ( ons-søn) hvor vi bare var hjemme, og utenfor huset. Etter det var den neste måneden veldig stress, fra ho sa fra til det kom tok det ca 4 sekunder. Ble mange skift de første ukene. Etter en måned gikk det veldig greit. Setter ho på do når ho står opp, etter soving og etter middag fast. Ellers når ho sier fra. Vi kjørte hardt på med bestikkelser i begynnelsen, sluttet med det etter en måned.

Skrevet

Lurt å vente til nattbleia er tørr, da blir avvenninga enklere..

Anonym poster: d37a7b17dfb0855c0235150f001281ee

Skrevet

To av mine tre har sluttet med bleie. Eldste rundt treårsdagen, og yngste rundt toårsdagen. Begge sluttet på dag og natt samtidig.

Barn tisser ikke mens de sover, men når de våkner. Viktig å være rask med dobesøk etter soving. Vi har hatt tisseuhell i senga en gang med yngste, aldri med eldste.

Mitt inntrykk er at det er mer forvirrende å drive å ta bleie av og på til ulike tider av døgnet, og borte / hjemme. Lett å tisse på seg fordi man ikke husker om bleia er av eller på. Min erfaring er at det beste er å slutte med alt på en gang!

Anonym poster: b3efefaa97eeca3801af511092bd6839

Det stemmer ikke at barn ikke tisser mens de sover. Min eldste er 5 år og må fortsatt sove med bleie fordi han tisser på seg ellers. Vi har prøvd flere ganger å la han sove uten bleie og han tisser på seg hver gang. Vi har prøvd "alt" for at han ikke skal gjøre det, for vi også mistenkte at han tisset i det han våknet. Selv da vi vekte han ved å løfte han opp i senga og bære han på badet, tisset han på seg ofte. Det skjedde også flere ganger at han våknet klissvåt og iskald om natta fordi han bare hadde sovet videre etter å ha tisset. Og det er ikke viljen det står på, for han ønsker veldig å slutte med bleie helt. På dagen var han tørr før han ble 3år.

For at barn skal slutte å tisse om natta, så må de ha et hormon som gjør at man produserer mindre urin om natta og de må våkne hvis de må tisse. Så lenge ikke minst en av de tingene er i orden, så kan man ta av bleia alt man vil og sette dem på do når de våkner, men barnet vil tisse på seg uansett.

Vi har forsøkt flere ganger etter at han har hatt flere tørre netter etterhverandre, men vi har blitt enige om at vi skal ta bleia på igjen hvis det blir mange våte netter. Det har gått bra en periode, for så å bli mange våte netter igjen, hver gang vi har prøvd...

Anonym poster: 819fb5d73cf7be77c4fca0e7f9c1354a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...