Gå til innhold

Skifte etternavn på datteren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er halvt norsk/ halvt engelsk, og har mitt norske etternavn som mellomnavn og bf navn som etternavn.

Problemet mitt er at han bor ikke her og har bare sporadisk kontakt med henne. Etternavnet hans er veldig engelsk og ikke et navn jeg synes er veldig pent.

I tillegg er han en tosk. Han betaler bidrag når det passer han, og ser henne ca 2 ganger i året. En gang da vi reiser dit han er, og en gang kommer han hit. Han har henne da ca 10 dager per gang og forventer at jeg også skal passe henne i de dagene, for han må jo ut å sosialiseres på kveldstid.

Jeg kjenner det plager meg stort at hun skal ha hans navn når all kontakt de har er kun når det passer han. Jeg har vært alene med henne siden hun var født, og jeg har fult foreldrerett (eller hva det nå het :))

Men hva er rett å gjøre ovenfor henne? For jeg ønsker jo å bytte navn på henne pga meg..og det faktum at han nesten ikke har noe med henne å gjøre..

Anonym poster: a34bf1b6f9fb09f0a5737d0f6f99390c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha hans etternavn som mellomnavn og ditt som etternavn. Da frår hun en bit av den engelske arven, men det norske og ditt etternavn som hovednavn.

Det hadde jeg gjort.

Anonym poster: f1dcab36ca3e38c6f5e93df3afa6aa94

Skrevet

Jeg hadde byttet slik at hun har ditt etternavn og fars navn som mellomnavn. Men kun om hun er så liten at hun ikke skjønner. Er hun større ville jeg snakket med henne om det først. :)

Skrevet

Ja, det synes jeg du kan. Evt putte ditt etternavn som hovedetternavn og hans som mellometternavn, eller enkelt og greit bare ha ditt. Ville jeg ha gjort i hvertfall.

Anonym poster: b919339b02b9dda66d559201d28e7ae6

Skrevet

Jeg skal bytte etternavn på ungene mine til samboers når vi gifter oss, selv om han ikke er deres biologiske far. Deres biologiske far har mishandlet mor psykisk og fysisk og var utro etter noter. Da jeg gikk (ungene var 1 og 4 år gamle) så kuttet han ut all kontakt med barna av egen vilje hvis jeg ikke kom tilbake til ham. Nå er han død, og hans familie driter i ungene og ikke ønsker noe kontakt. Så her blir det etternavnskifte på alle sammen etter bryllupet.

Jeg synes du kan sette fars etternavn som mellomnavn og ditt som hovedetternavn. Og slutt å passe ungen når far har samvær, det har du ingen plikt til.

Anonym poster: 58b3f1092f02d562c354c1e08ee06dc6

Skrevet

Jeg skal bytte etternavn på ungene mine til samboers når vi gifter oss, selv om han ikke er deres biologiske far. Deres biologiske far har mishandlet mor psykisk og fysisk og var utro etter noter. Da jeg gikk (ungene var 1 og 4 år gamle) så kuttet han ut all kontakt med barna av egen vilje hvis jeg ikke kom tilbake til ham. Nå er han død, og hans familie driter i ungene og ikke ønsker noe kontakt. Så her blir det etternavnskifte på alle sammen etter bryllupet.

Jeg synes du kan sette fars etternavn som mellomnavn og ditt som hovedetternavn. Og slutt å passe ungen når far har samvær, det har du ingen plikt til.

Anonym poster: 58b3f1092f02d562c354c1e08ee06dc6

Høres ut som du har det bedre nå da. Barne dine også, og det var fint å høre :)

Nei, ingen plikt, men han blir smågal om jeg "ikke gjør som jeg sier". Får ca 30 mnd daglig som består av ord som "slut" "whore" "bitch"...osv, så jeg har valgt å bare la det passere når det er vi som reiser til han. han har litt mere makt da liksom. I tillegg har han ved flere anledninger bare kommet med henne om jeg har sagt at jeg ikke skal ha henne.

Jeg har ikke noe jeg skulle sagt skjønner du -_-

Pga dette slutter jeg å reise ut av landet for at han skal treffe henne..

Skrevet

Takk for tips om å bruke hans navn til mellomnavn..det var ikke dumt.

Hun er bare 3,5 så hun er nok for ung til å bry seg om det ennå :)

Skrevet

Min datter har mitt som etternavn og faren sitt som mellomnavn :)

Anonym poster: 5e01a23ae3babc29174d912b7a05ae85

Skrevet

Jeg hadde byttet. De kommer aldri til å ha noen nær relasjon medvandrere uansett. Dessuten står hun fritt til å ta tilbake hans etternavn hvis hun vil når hun blir stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...