Gå til innhold

Hull i ørene på små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 2,5 år. Bestemoren har veldig lyst å få ordnet hull i ørene på henne. Mannen min synes også det er helt greit.

Jeg vet ikke hel hva jeg synes. Har alltid tenkt at når hun vil det selv og skjønner at det kan gjøre vondt er det greit.

Hun er en veldig jente jente, og sier ofte hun vil ha når hun ser på mine ører ol. Men er så usikker.

En del av meg sier det er helt greit for det er jo sjelden komplikasjoner.

Men så er det en side som tenker, en viss....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig synes ho er for ung,men er jo din datteren,så det må du finne ut selv,hva som føles riktig :). Kjenner ei mor som tok hull i ørene når de var 6mnd,synes det er utrolig tidlig. når de 4-5 år er det greit

Skrevet

jeg gjorde det da mi var rundt 2 år. aldri hadd noen problemer med det. svigerinnen min tør heller ikke gjøre det for er redd for at hun skal ha en alergisk reaksjon.

Snakk med de som gjør det og få info så gjør det du føler er riktig.

Skrevet

Hadde hun aldri snakket noe om det hadde hun ikke fått det.

Bestemoren hadde snakket med henne om dette for 1mnd siden. I dag når vi hentet bestemoren etter 1 mnd er det noe av det første datteren min sier til bestemoren at hun vil ha.....

Er redd for at øredobbene skal henge seg fast i lek ol. Datteren min er veldig rolig og forsiktig, men plutselig kan noe skje.

Noen som har erfaring med dette?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Min datter er 2 og 1/2 år. Aldri om hun hadde fått hull i ørene nå. Føler ikke det store behovet verken for å pynte henne opp med "bling-bling" eller å stikke hull i kroppen hennes. Det får hun bestemme selv når hun blir langt eldre.

ps. det virker forøvrig som at det er bestemor som ønsker dette mer enn jenta selv

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Å få hull i ørene skal på en måte være litt "stas" for små jenter. Så min mening er at de skal få mase litt før de får det. Jeg har ikke lyst til å ta hull i ørene på vesla mi før hun begynner på skolen ihvertfall. Så for meg er 2.5 år alt for lite, men det er du som må ta avgjørelsen for deg og din datter.

Skrevet

Hull i ørene på et barn er en uting. Vent til hun er gammel nok til å ta avgjørelsen selv når hun vet om komplikasjoner og lignende.

Anonym poster: 97ab4ad07725179a0b321f9b8de26e4e

Skrevet

Ja det er jo du som bestemmer, men jeg har valgt det bort for min datter. Hun skal ikke få på lenge tenker jeg, så får vi se om når hun maser.

Hun er 4 år så når hun begynner på skolen vil hun kanskje begynne å mase?

Skrevet

Min datter får ikke hull i ørene før hun kan bestemme selv.

Anonym poster: 4b43c55906ad7076c90f0f0a9aa79aa6

Skrevet

Man tar ikke hull i ørene på barn i den alderen! Grunn; de preller på øredobbene/ørene fordi det gjør vondt, noe som kan gi infeksjoner. Det er dessuten vanskelig å stelle sårene/hullene rett og slett fordi det gjør vondt for barnet, barnet motsetter seg det fordi det gjør vondt, de forstår jo ikke viktigheten av å rense sårene.

Når foreldre kommer med jenter i den alderen som skal få hull i ørene ender det uansett ofte med at de bare får tatt hull i det ene øret fordi de får vondt og og barnet hyler, skriker og bærer seg så man ikke får tatt hull inder andre ører.

Nei, ærlig talt. Vent med det!

Anonym poster: 867020d1ca51f6df60980f131bbd4405

Skrevet

Jeg mener barn ikke bør få hull i ørene får de er gamle nok til å stelle de akikkelig selv. Og da mener jeg ikke at de MÅ stelle alene, men at de forstår alvoret/viktigheten med renhold, stell o.l.

Skrevet

Ja jo mer jeg tenker på det jo mer sikker blir jeg på at hun er for ung. Hun må skjønne konsekvensene av hull i ørene.....:)

Hi

Gjest sug lut
Skrevet

Bortsett fra alt annet er det sylharry.

Skrevet

Synes alt under 6 år (første klassinger) er for ung til å få hull i ørene. Spør ikke min datter på 2,5 år om det selv, så får hun det heller ikke. Kommer sannsynligvis til å sette en alder som frist for hull i ørene, så kan hun tenke seg godt om om hun virkelig ønsker det.

Men det er meg som forelder. Hvordan andre er, får være opp til dem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...