Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg: hjemme med to barn, 3 år og 2 mnd. Minste våken hver natt, største såklart veldig aktiv. Jeg får ikke sovet på dagtid, da største heller ikke har dupp lengre. Jeg er helt utslitt, men vi har ikke fått bhg plass før mars! Jeg rydder og tar meg av begge unga mens han er på jobb. I dag når han kom hjem påpekte jeg så flink jeg hadde vært til å rydde, samtidig som jeg gikk rundt i ørska etter alle våkennettene. Han sier: å, satte du på oppvaskmaskinen, det var jo ikke mye da... Ble så forbannet at jeg kastet en tom tørkerull på han. Da ble han selvsagt mer provosert og sa at jeg bare hadde ligget og dratt meg på sofaen hele dagen!!! Vet at det første året med nyfødt er tøft, men dette var kaka. Vet ikke om jeg tenker rasjonelt selv, er så utrolig sliten og dårlig samvittighet for gutten på 3 som bare er hjemme med meg om dagene. Men lurer på omlegging bare skal gå fra han. Da vet jeg i alle fall at jeg må klare alt selv, og slipper å irritere meg over han i tillegg (selv om jeg må forholde meg til han pga barna). Eller skal jeg holde ut dette året og se om det blir bra igjen? Hver dag i julen når han hadde fri vasket jeg minst 2 maskiner om dagen. Det er da ikke så vanskelig å sette på en maskin, sier han når jeg påpeker at han ikke har vasket noe klær. Så rart at han ikke klarer det, om det liksom er så lett da!! Han henger opp klær om jeg ber han om det, men først regla om at jeg maser så fælt... Irriterer meg at jeg hele tiden må ta meg av alt, for så å mase for å få hjelp!! Råd og innspill tas i mot med takk! Anonym poster: adddd6274684c84595a14b7076fdef3b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Drit i å gjør mer enn du har ork og overskudd til. La mannen ta det han orker og be han klappe fint igjen dersom han klager. I tillegg blir dette nok bedre om noen mnd, når største er i barnehagen noen timer og minsten forhåpentligvis har fått mer rutiner på nattesøvnen. Hang in there! Anonym poster: 327ba26d6a09d0dbaf9ff9445cdf29d4
Elsker livet Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Om han ikke ser din sak og dine behov ved å snakke med han, syns jeg dere skal be om hjelp fra utenforstående. Jeg vil anbefale en venn av mannen din som er oppgående, og har dere ingen som kan fungere som megler kan du kanskje få helsesøster til å snakke med han.
CamillaT86 Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Går an å kaste lage "regler" eller hvem som skal gjøre hva og bytte på ? eller noe sånt no =) Slitsomt å føle man gjør alt. Selvom han skylder sikkert på at han jobber =)
Følelsesvims Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Skriv lister over hva som må gjøres ila dagen/uka, og lag kryssekolonne for hver av dere. Mat til knøtt og bleier og styr skal jo såklart inn, i tillegg til husvask/klesvask og handling. Så får dere en litt nøytral oversikt.. Visuelt og fint for mannfolket
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Åhhh, hadde så lett byttet med han! Å jobbe er ingenting ifht å gå hjemme med to små. Jeg får ikke pusset tennene før han er hjemme en gang. Takk for innspill, tar gjerne i mot flere. Får bite tenna sammen i noen mnd til. Flashback til førstemann var nyfødt, vi hadde det ikke bra sammen da heller. Er det noen som har det?? Anonym poster: adddd6274684c84595a14b7076fdef3b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Snakk med han og forklar han at han må hjelpe til hjemme. Å være hjemme med barn, og i hvertfall to barn er ikke en ferie. Hvis han ikke hjelper til noe hjemme så er han bare en belastning og irritasjonsmoment. Babytiden med nattevåk er en 24/7 jobb, du kan ikke bare sette deg ned og stenge det ute sånn de fleste gjør med en vanlig jobb. Syns synd på deg, vet hvordan det føles når alt som blir gjort hjemme ikke blir verdsatt og sett på som viktig eller slitsomt. Anonym poster: 923ebbe805ed111228dc00d8e22ca777
Elsker livet Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Åhhh, hadde så lett byttet med han! Å jobbe er ingenting ifht å gå hjemme med to små. Jeg får ikke pusset tennene før han er hjemme en gang. Takk for innspill, tar gjerne i mot flere. Får bite tenna sammen i noen mnd til. Flashback til førstemann var nyfødt, vi hadde det ikke bra sammen da heller. Er det noen som har det?? Anonym poster: adddd6274684c84595a14b7076fdef3b Ja, vi har hatt det bra med nyfødt i hus. Mannen forstod/forstår at det kan være mye mer slitsomt å ha baby, barn, hus og matlaging enn det ser ut. Det meste jeg gjør vises ikke, det vises/merkes bare når det ikke blir gjort. Spesielt da vi hadde kolikkbaby og en av oss måtte være våken hele døgnet stod han virkelig på. Tok minst halve nettene, og vi erklærte unntakstilstand slik at hovedfokuset var at vi skulle få nok søvn og dekke de andre basale behovene først og fremst. Alt annet fikk stå lenger nede på listen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 Ammer du? Hvis ikke anbefaler jeg en ferie på minst 2 uker fopr deg alene. Da blir han tvunget til å ta seg av ungene og sørge for rydding, klesvask ol. Ellers er det nok lurt å få en utenforstående til å mekle mellom dere. Kansje det er lurt å lage noen klare regler for hvem som skal gjøre hva. Da er det viktig at det blir pressisert veldig klart at det som er dine oppgaver nå blir hans oppgaver når han skal ha sin del av permisjonen. Kansje du kan kreve at dere bytter snart nå? Anonym poster: d3b0977df5276328021b3a638d4bf0b9
Heeii123 Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Noen ganger er det bedre å være alene i eget rot,enn i andres rot....... Nå er jo jeg alene, så har ikke noe bra råd . Hehe føler bare med deg. Er så slitsomt med mannfolk som er sånn. Vært der,ferdig med det! Men så lenge dere har det godt eller,og kjærligheten er der,så ordner det seg:)
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 Slutt å vaske klærene hans. Anonym poster: 03696b92deaa1746f56c51d34baf7e56
LettBris Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Min mann "tok hintet" når han selv var HJEMME I PERMISJON med vår andremann. Da hadde jeg gått i mange år og vært alt-mulig-hjemme-mamma og prøvde å si ham tusen ganger hvor mye jeg ønsket at han hjalp til. Etter noen uker hjemme var han en ny mann
Nissefisen Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 Du, jeg så ett innlegg på Facebook for litt siden. Skal prøve å gjøre det kort. I morgen så gir du blaffen i å rydde opp etter barna. La klær, bleier, tallerkener, leker og alt ligge å flyte. Legg deg på sofaen når han kommer inn døra. Kanskje spør han hva i svarte det er som har hendt, så svarer du bare enkelt: du sier jeg bare later meg og ligger på sofaen om dagene. Kanskje får han opp øynene for hvor mye du faktisk gjør.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Nissefisen; den var fin:)) prøver i morgen. Får bare gi f... i at det er helg og at det burde vært strøkent Hi Anonym poster: adddd6274684c84595a14b7076fdef3b
gale damen Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Ta deg en langhelg alene et annet sted - det skal vel neppe mere til før han forstår i alle fall litt..
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 Slutt å vaske hans klær, lage mat til ham og rydde etter ham. Når han begynner å gå tom for sokker og underbukser, så går det kanskje opp for ham at vaskemaskin er noe man kan sette på?
Tired mama Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 Dere har to barn sammen. Dere har selv valgt å sette dem til verden. Da fortjener de også at mamma og pappa klarer å ordne opp. Om dere ikke klarer å finne noen løsninger på dette sammen, råder jeg dere å dra på parterapi på Familievernkontoret. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal finne seg i alt fra partneren sin. Men dere skylder barna å prøve i hvert fall! Om det likevel viser seg at dere ikke klarer å ordne opp i det, får dere heller gå hvert til deres da. Da kan dere med god samvittighet skille lag, med den viten om at dere i hvert fall prøvde.
Tired mama Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Ellers var det mange gode tips i svarene før meg... ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #20 Skrevet 3. januar 2013 Mannen min klaget ikke, men lurte på hvorfor jeg ikke gjorde mer husarbeid på dagtid, sånn at heg slapp å ta skippertak i helgene. Han ukependler, så han kommer hjem torsdagskvelden. Jeg lot han ta en ettermiddag alene, med storhandel med baby på slep, barnehagehenting, skolehenting og middagslaging en fredag han var hjemme. Fikk ikke flere spørsmål etter det gitt.. ( og vi har barnehage tre dager i uken.. ). Du trenger ikke ta en langhelg borte, men dersom babyen tar flaske hadde jeg gitt han en lørdag som husmor, mens du er borte. Ikke dra så langt, regner med det blir krise i heimen.. Anonym poster: 60ec0dab67a69c80b3c9a5497e2ef16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå