Gå til innhold

6 åringen min..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sovner ikke før 9 tiden hver kveld, og det resulterer i at hun er så trøtt at hun ikke klarer å stå opp. Klarer heller ikke konsentrere seg på skolen og henger langt etter de andre.

Jeg er lei av å mase på henne å gå opp og ned for å si hun skal sove hele kvelden. Hun nekter å sove. Legger seg 7 hver kveld, men sovner ikke før 9 tiden. Hun skal sove fra 7 til halv 7 -7 og helst lengre for å være uthvilt.

Noen råd? Hun kommer aldri opp i stuen, men man hører hun tuller og styrer på der nede.

Anonym poster: 2aa4e6aa733fe1a4c17062423936497a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun trenger mye søvn. Har sover til 9-10 hele ferien nå.

Skrevet

For mange barn, og voksne, hjelper det å kutte ut tv en halvtime / en time før sengetid. Lys bryter ned melatonin og det kan gjøre at hun har vanskeligheter med å sovne. Dersom hun ser tv før sengetid.

Anonym poster: b04fb13c8dbd4576e0c93e16a3cb968e

Skrevet

Inngå et kompromiss for å se hvordan det går, si hun kan få være oppe en halvtime lenger om hun lover sove med en gang?

Om hun legger seg halv åtte og legger seg til å sove med en gang, må det være bedre enn å legge seg klokken syv og styre på til ni før hun sovner....

Prøvd å la henne høre på rolig søvndyssende musikk på rommet? Kanskje hun blir liggende rolig å lytte, for så å sovne tidligere enn hun pleier?

Anonym poster: 3b25110b02e4d234f195edfc3a867508

Skrevet

Vi har slitt med litt det samme med skolegutten vår, og har fått flere råd fra helsesøster og lege.

1. Vekk barnet til samme tid hver morgen - også i helger og ferier..

2. Server lett kveldsmat en halvtimes tid før leggetid. Tunge måltider forstyrrer innsovning, det gjør også sultfølelse.. Akkurat passe mett er viktig..

3. Innfør en "roe-ned-aktivitet" timen før leggetid, gjerne tv-titting, men ikke pc da lyset fra pc skjermen lurer hjernen til å tro den er våken (eller noe sånt;-)

4. Prøv å ikke gjøre dette til en konfliktsituasjon. La henne styre på inne på rommet sitt, og finn heller andre tidspunkter til å snakke om viktigheten av å sove..

Anonym poster: b2d3596c0722afe70905571e1f021c70

Skrevet

Barnet har ADHD da, kanskje viktig å nevne. Noen som vet om Concerta kan hjelpe mot nattesøvnen? Regner med dette blir det neste medikamentet vi prøver ut.

Har prøvd med DS et par ganger, kanskje jeg skulle prøvet det litt til..vet ikke om hun blir trøttere av det det...men....

Takk for råd.

HI

Skrevet

De barna jeg kjenner med ADHD har veldig lite søvnbehov, sønnen til venninnen min sover mindre enn meg....

Konsentrasjonsproblemene på skolen skyldes vel diagnosen og ikke søvnmangel?

Skrevet

Svigersøsteren min har slitt med det samme med sin sønn i mange år. Hun fikk et tips av en venninne som var på helgebesøk at hun måtte ta ut alt som var på soverommet.

Det skulle det kun stå en seng, nattbord+leselampe og skrivebord inne på rommet når det var leggetid. Hun lar også nevøen min ha bøker på rommet.

Leker og slikt har hun i plastkasser inne på dagtid, men som hun hver kveld setter ut på gangen før nevøen min legger seg:)

Verdt å prøve.

Skrevet

De barna jeg kjenner med ADHD har veldig lite søvnbehov, sønnen til venninnen min sover mindre enn meg....

Konsentrasjonsproblemene på skolen skyldes vel diagnosen og ikke søvnmangel?

Stemmer ikke. ADHD barn er like forskjellige som deg og meg og alle andre for å si det slik. Min datter har alltid hatt et stort søvn behov heldigvis:) Hun sov rundt fra hun kom hjem fra sykehuset nyfødt, har aldri stått opp på nettene med henne utenom når hun har vært syk! Hun trenger å sove fra 7 til 7 for å være uthvilt, minst.

Klart konsentrasjonsproblemene henger sammen med diagnosen, men hjelper ikke på når barnet er trøtt i tillegg. Sovner hun 9 så er hun altfor trøtt til å stå opp kl halv 7

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...