CarmaCameleon Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har så lyst til å spise mer suppe med rundstykker/brød til, men er helt elendig på å komme på noe jeg kan lage fra bunnen av. Noen som har en god oppskrift å dele?
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Kjøttsuppe syns jeg er veldig godt, både med og uten tørkede erter. Om man skal lage med erter så må disse ligge i bløt over natten. Bruker da de gule tørkede ertene. Ta så en røyket svineknoke og en saltet svineknoke (ev. så kan saltet fårekjøtt også tilsettes ev. brukes i stede for en knoke eller begge), legg kjøttet i en stor kaserolle og ha på vann så det dekker kjøttet og sett dette til kok. Dette skal koke til kjøttet løsner fra bena. Ca 1 1/2 time. I mellomtiden skjærer du opp noen gulrøtter, noen poteter,en kålrabi, en selerirot og to-tre persillerøtter i terninger alt etter hvir grov du vil ha bitene i suppa. Når kjøttet er ferdigkokt tar du det ut av kaserollen, kraften som er igjen i kaserollen kan siles om ønskelig, legg så i alle grønnsakene og ev. ertene i kraften og kok dette mørt mens du skjærer opp alt kjøttet i passe biter, has så tilbake i gryta sammen med en purreløk skjært i skiver og ev. noen kjøttpølser skjært i passe biter, kokes opp og smakes til med nykværnet pepper. Kraften er nok salt nok, men smak til med salt om nødvendig. Server med brød eller flatbrød. En raskere variant er å koke opp vann sammen med noen kjøttbuljongterninger (se på pakken ang blandingsforholdet mellom vann og buljong), tilsett en pakke fryst lapskausblanding og svinekjøtt i strimler og ev. noen kjøttpølser skjært i biter. Kokes til grønnsakene er møre og kjøttet er gjennomkokt. Server med brød eller flatbrød. Kyllingsuppe kan lages på samme måten, enten ved at man koker hele kyllinger og lager kraft, eller om man bruker kylling buljong og kyllingfileter skjært i strimler. Bruk ønskede grønnsaker, f.eks. blomkål, løk og tomater eller fryst grønnsaksblanding. Krydre med malt koriander, nykvernet pepper og salt. Server gjerne med hvitløksbagetter eller annet godt brød. Eller så kan du lage blomkålsuppe fra bunnen, har ikke laget dette selv for mannen liker ikke grønnsaker, men et kjapt søk på nettet viser at det er ganske enkelt å lage, og det er jo sååååå godt. Sammen med nystekte bagetter da gjerne med hvitløk. :-)
rød Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Wenche på god morgen Norge lagde en idag som såg god ut. Sunn med linser. Fikk lyst å prøve ut selv og jeg spiser ikke linser. Skjønner ikke hvorfor siden det er godt. Bare ikke vant til å bruke det... Oppskrift finner du nok på tv2 sine nettside.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå