fjordpia*3gullunger*+spire Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 hos tannlegen når man er gravid??? Må komme meg til tannlegen i morgen, for har hatt så vondt i to tenner i dag. ingenting hjelper mot det heller, å ikke kan jeg ta så mye smertestillende når jeg er gravid... Hjeeeelp :/
Februargullet2013 Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Man skal i alle fall ikke borre når man er gravid, men vet ikke hvordan det er når det gjelder andre ting
Frufluffy Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Man må vel gjøre det man må? Så tannlegen får gjøre en vurdering. Jeg har opplevd å ha urolig vondt i tennene og så viste det seg å være bihulebetennelse! Så er du forkjølet?
mamma i november!(2005) Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Er ikke gratis men er billigere.... Kommer ann på om du går privat eller ikke...
2,5barn+1engel Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Det er nok ikke gratis. Man kan trygt gå til tannlegen. Både for sjekk og for å borre. Det er enkelte smertestillende/bedøvelse man ikke skal bruke, men tannlegen vet det. Slik som hos tannlegen jeg bruker så bruker de kun godkjente bedøvelse for gravide hele tiden.. ( men jeg må allikevel spørre hver gang jeg er der da).. Mn du kan trygt gå til tannlegen.. Må slippe å ha det vondt.
2,5barn+1engel Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Er ikke gratis men er billigere.... Kommer ann på om du går privat eller ikke... billigere? Privat eller offentlig? Har aldri fått det billigere jeg ;(
mamma i november!(2005) Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Var iallefall slik før.... Betalte bare en viss prosent når en var gravid.... Men har bare gått privat jeg så dyrt har det blitt uansett
Frufluffy Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Aldri fått billigere jeg heller og ingen offentlige som tar vanlige pasienter med mindre det er barn/ungdom under 20 eller andre med spesielle tilfeller, her
Mini&Meg Skrevet 1. januar 2013 #10 Skrevet 1. januar 2013 Man skal i alle fall ikke borre når man er gravid, men vet ikke hvordan det er når det gjelder andre ting Hvor er det du tar alt fra?
robot Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Det er verken gratis eller prisredusert (med mindre tannlegen din har egne spesialordninger, det er i så fall ikke noe som dekkes av det offentlige). Det regnes ikke som farlig verken å bedøve eller bore, men du skal si fra til tannlegen om graviditet dersom det er aktuelt å ta røntgen. Noen tannleger ønsker å unngå bedøvelse i 1. trimester dersom mulig, men det er ikke en veldokumentert praksis - bare en "for å være ekstra forsiktig"-ting.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 2. januar 2013 #12 Skrevet 2. januar 2013 Du kan trygt ta røntgen, bedøvelse og borre:) Jeg satt til og med to kroner når jeg var der. Som andre sier over her, opplys tannlegen om det:) Så får du den oppfølgingen du trenger. Ring til tannlegen og spørr om hastetime du
2 gull-ett i vente <3 Skrevet 2. januar 2013 #13 Skrevet 2. januar 2013 Røntgen skal man IKKE ta når man er gravid- såfremt det å ikke ta rtg er til fare for mors helse/liv. Man kan godt borre - fikse tenner- men opplys om at du er gravid:) så vet tannlegen å forholde seg til det:) Lykke til!
Februargullet2013 Skrevet 2. januar 2013 #14 Skrevet 2. januar 2013 Man skal i alle fall ikke borre når man er gravid, men vet ikke hvordan det er når det gjelder andre ting Hvor er det du tar alt fra? Fikk beskjed av fastlegen, at man burde unngå tannlegen,hvis det ikke var helt nødvendig
Califa Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 Man kan fint gå til tannlegen. Rtg unngår man såfremt det ikke er absolutt nødvendig. Ellers kan man gjøre det meste av behandling hos tannlegen. Det er ikke billigere å gå til tannlegen som gravid, disse godene ble fjernet for mange år siden. Men det er bedre å få gjort den nødvendige behandlingen, enn å gå rundt å ha vondt/plages med tennene, slik at man blir stresset i kroppen. Det er ikke bra for babyen.
Foccacia Skrevet 2. januar 2013 #16 Skrevet 2. januar 2013 Man skal i alle fall ikke borre når man er gravid, men vet ikke hvordan det er når det gjelder andre ting Man skal helst ikke ta røntgenbilder når man er gravid, men boring og bedøvelse går fint. Må man så må man.
*venter en liten gutt feb* Skrevet 2. januar 2013 #17 Skrevet 2. januar 2013 jeg fikk beskjed om å vente med å gå til tannlegen til jeg hadde født, og tannlegen ville verken borre eller ta rgt når jeg er gravid.
Monanest Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 I retningslinjene for gravide, oppfordres man til å ta ekstra godt vare på tannhelsen under svangerskapet, og nettopp gå til tannlegen. Man kan borre også, er liksom litt av vitsen det;) man er vel alltid restriktiv med rtgstråler under graviditet, da veier man risiko mot hensikt. Virker som om noen gir anbefalinger utfra eget hode innimellom, finnes masse gode seriøse søkemuligheter her på nettet, er lov å kvalitetssikre litt før man gir andre råd tenker jeg... Men for all del vi er alle ulike.
fjordpia*3gullunger*+spire Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 3. januar 2013 Tusen takk for svar alle sammen Tannverken gikk over på dagen i går. Skal til min faste tannlege om litt over en uke.
Frufluffy Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 Monanest som om jeg skulle sagt det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå