Gå til innhold

Privat psykolog, kan man snakke om alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten at det blir brukt mot deg noen gang? Hvis det kommer frem oppløsninger av sensitiv art mener jeg...noen skrev her inne at det var bedre med privat enn kommunal pga dette. Det ble ikke registrert?

Hva koster det?

Anonym poster: 7b1e4b4363cd0d2e510c4969afdf1c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her koster en privat psykolog 700 kr i timen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Alle psykologer har taushetsplikt. Også de private.

Skrevet

Taushetsplikt - ja. Men meldeplikt til feks barnevernet om de får vite om alvorlige forhold. Samme regler for private og offentlige.

Skrevet

Det er ingen forskjell på privat og offentlig ifht taushetsplikten.

Psykologer har som annet helsepersonell plikt til å melde bekymring til barnevernet om det fremkommer opplysninger som skaper mistanke om at barn utsettes for "mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt." De har også anledning til å foreta tvangsinngrep dersom det er stor bekymring for at pasienten kan være til skade for seg selv eller andre. Samt anledning til å kontakte politi ved informasjon om alvorlige forbrytelser.

Utover det har de taushetsplikt.

Anonym poster: 53c84bc5a4507ce19f603fab5f8cf1f8

Skrevet

Går du til privat så fører psykologen sitt eget arkiv. Går du til DPS eller hva det heter så er det kanskje flere mennesker som har tilgang på det som blir journalført. selv om det selvsagt ikke er lov til å snoke i journaler. Det sa ihvertfall min helt private psykolog som jeg gikk til uten henvisning. Ellers så etterlater det flere spor om du går via fastlege eller andre steder i det offentlige, i systemer der. Men ikke hva du prater om. Det at jeg har vært hos privat er for eksempel ikke regisrert noen steder i form av at jeg har brukt frikort eller refusjoner fra det offentlige til psykologen.

Jeg gikk i 2008 pga en krise etter at jeg fikk barn og betalte kr 650 per time. Ble faktisk rådet til å ta det privat av en fagperson på grunn av at jeg skulle ut i arbeidsmarkedet etter studier.

Anonym poster: 4c900415ac1bbb309ed906a60732e635

Skrevet

Annet helsepersonell på sykehus har ikke tilgang til DPS sine journaler.

Skrevet

Jeg har gått på dps i etårs tid og svært lite informasjon er registrert i datasystemet. 90 % av informasjonen er det kun behandler som hadde tilgang til.

Og dette var ikke dataført. Kun diagnose og eventuell medisinbruk samt når jeg hadde hatt timer kunne finnes i systemet.

Når det gjelder bv så må de selvsagt meldefra om de tror det er fare for at barna ikke har det bra.

Spiller ingen rolle om det er offetlig eller privat, og en framtidig arbeidsgiver har selvsagt heller ikke mulighet til å søke opp noe som helst om din helsesitvasjon og bruke dette mot deg som en her var redd for.

Jeg er alenemor og har/hadde kraftig depresjon, men som behandlerne på dps (hadde 2) var enige om var at mine barn overhode ikke led under dette da jeg setter barna mine sine behov framfor alt. Jeg fikk derfor tilbud om de skulle kontakte bv for mulig avlastning men takket nei til dette. Og det ble aldri mer snakk om akkurat det.

Det er jo jobben deres å melde fra om det er nødvendig og jeg håper da at de virkelig hadde gjort det om de fryktet at mine barn ikke fikk den omsorg de skulle.

Da jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at min diagnose kunne blende mitt syn i forhold til om jeg gjorde en god nok jobb. Og siden jeg lever for barna og kun for de og en del av meg alltid frykter at det jeg gjør ikke er godt nok.

Anonym poster: 1e616be2d11c5f8acad46911a3a69451

Skrevet

Jeg har gått på dps i etårs tid og svært lite informasjon er registrert i datasystemet. 90 % av informasjonen er det kun behandler som hadde tilgang til.

Og dette var ikke dataført. Kun diagnose og eventuell medisinbruk samt når jeg hadde hatt timer kunne finnes i systemet.

Når det gjelder bv så må de selvsagt meldefra om de tror det er fare for at barna ikke har det bra.

Spiller ingen rolle om det er offetlig eller privat, og en framtidig arbeidsgiver har selvsagt heller ikke mulighet til å søke opp noe som helst om din helsesitvasjon og bruke dette mot deg som en her var redd for.

Jeg er alenemor og har/hadde kraftig depresjon, men som behandlerne på dps (hadde 2) var enige om var at mine barn overhode ikke led under dette da jeg setter barna mine sine behov framfor alt. Jeg fikk derfor tilbud om de skulle kontakte bv for mulig avlastning men takket nei til dette. Og det ble aldri mer snakk om akkurat det.

Det er jo jobben deres å melde fra om det er nødvendig og jeg håper da at de virkelig hadde gjort det om de fryktet at mine barn ikke fikk den omsorg de skulle.

Da jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at min diagnose kunne blende mitt syn i forhold til om jeg gjorde en god nok jobb. Og siden jeg lever for barna og kun for de og en del av meg alltid frykter at det jeg gjør ikke er godt nok.

Anonym poster: 1e616be2d11c5f8acad46911a3a69451

Hvis det faktisk stemmer at 90 % av det dere har snakket om i timene på DPS ikke er skrevet i journal, eller dataført som du sier, så har din behandler kraftig brutt sin dokumentasjonsplikt.

Hilsen helsesekretær

Anonym poster: 25cf518cb03dd93cd1d583781aa91313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...