Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har to gutter på 3 og 5 år som er flinke til å selv finne på ting når de er hjemme. De bruker hverandre i lek, og leker mye sammen. det er IKKE idyll dagen lang,det skal jeg love deg, men for det meste går det ganske bra. jeg er av den personen som egentlig synes det er kjedelig å leke meg; å lage liksommat, leke med lego, kjøre biler og traktorer etc. Jeg blir med om jeg blir invitert, men ikke så lenge om gangen. Mitt grunnsyn er at jeg synes barn skal leke selv, men at voksne skal hjelpe de om de trenger hjelp i leken. Er jeg en dårlig mor synes du? Anonym poster: 73b0fab2e0b0b601e6a9c60c9ce39c6e
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Det er lurt å leke litt sammen med barna. Det blir mange fine samtaler av det. Du har to barn. Vi har ett. Dersom barnet skal ha noen å leke med, må vi altså gjøre det. Det er mange forskjellige ting å finne på og du kan fint styre hvilke aktiviteter du vil være med på. Jeg tror man går glipp av noe om man ikke setter seg inn i barnets verden og blir med inn i fantasiene av og til. Anonym poster: 8fb8eac5a38aaac0a6139768ac9671aa
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Nei, syns det høres normalt ut. Nå er mine litt yngre enn dine, og han trenger litt hjelp for å komme igang. Vi leker litt med han, men så trekker vi oss tilbake. Han er 2år. Leker mer med han ute. og er nok over gjennomsnittet aktiv der.. Vi renner på akebrett (det er jo faktisk ganske moro! ), sparker fotball, kaster ball osv... Babyen blir jo lekt med litt mer på¨en annen måte, samtidig så trekker ejg meg tilbake der og etterhvert sånn at han lærer å leke selv. Anonym poster: 54509e4d54fd561b646bfe02b3665def
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Hah, det kunne vært jeg som skrev det innlegget der, HI. Dårlig mor? Neppe! Jeg liker heller å være med på litt "større" leking. Aking, hoppe på trampolinen, sparke fotball m.m. enn sånn småleking. Husker best at mine foreldre var med på det fysiske også. Det var veldig stas, husker jeg. Anonym poster: 4da0be3b76b58ab161ebd92c4136e92d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Hah, det kunne vært jeg som skrev det innlegget der, HI. Dårlig mor? Neppe! Jeg liker heller å være med på litt "større" leking. Aking, hoppe på trampolinen, sparke fotball m.m. enn sånn småleking. Husker best at mine foreldre var med på det fysiske også. Det var veldig stas, husker jeg. Anonym poster: 4da0be3b76b58ab161ebd92c4136e92d Ja, jeg liker også å leke sammen med de på "større" ting som du sier, aking, skøyting, forball, herjelek på gulvet med de, jage de rundt i huset for å "ta" de, men ikke denne "sitte-i-ro-og-leke leken", den synes jeg er litt for kjedelig...Iallefall når jeg ser at barna leker så fint sammen. Jeg husker ikke at mine foreldre lekte med meg, jeg ble heller med på ting de gjorde (vokst opp på gård) så det ble heller slike aktiviteter jeg satte pris på..Kanskje harvdette farget meg selv som mor også...Jeg ELSKER å vise barna mine nye ting, å vise dem verden, hvor melka kommer fra, hvor melet kommer fra, å reise sammen med de er det artigste jeg vet slik at de får en følelse av at de lever i en verden med masse spennede å oppdage, men å sitte på gulvet? det blir litt kjedelig... HI Anonym poster: 73b0fab2e0b0b601e6a9c60c9ce39c6e
Lille- MO Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Nei, ingen dårlig mor fordi du ikke sitter oppå de og leker fra morgen til kveld tror det er viktig at du bare er i nærheten, at de får leke sammen de to og at de blir mer selvstendige av å ikke måtte ha med deg hele tiden her er jeg alene med en, og han er veldig flink til å leke alene, men ofte setter jeg meg ned når han f.eks bygger lego, for å gi han litt selskap, og en liten "det ble fint, så flink du er!" heiagjeng tenker det går fint om unger leker alene, og at vi blir med når det passer og de vil ha oss med, så sant det ikke er hele tiden
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 To gutter på 6 år og 8 år. De leker helst med hverandre, men jeg er av og til og bygger lego etc. Lekte mer med de da de var mindre. Anonym poster: 7dc7907ced1dc248d98b6d61734f77d9
Elsker livet Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Lekte da vi hadde 1 og 2. Men nå har de mye lag i hverandre. Jeg leker ikke med lekene, men kan være med å spille spill, lese for dem eller være med om vi lager bursdagskort o.l. Føler allikevel vi har mye fin tid og samtaler sammen. Pappaen leker mye med dem, og typisk bråkeleking som å kaste dem etter tur opp i senga vår, snurre dem rundt osv. Ellers har han barna mye med utendørs og engasjerer de 3 eldste i arbeidet som ikke er farlig for dem på gården.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 Ja det gjør jeg ofte. Det er veldig viktig for barna at man leker med dem på deres premisser. Ikke stille så mange spørsmål, bare være med. Mine er 3 og 5. Det gjør meg mindre stresset og mer fornøyd når jeg har lekt mye med dem en dag:-) Anonym poster: 039300565d8e8ad2a29a01b47243f8f7
PintSizedDictator Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Jeg kunne nok vært flinkere til det ja. Lekte mer med de da de var baby. Nå foretrekker jeg heller å lese bøker for de eller spille brettspill sammen De leker relativt fint alene, sammen eller hver for seg. Og så er de jo ganske store nå. (10 og 5 år)
Musemorbr / Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 Jepp. Og av og til ber han neg gå, fordi han vil leke alene. Synes det er kjempegøy å leke.
★julestjerne★ Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Ja, men ho er einebarn foreløpig. Om eg hadde to hadde det nok blitt litt mindre. Det er kjekt av og til å leike, men eg skal ikkje legge skjul på at vi har noko ulike interresser innimellom..
Gjest Antarctica Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 Du skal bare leke hvis du syns det er morsomt sjøl. Å leke halvhjerta er ikke bra nok, det merker ungene fort. De fortjener helhjerta innsats. Derfor deltar jeg/leker jeg bare når det er noe jeg faktisk gidder å engasjere meg i. De leker aller best med hverandre. Men det er jo mye hyggelig man kan gjøre sammen selv om man verken liker biler, lego eller rollespill. Lese høyt er jeg glad i, og vi lager mat sammen ganske ofte. En femåring kan hjelpe til med mye! Vi lager også ting i trolldeig, plastilina og cernitt, det engasjerer både stor og liten her. Tegning og perling er jeg også med på, har utkledningslek i kostymekista og lager teaterstykker, og så har vi jo masse artig ute. Bygger hytte med sønnen og sønnens kamerater i et tre i hagen, aktiviserer ungene med å hjelpe meg i potetlandet eller med å kutte greiner og bære vekk. Mye som er moro å gjøre der jeg ikke trenger å forstille meg.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Jeg leker med de når de viser at de vil det.. Leker med klosser og tågbane, krabbesisten går det en del i også.. Ute er det aking som rår.. Men kroppen min tåler vist ikke langvarig lek på gulv osv, så det blir ikke lenge av gangen, heller 2-3 kortere økter.. Noen dager viser de ikke interesse av å leke med meg, vil bare leke alene/sammen de to..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 Har en på tre og 6 mnd og leker en del med største. Er pasient når han er sykepleier eller lege ( utrolig morsomt med alle måtene han gjør meg frisk på ), vi leker ute, lager snølykt, akebakke og herjer litt i snøen. Blir en del tulling og tøysing med kiling og litt tull i senga vår av og til. Er ikke så glad i å kjøre biler på gulvet for jeg får så vondt i knærne. Prøver å bli med når han spør spesielt nå som jeg selvfølgelig er mye med minste, da er det kos med bare oss to må nevne at dette ikke er hver dag, ofte mest i helgene da han ofte er sliten etter barnehagen. Selv husker jeg mest at pappa var med oss litt ute, men ellers lekte jeg med søsken eller venner. Anonym poster: 36ddae0ca397ba009696854e4ad88d45
nagini Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Mitt barn bor foreløbig i magen, men leker med niesene mine. Dog ikke lego, dukker, teselskap etc, men fysisk lek; vi turner, herjer, løper, leker sisten, slike ting. I høst da de var på besøk var vi ute i pissregnet i bikini og øvde på å slå hjul, mannen sto inne og bare ristet å hodet, og hadde varmt bad klart til oss da vi kom inn igjen Ellers spiller og synger vi sammen, rir sammen, og jeg leser og dikter historier. Det er vel alt... Synes ikke man er dårlige foreldre om man ikke leker, jeg synes i hvert fall ikke jeg blir en dårlig mor selv om jeg ikke orker å leke med bilder og slikt.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 Jeg gjør det, men det er ikke det morsomste jeg vet om, for å si det sånn. Men jeg gjør det for ungens del, og for samspillet med henne. Men ikke hele tiden. Barn har også godt av å forstå at hele verden ikke dreier seg rundt dem bestandig, at voksne også har sine ting de må gjøre og av å lære å underholde seg selv. Men man kan fint "leke" med barna på voksne premisser også, jentungen min elsker å være med på å gjøre voksenting, få sin egen støvklut og "vaske", være med på tur med hunden, lese osv. Jeg tror det greieste er å finne en balanse, at man setter av litt tid hver dag til å leke med ungene på deres nivå, samtidig som man også oppfordrer dem til å leke selv også eller å være med på "voksenting" innimellom.
Honningmelon Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Jeg har tre barn, og det er ikke mye jeg leker med dem. Er med og tegner/fargelegger, leser o.l, men resten står de for selv. De leker mye sammen. Endret 3. januar 2013 av Honningmelon
Popelko Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Jeg Kan bli med , men ikke så lenge om gangen. Da vil jeg heller ta dem med ut på sparktur eller noe sånt. Inne leker de ganske greit med hverandre
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #20 Skrevet 3. januar 2013 Jeg kunne sikkert lekt mer. Er med på tegning, maling, bygge klosser, kaste ball, ute leking og ser barnetv sammen. Samboeren er mer med på rommet og leker med biler og traktorer og litt sånne voldsomme leker. Jeg leker alltid når jeg blir invitert inn i leken. syns ikke du er en dårlig mor, barna har lekekamerater i hverandre og ikke alltid like lett og bli med. Gutta er heldige, gleder meg til gutta mine kommer i den alderen hvor de kan leke sammen. Litt hver dag er mer enn nok Anonym poster: e6f4384408dbfed0106c03b4ba4b0d1e
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #21 Skrevet 3. januar 2013 Leke med de har jeg ikke gjort mye nei, de nekter meg igrunn det meste. Vi har togbane, og den har ungene sagt ifra at vi ikke får røre. For når meg og min mann leker med de så overar vi vist. Vi syns det er så gøy begge to, så vi må leke etter ungene legger seg. Og dukker, barbie osv er jeg vist udugelig til. De skjønner nesten ikke at jeg er jente, siden jeg er så dårlig til å leke med slike ting. Men jeg er dugende til å bygge møbler, sy småting og andre ting til dette, men å leke duger jeg ikke til. Utelek duger jeg litt mer til. Men jeg tar med ungene på mye rart, vi lager olabiler, hus til dukker og annet, de er med på å ordne i drivhuset (de har skjønt at om de hjelper til så blir det planta flere ting av hva de vil ha også, også blir jeg ikke like grinete om de har tømt drivhuset for alt som er modent. Sist tror jeg to agurker kom inn på kjøkkenbenken, av de hvertfall hundre vi fikk ) vi snekkrer, sager, maler, tegner, syr, perler og mye mer. Slike ting syns jeg er gøy å gjøre med ungene, men å leke med dukker osv har jeg ikke helt tolmodighet til, ikke skjønner jeg like mye av hva de driver med heller. Anonym poster: 3fa3439438d4d8130f7ee29cc9fa5c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå