Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Oppskrifter på relativt sunne og gode middager, oppskrift på godt hjemmelaget brød og andre lure ting taes imot med takk;-) Anonym poster: ad7e2fea0c424bcf0866ea1c9b312c71
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 Slutt og klag her inne ang Økonomien. Anonym poster: 8263b37f4d56cadbfbe17bb28bcc1502
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 planlegging er alfa og omega, så du er jo på god vei Lag handleliste, og følg den! Handle bare en dag i uka. Hellstrøm har mange gode oppskrifter med billige råvarer, ligger på tv3 sine sider. Lag store porsjoner og frys ned, så har du en kjapp middag istedet for å la seg friste til en dyr ferdigmiddag.
Gjest Mrs. Careface Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Slutt og klag her inne ang Økonomien. Anonym poster: 8263b37f4d56cadbfbe17bb28bcc1502 Det var da virkelig ikke klaging!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Slutt og klag her inne ang Økonomien. Anonym poster: 8263b37f4d56cadbfbe17bb28bcc1502 du februarprinsen, slutt Å kommentere alle innlegg, denne skrivefeilen din er veldig gjenkjenbar. Få et liv utenom DiB kanskje? Anonym poster: 287cd85f5b7d9fb0f0b783241623080b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Henger meg forresten på tråden. En ting til: jeg er overhode ikke aktuell for luksusfellen, men ser på både norsk og svensk versjon av det, siden de har ganske gode tips i forhold til enkelte ting. For eksempel, hvor mye man sparer på å lage barnematen selv istedet for å kjøpe glass. Anonym poster: 287cd85f5b7d9fb0f0b783241623080b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har ikke skrevet noe som helst,så slutt og gi meg skylden hver gang! Her ser du skrivefeilen din igjen. Du MÅ bli kvitt den hvis du ikke ønsker å bli gjenkjent i innleggene som du skriver som anonym. Ingen andre gjør den feilen her på forumet. Anonym poster: 287cd85f5b7d9fb0f0b783241623080b
Februargullet2013 Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Driter i hva du sier jeg,vet at jeg ikke har skrevet her
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Slutt og klag her inne ang Økonomien. Anonym poster: 8263b37f4d56cadbfbe17bb28bcc1502 På hvilken måte klaget jeg over økonomien? Planlegging og ukeshandling er vi i ferd med å få til. Skal sjekke ut TV3/ oppskriftene! Tar gjerne imot flere tips! Kan jo dele et selv: ha en boks stående i fryseren til pytt i panne. Når du har middag til overs som er "for lite" spare på(f.eks 1 potet, 1 gulrot eller en kjøttbitk), del det opp og putt i boksen. Tilslutt har du pytt i panne klar til bruk. Anonym poster: ad7e2fea0c424bcf0866ea1c9b312c71
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. januar 2013 #10 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-)
fikas Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 Man kan spare penger på mat, ja - men hva med andre ting? Tv, Internett, mobil, magasiner, forsikringer, bank, kaffe på vei til jobb, klær, utstyr osv. For mange kan det være mye å hente på ett par telefoner. Vi sparte feks 10000kr i året på å bytte forsikring, 4000 i året på å ringe banken å høre hvordan renta egentlig lå. Det var for ca 6mnd siden. Bytter vi forsikringsselskap igjen nå så får vi 10% mer bonus, så kommer til å gjøre det i januar. Da sjekker vi hvem som kan gi oss bedre avtale enn vi har og presser banken litt for de burde gi oss best pris som totalkunde
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 Slutt og klag her inne ang Økonomien. Anonym poster: 8263b37f4d56cadbfbe17bb28bcc1502 Er du kongen du eller? Som tror du kan bestemme hva andre skal diskutere og ikke? Anonym poster: 7befed9e094eb1176fd99799138fd4f3
stearin Skrevet 1. januar 2013 #13 Skrevet 1. januar 2013 Si opp abonnement dere ikke egentlig trenger, aviser, blader, klubber osv. Det meste kan leses på nett. Kjøp kun brukt! Om du har mye klær, kan du bli med på den kjøpestoppen en eller annen arrangerer (husker ikke navn i farta, men er en organisasjon). Spør om å få arve klær til barna. Ikke gå på kjøpesentre og slikt. Planlegg det du skal kjøpe. Kjøp råvarer, det blir billigere å kutte opp grønnsakene selv, muligens også billigere å plukke poteter selv enn å kjøpe de som allerede er i pose. Det er ihvertfall definitivt billigere å kjøpe ferske grønnsaker enn de fryste i pose. Vet ikke hvor mange kroner man kan spare på strømmen, men se etter et billig abonnement. Slå av lysene i rom som ikke brukes, bruk elektrisk oppvarming minimalt (sett heller på ullsokker på hele gjengen). Jeg tok den helt ut, og bruker ikke sjampo. Merket det godt i kontoen, har ganske langt hår og det går mye sjampo til det. Selg det dere ikke bruker. Det finnes noen som har bruk for det Lykke til!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 1. januar 2013 #14 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt...
stearin Skrevet 1. januar 2013 #15 Skrevet 1. januar 2013 Henger meg forresten på tråden. En ting til: jeg er overhode ikke aktuell for luksusfellen, men ser på både norsk og svensk versjon av det, siden de har ganske gode tips i forhold til enkelte ting. For eksempel, hvor mye man sparer på å lage barnematen selv istedet for å kjøpe glass. Anonym poster: 287cd85f5b7d9fb0f0b783241623080b Helt enig, masse gode tips å hente fra luksusfellen. Elsker serien, synes jeg lærer en del og ser muligheter til nye ting å gjøre for å spare.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #16 Skrevet 1. januar 2013 Gå gjennom kontoutskrifter fra banken fra disse månedene ifjor - januar 2012, februar osv og se hvor du bruker pengene dine, det kan være lærerrikt. Si opp abonnementer på blader og medlemsskap steder du ikke "trenger". Har selv ambisjoner om å bli flinkere med matposten ved å planlegge bedre, lage menyer etc. Finner mange tips til mat på: http://trinesmatblogg.no/category/menyer/menyer-ukemenyer/ Ikke nødvendigvis alltid billigst, men varierte ideer og enkelt å finne oppskrift om man f.eks har en pakke kjøttdeig liggende! Lykke til! Anonym poster: f9f6139cf4100e2b25126b536f224fba
stearin Skrevet 1. januar 2013 #17 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Tror de fleste barnehagebarn får frukt i barnehagen. Eple og appelsin er også frukter som kan stå en stund uten å bli ødelagt. Fins sikkert mange flere. Og man trenger ikke nødvendigvis akkurat frukt, grønnsaker er vel så viktig og bra. Og bær Vi handler ikke frukt så ofte heller, ihvertfall ikke i store kvanta. Det blir bare ødelagt. Jenta spiser frukt hver dag i barnehagen og grønnsaker til hver middag. Noen ganger får hun det med i matpakken også. Så jeg føler vi spiser sunt selv om vi ikke spiser frukt hjemme hver dag.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. januar 2013 #18 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Kranglefant! ;-)
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 1. januar 2013 #19 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Kranglefant! ;-) Fordi jeg synes at frukt 3-4 ganger i måneden er for sjeldent? Jeg ser bare på anbefalinger i forhold til 5 om dagen og lignende.
stearin Skrevet 1. januar 2013 #20 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Kranglefant! ;-) Fordi jeg synes at frukt 3-4 ganger i måneden er for sjeldent? Jeg ser bare på anbefalinger i forhold til 5 om dagen og lignende. Juice, grønnsaker og bær inngår i 5 om dagen.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #21 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Kranglefant! ;-) Fordi jeg synes at frukt 3-4 ganger i måneden er for sjeldent? Jeg ser bare på anbefalinger i forhold til 5 om dagen og lignende. Det står vel ikke noe i det innlegget om at barna bare spiser frukt en gang i uka vel? Anonym poster: d0148e4fde4d5e02ae4115f58c438a90
Nurse77 Skrevet 1. januar 2013 #22 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Kranglefant! ;-) Fordi jeg synes at frukt 3-4 ganger i måneden er for sjeldent? Jeg ser bare på anbefalinger i forhold til 5 om dagen og lignende. Selv om man handler inn frukt en gang i uka, så betyr det ikke at man spiser frukt kun en gang i uka! Jeg gjør storhandling en gang i uka, og da inngår mye frukt og grønnsaker i den handlinga. Ungene spiser ca 2 grønnsaker og 2-3 frukter pr dag (inkl det de får i bhg) selv om jeg handler x 1 pr uke. Nok om det!:-) Ang innsparing: jeg handler klær til ungene når det er salg. Feks kjøper vinterdress på halv pris i feb/mars når det er salg, til neste vinter. Det samme gjelder ulltøy og andre klær. Handler også inn julegaver og andre gaver på salg igjennom året. (Hvis det er bra ting da.) Ellers, handle inn stort når ting er på tilbud (matvarer etc.)
Gjest Mentha Skrevet 1. januar 2013 #23 Skrevet 1. januar 2013 Sett opp et budsjett og hold det. Følg med i tilbudsaviser i matbutikkene i nærheten og kjøp opp kvanta som du så kan ha i fryseren. Sett opp ukemeny. Søk etter oppskrifter på nett og lag mat deretter. Rester kan settes i kjøleskapet og brukes som basis eller tillegg til en annen middag. Sett av en kveld eller dag i uka hvor du baker brød for de neste sju dagene - disse kan du også ha i fryseren og ta opp etter behov. Gå gjennom bankutskrifter fra de siste månedene og se hva som kan kuttes ut og spares inn på. Sjekk også litt priser og om dere kan spare noe ved å bytte abonnementer enten på tlf, tv eller internett. Og det viktigste av alt: alle må være dedikerte til dette, det nytter ikke at én person ønsker å kutte ned hvis ikke resten av familien er med på det. Ha et familiemøte og få alle med på laget. Sett gjerne opp en krukke eller lignende hvor dere kan ha på noen sparte kroner hver måned, og når krukka er full kan dere finne på noe moro som en familie.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #24 Skrevet 1. januar 2013 Mitt beste tips for innsparing; er å sette opp tydelig middagsmeny for minst en uke om gangen, og handle en gang i uka. Det eneste vi supplerer med midt i uka, og det skjer heller ikke hver uke, er frukt og melk. Dessuten spise middag hjemme, og ha med matpakke på jobb. Det er dyrt å spise ute/take away. Et tips er også å bruke "billigmerker" der disse er like bra som "originalene", og dessuten handle inn i noe større kvanta når det er gode tilbud. Vi sparer i alle fall mange penger på dette og en annen positiv konsekvens, er at det er så innmari greit å komme hjem på ettermiddagen og vite hva man skal lage til middag hver dag. ;-) Spiser ungene frukt en gang i uka eller sjeldnere? Ikke anbefalt... Nå skriver hun jo at det eneste de supplerer med midt i uka er frukt og melk. Det betyr altså at de handler inn det mer enn en gang i uka .............. Ikke at ungene spiser det det en gang i uka eller sjeldnere.... hehe ... Anonym poster: cf3e255b035616a2b7d6ff25d637f790
Musemorbr / Skrevet 1. januar 2013 #25 Skrevet 1. januar 2013 Utnytt at du får kjøpt billige kalkuner nå. Tin opp, kutt i filéter, småstykker, og kvern til kjøttdeig. Lag også kjøttkaker og kjøttboller, for variasjon. Stek så opp så du har til diverse retter, og fyll fryseren. Du sparer enormt mye på det, og det krever bare en liten kjøkkeninnsats. Da har du veldig mange varianter av sunn hurtigmat til dager der du vil at det skal gå fort å få middag på bordet, uten at det trenger koste, eller være junkfood. Vi gjør dette hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå