Gå til innhold

Hvordan er reglene her (bytte julegave)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken:

Svigermor kjøpte en skjønn utedress i julegave til babyen på 10 måneder på Barnas Hus. Hun betalte full pris på denne (rundt 600 kr). Den hadde en slik byttelapp på seg, i tilfelle vi måtte endre størrelse.

Det måtte vi, og jeg var på Barnas Hus (i vår hjemby, dressen ble kjøpt i svigermos hjemby) for å bytte dressen til en størrelse større. De hadde ikke flere igjen av denne dressen som nå var satt ned til 250 kr, og jeg fikk da to valg av butikken: velge nye varer til 250 kroner eller få en tilgodelapp til 250.

Hadde jo ikke mer kvittering i og med at dette var en gave, men svigermor hadde fått beskjed om at denne byttelappen var mer enn god nok.

Så... er dette lov? Blir jo "snytt" for flere hundre kroner, i og med at vi nå ikke får noe spesielt god dress på Barnas Hus til 250 kroner (iallfall ikke når alle salgsvarer var utplukket) - men butikken stod på sitt.

What to do?

Anonym poster: de2a1d7beb56d773236bfab14ea5a10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde få til 600 mener jeg,men kan ikke regelene,men hadde blitt lei meg tror jeg, er jo 350kr mindre enn det den er verdt

Skrevet

Jeg mener du har krav på tilgodelapp på det du har betalt, så lenge du har byttelapp. Men butikken kan kreve at tilgodelappen ikke brukes på salgsvarer.

Skrevet

det som er så fint er at det er butikkene som bestemmer sine bytteregler. du har ingen rettigheter i det hele tatt. så ja, dette er lov!

Anonym poster: a7b6c04c5e7eb772c6d60eefa784c719

Skrevet

Hvorfor opererer de da med byttelapp ?

Skrevet

byttelapp gir rett til bytte. og det har hi fått. hun kunne få bytte til den prisen de har drakten til den dagen hun ville bytte. så lenge hun ikke har kvittering har hun ikke noe "bevis" på hvor mye som er betalt. hvis denne butikken har hatt denne varen til 250 kr siden før jul feks er det naturlig at det kun er 250 kr hun får tilgodelapp på.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dette var en vanskelig sak. Hva med å sjekke med svigermor om gaven kan byttes der hun kjøpte den.

Butikken har nok lov til å gjøre som den gjør, for det vil bli et tap for dem om de skal gi deg 600 kr for noe de kan selge for 250.

Skrevet

Så vidt jeg vet må du ha både byttelappen og kviteringen for å få full pris etter at varen er satt ned i pris. Hvis du har det er det mulig du får det, det kommer ann på hvor lang tid du har på deg til å bytte i den butikken. Det bestemmer de selv.

Anonym poster: d21cfc8dc69f0896e6a99c9f60acc4e9

Skrevet

Så lenge du har byttelapp (og denne bør jo vis hva som ble betalt) og svigermor har fått beskjed om at man kan bytte til en annen størrelse så hadde jeg ikke gått med på tilgodelapp på et mindre beløp. Hadde krevd å få snakke med øverste sjef (og gått helt til topps til kjeden og ikke bare den butikken). Det er ikke din feil at de nå har dressen på salg og ikke har riktig størrelse. Ofte får man ikke brukt tilgodelapp på salgsvarer og det er helt greit, men tviler på at de har lov til å gi på et mindre beløp enn det som er betalt. Hadde ringt forbrukerrådet og hørt hva de mente.

Skrevet

forbruker rådet kommer ikke til å gjøre noe her... man har ikke bytterett... og forbrukerrådet kan ikke si annet enn at dette styrer butikkene selv

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Selv med byttelapp betyr ikke det i utgangspunktet mer enn at du kan bytte varen i en annen størrelse eller noe annet om de ikke har varen du vil ha. Det finnes ikke noen fellesregler for byttelapper, reglene er det butikken selv som bestemmer.

Skrevet

Hvis butikken selv sier at man har bytterett til riktig størrelse og til og med gir med byttekort, så vil jeg vel påstå at man har blitt lovet bytterett.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hvis butikken selv sier at man har bytterett til riktig størrelse og til og med gir med byttekort, så vil jeg vel påstå at man har blitt lovet bytterett.

Ja, du har bytterett, og kunden her har ikke blitt nektet å bytte. Hun kan få bytte i varer til 250 kroner, som butikken mener de kan selge dressen for nå eller få en tilgodelapp på 250 kroner.

Skjønner godt at det kommer litt galt ut for HI her, men det betyr ikke dermed at hun har retten på sin side.

Skrevet

HI her!

Takk for svar, alle sammen!

Jeg skjønner jo at reglene er noe diffuse her, i og med at det egentlig ikke finnes regler for det :-/!

Problemet her blir jo egentlig at Barnas Hus ikke hadde noe alternativ til dress til den prisen. I og med at dressen nå var satt ned til 250 kr (svigermor kjøpte den altså til fullpris rett før jul), var de så utplukka for dresser at det ikke var noen i rett størrelse. Hadde sånn sett ikke vært så nøye å få den samme dressen, men rett størrelse hadde jo vært kjekt.

Så: hvis jeg skulle fått en dress i rett størrelse, til samme kvalitet som den opprinnelige julegaven, så måtte jeg altså selv nå betale mellomlegget på flere hundre kroner. Dette vil jo strengt tatt si at butikken tjener grovt på dette, det er jo ren fortjeneste for dem disse hundrelappene som blir borte i dette systemet. Svigermor har altså rett og slett betalt for et produkt som vi nå ikke får. Blir irritert i og med at det var byttelapp på dressen med klar beskjed om at det selvsagt bare var å bytte til annen størrelse dersom det trengtes, og nå går altså ikke dette uten å selv betale flere hundre kroner i tillegg til tilgodelappen vi fikk.

Så dette er SURT!

(kunne selvsagt ha plukket ut noen andre varer til 250 kroner, men nå var det dress vi skulle ha og trengte).

HI

Anonym poster: de2a1d7beb56d773236bfab14ea5a10f

Skrevet

jeg ville bare beholdt dressen og sendt den til bestemor for bytting.. barnas hus er jo rævva på service, men de har retten på sin side her..

det er ikke difuse regler... dette er helt og holdent styrt av butikkene selv.

Skrevet

Hva med å høre om de kan få sendt riktig str fra en annen butikk til deg?

Skrevet

Uten kvittering så kommer du nok ingen vei ang. 600 kr. Du må nok ta til takke med 250. Har du kvittering er saken en helt annen. Men som de andre sier er det ingen rettighet, men har personlig ALDRI hatt problemer med å bytte/få tilgodelapp. Dersom butikken er vrang - hadde jeg aldri handlet der igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...