Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Denne måneden ble vi "plutselig" liiiitt bakpå og har ca 3500 kr til mat istedet for de vanlige 5000.. har krisepenger vi kan bruke av, men tenkte at det må da være mulig å få de pengene vi har til å vare denne ene måneden? Synes det virker som mange greier fint å leve for mindre enn oss så da spør jeg om noen har gode tips? Vi er en familie på 3, jenta er bare 1,5 år så hun spiser ikke så mye da. De 5000 vi pleier å sette av skal rekke til alt av husholdningsartikler i tillegg til mat, som dopapir, såpe osv. Tenkte å lage meg en middags ukeplan i det minste, men er så dårlig på å planlegge og bruke rester osv, noen som vil dele en ukesplan med meg med god og relativt sunn mat som likevel ikke er så dyr? Takker på forhånd Anonym poster: 9191d42e22a6f88138efd105b981dad2
Februargullet2013 Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Mandag : Laks med grønnsaker/poteter Tirsdag : Kylling og ris Onsdag : Pølse og Potetmos Torsdag : Fisksuppe Fredag : Taco Lørdag : Biff med Tilbehør Søndag : Fiskemiddag Det er ikke veldig dyrt hvis man handler riktig:)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Kål og kålrot er veldig billig, det kan man bruke i supper, stapper eller kålstuing. Pasta med saus av hermetiske tomater, løk og krydder. Anonym poster: 6f6b93c848cbdfd2d29a00031c491ea1
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Vegetarisk er bilig og sunt. Om du kjøper bønner, poteter, linser og ris i store poser fra innvandrerbutikker har du gode utgangspunkt for sunne og billige middager Bak eget brød. Mandag: Grønnsakslasagne (Jeg er glad i rødløk og spinat) med hjemmelaget foccaccia. Tirsdag: Lag tomatsuppe fra bunnen, og bruk resten av foccaccian ved siden av, gjerne grillet med litt ost. Linser gir en fyldig suppe som metter. Onsdag: Ovnsbakte grønnsaker (Som potetbåter, rødløk, gulrot i staver og lignende) med fetaost, oliven og olivenolje. Nydelig toppet med mozzarella. Torsdag: Det kommer til å være grønnsaker igjen (ustekte) fra onsdagen som passer fint i en fiskesuppe. Fisk er sunt og i mange tilfeller svært rimelig. Fredag: Wok med grønnsaker, saus og rimelig kjøtt, som f.eks svin. Lørdag: Chili con/sans carne, bruk med fordel mye bønner da det er mye næring i dem, og de metter godt uten å være dyrt. Søndag: Restedag eller fiskedag kanskje? Jeg prøver å ikke lage mat som det blir mye rester av. Blir det noe igjen har vi det som frokost/lunsj dagen etter. Kjøper mye billig basisgrønnsaker som poteter og gulrot som kan brukes i det meste uten å bli ensformig. Anonym poster: 286461f489fbb9f6c39c39311101de53
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 Takk for gode tips sålangt! Blir nok ikke bare vegetarmat her, men er jo en god basis eller som tillegg til kjøtt/fisk/kylling da. Vi har forresten mye torsk i fryseren så det kan jeg jo bruke en del av, fiskegryte er jo kjempegodt, har fått fisk av en fisker så det er veldig kjekt. Det jeg synes er vanskelig er å ha nok grønnsaker til middagene, ofte "glemmer" jeg å ha grønnsaker..f.eks ved pølse/potetmos, det er faktisk årets nyttårsforsett, å bli flinkere med grønnsaker Anonym poster: 009b20b258635673413f0e9766e73697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå