Gå til innhold

blir jeg stalket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat det ordet høres så ekstremt ut..men det er vel eneste måten å beskrive det på..

Får prøve å gjøre dette innlegget så kort som mulig. Jeg har jobbet ganske tett med en mann jeg kjente såvidt før vi startet samarbeid for snart et år siden. Vi er en liten gruppe på jobb og det er naturlig å le og spøke og skryte av hverandre og gi hverandre klemmer. Vi har vært på flere fester sammen og han har hilst på min familie. På disse festene har denne mannen blant gitt meg nakke og skuldermassasje, gått rundt og holdt rundt meg og kysset meg på kinnet. Mannen min har så vidt jeg vet ikke reagert på dette. Er jo i utgangspunktet ingenting å reagere på heller. Skjer jo ofte blant venner. Og jeg har heller ikke reagert. Derfor tror jeg han kan ha feiltolket signaler og tro at jeg er interessert. Siden han og mannen min er blitt omgangsvenner ringer han mye når mannen er på jobb(jobber ute to uker i strekk) og før jul sto han utenfor leiligheten vår og holdt utkikk i over to timer. En gang med noen kompiser og da må jeg si jeg ble litt redd..var jo alene med en baby. I det siste har jeg unngått å møte på sosiale sammenkomster med jobben pga han og da har han ringt og sendt meldinger hele kvelden. I julen var vi hjemme hos mine foreldre og en dag sprakk jeg når jeg og pappa var alene. Begynte å gråte og fortalte han hva som skjer. Han er den eneste som vet.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. Kan ikke akkurat anmelde fyren heller. Han truer meg jo ikke så jeg regner med det er lite politiet kan gjøre. Samtidig så orker jeg ikke leve med han hengende etter meg. Fikk i går en melding der han skrev

Prates i morgen, (navnet mitt) min :)

Jeg er jo ikke hans. Litt ubehagelig melding å få.

Finnes det noen her inne som har vært i min situasjon?tviler på det men er verdt å prøve. Kanskje noen har gode tips å komme med?

Anonym poster: 13ed0a056a798acc204f5e55d9ea0312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du får starte med å si det rett ut at du ikke er hannes. Prøv det før du gjør noe annet. Om det ikke funker bør du snakke med mannen om dette.

Skrevet

Han har nok helt klart misforstått, og de aller fleste ville fortsått det om misforståelsen ble oppklart... Men hengt utafor leiligheten deres? Hva gjør han der da? Hva gjorde han der med kompiser? Høres merkelig ut.

Svarte du på mld hans igår da og sa han ikke kan kalle deg din? Det burde du gjøre og si at kun mannen din får si sånt til deg.

Skrevet

Du må begynne å sifra, og trekke deg unna all slik kontakt.

Og spar på evt truende meldinger, samt noter ned tidspunkt for når han står utenfor hos deg. Kontakt politiet om/når det skjer.

Og for all del, si ifra til mannen din!

Gjest Kira bjeffer
Skrevet
Du må begynne å sifra, og trekke deg unna all slik kontakt. Og spar på evt truende meldinger, samt noter ned tidspunkt for når han står utenfor hos deg. Kontakt politiet om/når det skjer. Og for all del, si ifra til mannen din!

Signerer denne!

Skrevet

se programmet om mandagene på TLC.

Der viser de hva som skjer visst du ikke har det på alvor at en person stalker deg.

Anonym poster: eb7526f6ef473d76ee0796a901fb69fd

Skrevet

Det første du gjør er jo å si fra til han. Er det ikke ganske åpenlyst når du leser det du har skrevet?

Si at du synes det begynner å føles litt for tett, at du føler det er ubehagelig. Understrek gjerne at du setter pris på vennskapet / kollegaånden. Men at det er det.

Anonym poster: cb474e9027ab8ea5f35360a66e7c86bc

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Du må ihvertfall begynne med å gi han beskjed at det ikke er greit at han står utenfor huset ditt. Hvis du synes det er ekkelt å ta det opp kan du nevne for han at du så han utenfor huset ditt, og spørre om det var noe han ville. Så kan du si at du synes det var litt spesielt at han ble stående der i flere timer.

Forhåpentligvis blir han litt fornærmet for dette og slutter med kyssinga. Så kan du begynne å notere ned merkelige ting han gjør, og tidspunkt. Det nytter i hvertfall ikke å gå til politiet før du har sagt ifra selv. Men når du har sagt i fra, samt noterer hvis han fortsetter, da kan han faktisk få et besøksforbud fra politiet.

Skrevet

Jeg har vært borti det før. Og en psykolog, en venn av meg - sa vær bestemt, tydelig, men ikke sint og si rett ut at det ikke er noe mellom dere.

Skrevet

Enig med Lilleva... si det for all del til mannen din, så fort som mulig! For du vet ikke hva denne kollegaen vil kunne finne på å si til mannen din hvis han selv ikke er helt god, eller at han er litt sykelig opphengt i deg. Spesielt ikke hvis du sier klart fra til ham om at han har misforstått.

Så nr 1: si fra til mannen din!

Deretter: si VELDIG klart fra på en tydelig, men ordentlig måte, at du synes han er en god kollega, men at du tror han har misforstått og kanskje tror det kan bli noe mer mellom dere. Si klart og tydelig at det ikke er noe mellom dere og at det aldri kommer til å bli noe mellom dere siden du er veldig lykkelig med den mannen du har og ikke har noe ønske om å gå fra en mann du er lykkelig med.

Jeg har vært borti et par slike menn, i to helt ulike settinger. Ingen av dem har hørt på det jeg har sagt, uansett hvor tydelig jeg har vært. Derfor jeg sier at du må være VELDIG tydelig den første gangen du sier fra. Vær høflig og ordentlig, men svært tydelig.

Hvis han ikke tar det du sier til etterretning, hvis han fortsetter å stalke deg eller tar kontakt med din mann, står utenfor huset, tar kontakt med andre venner eller lignende, så er det én ting å gjøre - si at du anmelder ham om han ikke slutter umiddelbart. Og hvis han da ikke slutter så er det å snakke med politiet!

De som har stalket meg har gitt seg når jeg har truet med å anmelde dem. Men da har jeg gjort det ekstremt tydelig for dem også, og heller ikke vært spesielt høflig lenger, for å gi dem en vekker. Da har jeg sagt at de aldri noensinne får gå over streken igjen, at de ikke får oppsøke meg eller noen jeg kjenner, at de under ingen omstendigheter får spre falske rykter om meg eller gjøre meg eller noen av mine noe som helst. Jeg har da også gjort det klart at ett eneste overtramp på mine betingelser vil uten nøling føre til en anmeldelse!

Og så har jeg avsluttet med å si at det nå er helt opp til dem, om de vil la dette gå i glemmeboka, eller om de vil ha en politianmeldelse på seg.

De som har vært etter meg har tatt til fornuft.

Det er selvfølgelig litt kinkig siden denne mannen er din kollega, HI. Men, samtidig er det da ekstra viktig at du nå setter grenser slik at han ikke er i tvil om hvor du står. Si også fra at han heretter ikke skal massere deg eller annen kroppskontakt med deg, hverken på jobb eller i sosiale settinger.

Så begynn tydelig og høflig når du sier fra til ham. Da kan dette gå over uten at det blir for pinlig på jobb.

Husk at dette ikke er noe du skal føle skyld eller skam for eller synes det er pinlig. Her er det HAN som tråkker langt over alle grenser siden du er gift. Det er HAN som har et problem, ikke du.

Hvis det går så langt at du må true med anmeldelse så ville jeg også ha informert sjefen om det som skjer, slik at du ligger i forkant også der, ellers risikerer du at han sprer falske rykter der. Håper du slipper å la det gå så langt, men greit å ha tenkt gjennom på forhånd, slik at du sikrer dine egne interesser i dette.

Den ene som stalket meg drev med telefonterror lenge i ettertid, også på jobb, og jeg måtte informere sjefen min til slutt om det. Mannen ringte og ringte og ringte, men sa aldri noe, men jeg visste det var han. Til slutt ba sjefen min om navnet hans, og så passet sjefen min telefonen inntil mannen ringte igjen. Da sa sjefen min rolig "Ola Nordmann, jeg vet det er du som ringer og nå skal du slutte med det, hvis ikke anmelder Kari deg og også firmaet her fordi du hindrer oss i å gjøre jobben vår. La dette være siste oppringing noensinne til oss eller Kari. Ringer du en gang til, så blir du, Ola Nordmann, anmeldt umiddelbart."

Sjefen visste godt hvem denne personen var, men han trodde meg. Og det var siste gang "Ola Nordmann" tok kontakt med meg.

Så klar og tydelig og sett grenser for deg selv. Men husk å informere mannen din fullt ut om det som skjer før du setter i gang noe, da slipper du at kollegaen går til mannen din med falske rykter, eller at mannen din er forberedt hvis kollegaen din skulle gjøre det.

Lykke til! :)

Anonym poster: 01d3bfec611671b6a904ad6e5468ffdf

Skrevet

1. Si ifra til mannen din er ikke lurt om de henger sammen om han er gal

2. Neste gang han tar kontakt send tilbake at du ikke vil

Om Det ikke funker be mannen din si ifra og meld til politiet

Jeg ville vært skuffet om min partner ikke fortalte sånn at jeg vet og kunne støttet

Anonym poster: 01664ce1441daa7de1a7ea3ee29b4d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...