Gå til innhold

Dilemma ang. sovesituasjon, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg mange synspunkt damer! Har en godgutt på 2,5 som sover i sprinkelseng inne hos oss på soverommet. Han våkner 1-4 ganger per natt, som regel fordi han vil ha vann, eller smokken/har drømt/bare våkner. Hvis jeg ikke våkner med en gang står han og roper «mamma, mamma» til han får respons.

Mannen har kroniske søvnproblemer og sover svært dårlig, og det er derfor jeg som står opp om natten. Han kan også bli veldig irritert om han blir vekket, noe som ikke er morsomt for meg eller barnet.

Nå venter vi et barn til. Toåringen må vel derfor flytte på eget rom, mannen mener det i hvertfall. Hadde jeg vært alenemor hadde jeg hatt den begge på rommet med meg, det må jo bli mest praktisk. Det jeg er redd for er overgangen til eget rom.

Da må han få vanlig seng, han begynner å bli lang for sprinkelsengen. Ergo kan han gå inn og ut av rommet som han selv vil. Ettersom han våkner slå ofte, ser jeg for meg at han kommer til å gå ut på kjøkken/stue, og der kan han finne på mye skumle greier. Han er ganske rampete.

Hvordan hører dere barna når dere sover på hvert deres rom?

Hvordan lære barna at de ikke må stå opp om natten?

Anonym poster: a3614ed7a9c38fff0d6672cd542cf4ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god del unger sover hele natta om mor ikke er på samme rom.

Prøv det uten å ha panikk for hva som KAN skje.

Skrevet

Du kan jo kjøpe en alarm som går dersom døren går opp.

Tror jeg så slike på claes olsson ;)

Anonym poster: aec6b3dc7918524353ff67c71865d837

Skrevet

Ville tatthan inn på eget rom. Min sover heller ikke hele natten hvis han sover på rom med oss når vi er på ferie. Hjemme sover han på eget rom og våkner nesten aldri.

Skrevet

Babycall.

Burde ikke barnet allerede sovet på eget rom? Ikke at det er opp til meg, men barnet blir trygt selv om han må sove på eget rom nå.

Da bør du kanskje barnesikre kjøkken/stue (evnt låse ut dit om det er mulig). De fleste barn kommer egentlig tassende inn på rommet til mamma og pappa om natta da..

De første nettene bør du kanskje belage deg på mye ut og inn,opp og ned på det rommet og da bærer du barnet rett i seng, sier godnatt og ikke noe dill. Ikke se barnet inn i øynene..

Anonym poster: e000d3003752514242a98e98b06e4344

Skrevet

Men så er det jo som de over her sier at barn som sover på eget rom pleier å sove hele natta gjennom med mindre de er syke, kommer tenner o.l....

Anonym poster: e000d3003752514242a98e98b06e4344

Skrevet

Beste for han er og flytte på egen rom. Han er en stor gutt nå

Skrevet

Ikke sikkert det blir noe problem for han å sove eller gå ut av sengen. Gjør det så fort som mulig så han ikke forbinder å "bli kastet ut av soverommet" med at baby kommer.

Og du kan være trygg på at du våkner hvis han begynner å romstere om natten. Vi mødre er utstyrt med superhørsel når det gjelder barna (derfor ikke mannen din våkner om natten).

Dette går heeelt fint og det er på tide å få det gjort :)

Lykke til!

Anonym poster: 6de70ceceeb725ff7e70de75877f0609

Skrevet

Tipper grunnen til at han våkner er fordi han vet at du er i samme rom ;) Tror det er lurt for dere begge å venne han til å sove på eget rom nå.

Anonym poster: 2aa62830b71b0ee99a10c036509031fe

Skrevet

Jeg vil påstå at grunnen til at godgutten din våkner så ofte er fordi han har en mamma som spretter opp og ordner at han vil ha!

Vær smart og la han få "stor gutt" seng nå og inn på eget rom så snart som mulig. Så slipper han følelsen av å bli sparket ut når babyen kommer.

Syns faktisk at du skal gjøre dette ut av hensyn til mannen din også, hvis han har så store søvnproblemer.

Skrekkscenarioet her er vel at du deler rom med begge barna g mannen ender opp med å sove ett annet sted i huset.

Skrevet

Sikkert ikke dumt å sove på eget rom når en ny melder ankomst og nattevåken begynner igjen.

Har opplevd at min ettåring sto opp, åpnet døren inn til stua og satt alene og lekte mens mannen min sov lykkelig videre. Jeg ble hilst vellkommen med et superlykkelig MAMMA da jeg forundret kom hjem og fant han der alene. Han kjedet seg vel litt :-)

Mitt råd er barnesikre, barnesikre, barnesikre! Og legg ut "lokkeleker" og kryss fingrene for at det er der ungen havner hvis den går seg en tur.

Fortell hvordan det går etterhvert?

Skrevet

Jeg ville kjøpt stor seng, ha på sengehest og flyttet han inn på eget rom. Er du veldig bekymret kan du feste en grind foran døren. Ellers er det mange ting du kan gjøre for å barnesikre huset. Jeg tror det blir veldig slitsomt for både dere og barna å sove 4 stykker på samme rom.

Anonym poster: 04b31edab956b60c6783c67d0c0d5d19

Skrevet

Takk for mange svar!

Vi har ikke dører som kan låses (åpen løsning) mellom soverom og inn til stua og kjøkkenet. Så da blir det å låse hans dør og det går jo ikke. Vi har jo barnesikret det som går, men han tar stoler og klatrer opp på kjøkkenbenk en for å komme inn i skapene osv...han finner på mye rart og jeg tenker bare med gru på hva som kunne skjedd hvis han fikk fritt spillerom. Komfyren er ikke barnesikring på, han når knappene uansett (sånn touchplate), og han elsker å leke at han lager mat, henter boller og visper og forsøker å sette på platene på komfyren (og han får det til). Slår på steikovnen osv...huff...dette er ikke noe han har fått lov til, og vi sier alltid nei og tar ham vekk. Men det er nesten så han bare blir verre da.

Jeg er så redd for at han skal finne på noe dumt!

Anonym poster: a3614ed7a9c38fff0d6672cd542cf4ca

Skrevet

vår gutt har sovet på eget rom siden han var 4 mnd og det har gått helt fint. sover hele natta. Han begynte å klatre ut av sprinkelsenga da han var 1, 5 år og da bytta vi til stor seng. Ropte om morgnen når han våkna for han kom rakk ikke opp til dørhåndtaket. Nå er han 2, 5 år og åpner dører selv og har stortsett kommet inn til oss om morgnen.

Vi holder for øyeblikket på å pusse opp i trappegangen i 2. etg og utenfor der alle soverommene er så nå har vi valgt å snu dørhåndtaket på innsiden av døra hans, av sikkerhet til han. Tar ikke sjansen på at han skal tukle med noe som er farlig. Det går helt fint med den løsningen. han roper når han står opp så kommer vi å lukker opp og går ned sammen. Har baby på 5 mnd inne på vårt rom enda, men

Anonym poster: c94365d8eecd669f524e1f0724a1300a

Skrevet

han skal inn på eget rom så fort rommet hans også er ferdig.

Anonym poster: c94365d8eecd669f524e1f0724a1300a

Skrevet

Vi har krok på kjøkendøra, eigentleg pga katten, men den funkar bra for ungane og. Det finnest grinder du kan setje i døråpninga, men for min eigen del vaknar eg lett om våre lagar lyd på natta. Me har alle soveromsdørene åpne.

Støttar dei som seier at det er best å få dette på plass før den nye babyen kjem, for å unngå at han ser på det som at babyen tek hans plass.

Skrevet

Du kommer mest sannsynlig til å få en periode hvor du må følge han tilbake på rommet, men det går seg til. Og ha vann i sånn avent flaske med sugerør som ikke lekker ved senga. Her drikker gutten selv hvis han er tørst om natta. Du kan også ha en krok på døra hans hvis det er farlig at han går ut fra rommet om natta. Da hører du han jo. Gutten her er to, flytta over i jr seng når han var 19 mnd. Har sovet på eget rom siden han var 4 mnd da.

Anonym poster: 9e9871183be381558596d719b7f7ef76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...