Gå til innhold

Hva koster egentlig et bryllup?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi forlovet oss like før jul og skal gifte oss iløpet av sensommer/høst eller tidlig neste sommer.

 

Vi har begynt å sette opp gjesteliste og budsjett, men det blir så mye tipping og usikkerhet. Hadde egentlig sett for oss at vi ikke hadde råd før neste sommer, men fikk meget gode nyheter i går kveld og i dag. Pappa fortalte i går at han har samlet mye brennevin til bryllupet vårt. Han er mye utenlands og har kjøpt med "finere" brennevin med tanke på vårt bryllup i mange år og hadde et solid lager vi skulle få:) Snakket med svigermor på telefon i dag og kom inn på temaet. Da fortalte hun at søstera til min forlovede og mannen hennes hadde fått 40.000 kr da de giftet seg. Vi skulle få det samme! Om vi ville bruke pengene på selve bryllupet, bryllupsreise eller kjøpe oss noe valgte vi selv:) JIPPI!!!

 

Trodde vi skulle betale alt selv, men vi får jo virkelig en god håndsrekning:) Jeg ble så glad at jeg har lyst til å juble!

 

Selv om vi får god hjelp ønsker jeg ikke å "sløse bort" pengene. Vil ha så mye som mulig ut av de kronene vi bruker.

 

Kan noen si noe om hva sitt bryllup har kostet, komme med billige gode forslag til gjennomføring. Hva kom faktisk hver enkelt ting på? Mat, brudebukett, drikke, bordpynt, fotograf, frisør, klær, undertøy, sanghefte, morgengave etc, etc

 

Vi blir ca 60 gjester til middag. Usikker om vi inviterer flere til kaffe, klær til oss to og våre tre barn. Blir kirkebryllup og skal ha lokale der vi kan ordne mat, drikke og kaker selv. Ellers er alt åpent:)

 

Alle gode forslag mottas med takk!

 

Anonym poster: b92f5c7a6f212eb0b0aff1aa38da819e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte ca. 100 000,- Det var et ganske moderat og enkelt bryllu med 75 gjester til middag, kaffe og fest

 

Anonym poster: 5cb2bd73b556eb2787e553bb22fa6985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 100.000. Hadde selskapet på en fin restaurant. Fireretters middag med vin. Klær kostet 20.000, maten 60.000, så gikk resten med til blomster, programmer, pynt av brudebil, fotograf.. Bryllupsreise kom i tillegg, ca 40.000. Vi sparte ikke, hadde et stilfult bryllup, dog uten ektravaganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner i underkant av 1000,- pr gjest til mat og drikke. Alt det andre kommer i tillegg ( fotograf, kjole, ringer, transport, invitasjoner/takkekort, osv, osv).

 

Anonym poster: 5d1ca66de634027431a4db681f74dac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Sjekk selskapslokalet først. De plassene jeg pleier å leie til ulike tilstelninger koster ca 2000 kroner (det kan variere mht vaskehjelp o.l.)

 

Bevertning: der kan du få et overslag fra et par cateringbyråer og sammenligne. Eller regne ut prisen på selvlaget mat for 6 gjester og så gange med 10?

 

Fotografer har også fastpriser. Tror du kommer langt med 2000 kroner.

 

Klær og bukett: det kan jo koste fra 0 - 100.000, kommer an på om du vil ha markblomster og bunaden din fra konfirmasjonen, eller fullt Mette-Marit-utstyr med blomsterslep og girlandere...

 

Bordpynt, sanghefte og morgengave: også helt avhengig av smak og nivå. I et bryllup jeg var i hadde bruden lagd bordkort av pene glatte steiner med navnene malt på, og bordpynten var også ting fra naturen som hun hadde samla på fjellturer og skogsturer. Sanghefte: 5 sider koster 5 kroner å kopiere i svart/hvitt, gang med 60 så har du det. Fargeforside koster litt mer. Morgengave er mannens problem...

 

Skal du ha levende musikk til dansen må du sette av mellom 5 og 10 tusen. Men ellers tror jeg dere kommer langt med de 40.000 og all gratisbørsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster så mye eller så lite du vil det skal koste.

 

Vi endte opp med 20-25000, men så hadde vi et lite og avslappet bryllup også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk leie et lokale ganske billig, fikk noen vi kjente til å lage mat og lagde litt selv, kjøpte pynten selv. Vi hadde ikke alkohol, men det har jo dere allerede. Vi betalte 30000 for alt.

 

Anonym poster: 27b906f30ab7b075e6255f242ea873c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet oss på tinghuset.

Klær til meg og mannen kr 5000.- fikk kjøpt billig brudekjole.

Jentene sydde svigermor kjoler til, de var brudepiker.

Buketter 1200,-

Ute og spiste etterpå med foreldre og forlovere ca 2000,-

En mnd senere hadde vi vennefest, serverte reker, kylling, salater.

Venner stilte med kaker, en venninne som er konditor laget bryllupskaka.

Lokale 1000,- måtte vaske selv.

Fri bar, fikk også mye finere drikkevarer som foreldrene våre hadde kjøpt inn på utenlandsferie.

Kjøpte øl og vin selv.

Ble altså ikke så dyrt.

 

Anonym poster: ea2b5d13b7287ff8c6ba412a409576c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi greide å holde oss til budsjettet, ikke et veldig dyrt bryllup. Mat og lokale ca 30000 (49 gjester), klær 6000 (brukt på finn), alkohol ca 15000 (litt usikker på dette, kjøpte litt og litt når vi var i Sverige over et års tid, merket liksom ikke denne utgiftene på godt), vielse 3000, lagde bordkort selv, invitasjon og takkekort bestilte vi på nettet, ca 1000 til sammen. Ellers kjøpte jeg pynt og lys gjennom året i forkant, Nille hadde tilbud på lys en periode osv. Og bryllupsreisen ble ikke før året etter, så den er ikke iberegnet.

 

Endret av Vimsa G11 & J13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dere må gjøre er og finne et lokale hvor dere kan ha med drikkevarene selv :D

Brudekjole kan du få kjøpt brukt på finn, samme gjelder klær til mannen. Jeg betalte 4000 kr for min brudekjole og mannen leide smoking til 1500 kr.

 

Blomster kan bli dyrt om dere skal bestile oppsatser. Vi kjøpte inn roser i en dus rosafarge og hadde oppi blomstervaser som vi kjøpte på nille. Vi kjøpte også inn masse hvite lys som vi satte på stetter sammen med sølv pyntestener og store hvite servietter. Alt dette ble kjøpt på nille og vi brukte vel max 300 kr i tillegg til rosene som kom på rundt 200 kr.

Bordet ble pent men ikke overpyntet. Syns at det er viktig at gjestene har " arm plass" på bordet med tanke på at hver gjest skal ha sanghefter, flere glass, mat osv ved bordet.

 

Brudebukettene min var enkel med duse roser og glassperler, betalte 700 kr for den.

mamma, svigermor, venner ol bakte kaker.

Jeg har ei venninne som er frisør og hun fiksa meg på håret og sminket meg for halv pris, betalte 2000 kr for det.

Lokalet vi leide betalte vi 32000 kr for da var leige, duker, servitører, 3 retters middag og utvask ink. Vi hade 60 gjester til middag. Tipper vårt bryllup kostet rundt 50 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å bruke ca. 100.000, da skal hotellet vi har festen på ordne med det meste og vi skal ha 60 gjester.

 

Begynn å undersøk lokaler og mat, det er dette som ofte blir dyrt.

Du kan spare inn på blomster, pynt, klær o.l ved å gjøre ting selv og kjøpe brukt.

 

Anonym poster: e1fc35cc2cf9c70110fd529e305964d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt kostet ca 100 000. Ca 40 gjester, leide lokale på fin restaurant, tre retters med vin og åpen bar. Det kom på ca 50 000. Kjole og tilbehør 8000, frisør 2000, fotograf 6000, leide klær til han 3000, kirke 3000, bukett 2000, pynt 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et lavbudsjett bryllup, som ble helt fantastisk. Men så har vi mye gode venner og familie.

 

Lokale 3000

Frisør og sminke 0 (har en venninne som er frisør)

Mat 4000 (mamma laget den)

Fri bar 5000

Brudekjole, sko, slør, undertøy 1500 (bestillt fra Kina)

Mannens klær 1000 (fra Kina)

Brudepikekjoler 2 stk 400 (fra Kina)

Pynt 500

Brudebil gratis

Buss til gjestene hjem om natten gratis

3- etasjers bryllupskake 1600

Toastmaster gratis (venn av familien)

Servitører gratis (familievenner)

Levende musikk 5000

Karaokemaskin gratis

 

Har sikkert glemt noe, men bryllupet kom på i underkant av 30.000. Også fikk vi vanvittig mange gaver og 33.000 i kontanter. Tror min bror kom frem til at det var 30.000 i gaver også :P

 

Anonym poster: a898c2a02928112790737c51451e2429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym over her :

 

Hadde tretthetsbrudd middag med melon og spekeskinke, stek og sjokolademousse :)

 

Anonym poster: a898c2a02928112790737c51451e2429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...