Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Vi bor i en middels by, og vi bor sentralt. Det tar 5 minutter å gå til sentrum. Vi har 1,4 måls tomt, men den er upraktisk frem til vi får lagt arbeid i den. Og dette tar jo tid og penger, men skal gjøres en gang. En platting å løpe litt på, samt en veranda er det jo, så ungene får frisk luft om de vil ut litt. Vi bor rett ved bilveien til sentrum, men den er på motsatt side av uteplassen vår. Vi har lydige og fornuftige barn, eldste er 6 år, så at de løper til veien har aldri vært en bekymring. De har lært trafikkvett, og holder seg på den sikre siden av huset. Det tar 5-10 minutt å gå til skolen, men da må hovedveien krysses. Ved skolen er et byggefelt, forhåpentligvis med lekekompiser etterhvert når de begynner på skolen. Men når kan de eventuelt gå alene/være såpass langt unna huset alene? Huset vi bor i er digert, så stort at vi leier ut 100kvm av det og bor på hovedflaten selv. Vi har ingen nære naboer rett ved huset vårt, som vi omgåes. Men venner og familie kjører vi til (alt fra 5-25 min unna). Jeg trives så godt i huset, men får høre fra "alle" at vi bor så skummelt og upraktisk til med barn. De får meg til å tenke om vi bør flytte. Barna er mest inne når vi er hjemme, men det er fordi vi vet de er ute hele dagen i barnehagen. Fine turområder å benytte seg av i helgene, men barna kan ikke løpe ut ytterdøra og henge med vennene sine (enda ihvertfall, som sagt er eldste 6 år). Det er dette som plager meg mest. Er ikke dette svært viktig for å knytte bånd? At de kommer hjem, spiser, og fyker ut til vennene i gata og storkoser seg ute til leggetid om de vil? Vil gi barna den beste oppvekst... Som sagt er det et byggefelt 5-10 min unna om man krysser storveien, men kan dette fungere? Dere med erfaring med eldre unger.... Anonym poster: 73a3e1e3130e9271b5bc9a30b68439fd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har ei jente på 7 år som går i 2.klasse. Hun får enda ikke krysse hoved veiene alene, men hennes venninne får det. Tror nok jenta vår får lov til det neste år når hun blir 8 år. Uansett ikke lenge igjen. Vi har kun en lite traffikert grusvei mellom oss og skolen og denne har hun fått krysse selv fra noen mnd ut i 1.klasse. Ville ikke flyttet om jeg hadde hatt et stort hus med stor hage. Det er uansett ikke mange årene til de selv kan komme seg rundt og da vil dere være glade for huset og hagen. Mine unger liker å kunne gå ut etter middag til venner, men man kan jo ordne avtaler frem til de kan gå selv når dere bor slik. Anonym poster: 63c02a48cccfe2a08768b1a50e79a214
itb Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Jeg, mine søstre og alle våre venner vokste opp ute nmulighet til å løpe ut rett etter middag for å leke med andre barn. Vi var i stor grad avhengig av bil for å komme på besøk til hverandre..... vi vokste opp, har gode venner og er på ingen måte a- sosiale....
petite fleur Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Vi har et kjempefint hus (gammelt kråkeslott med sine feil og mangler, men stor sjarme), men beliggenheten kunne vært bedre. Nokså trafikkert vei rett utenfor døra, og vi bor mellom to laaaange bakker som gjør det litt slitsomt uansett hvor vi skal. I tillegg har vi ikke sol etter kl 16. Men vi har svær hage, nydelig utsikt og kort vei til byen og til marka. Deler av skoleveien er veldig trafikkert, og det er hovedsaklig den biten som gjør at vi om og om igjen vurderer å flytte. Nå er markedet sånn at det ikke lar seg gjøre å flytte for oss, vi er stuck med det vi har. Jeg velger å fokusere på det positive ved å bo her, det er ulemper ved alle bosteder, stort sett
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Ja, det blir jo menneske av han også, men følte ikke du/dere dere utenfor på skolen etc når mange av de andre barna knytter nære bånd på fritiden? Avtaler om møter blir ikke helt det samme føler jeg, det blir jo fort noen dager mellom hver gang, også uker... Så er det i barnehagen/på skolen de sees mest. Hvor gamle er barn før de kan gå alene rundt ute? Til andre byggefelt på sparkesykkel etc? Takk for svar dere, satt pris på alle 3. Anonym poster: 73a3e1e3130e9271b5bc9a30b68439fd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Hvis det bare er 5-10 minutter å gå til byggefeltet der det bor mange kan de gå den veien i hvertfall fra 2. klasse. Etter det er det ikke noe problem. Ungene dine er bare heldige som har litt skolevei. Det gir 10 til 20 minutter ekstra mosjon, ved å gå frem å tilbake, hver dag. Det er gull vedrt for mange barn. Anonym poster: 58fe51ca0485f9ea4a3b3d7396bd5368
Suppehue Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Jeg kunne ikke bodd sånn men alt er jo en smakssak. Vi bor i byggefelt med bilfri vei til skolen. Vi har tre barn som etter middag løper ut for å leke med venner. Sånn vil vi ha det.
Elsker livet Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Så lenge dere syns det fungerer og ikke stresser med farene rundt huset skal dere ikke bry dere om hva andre føler. Jeg er rimelig hønemor og bekymrer meg mye når det gjelder barnas sikkerhet. Så hadde jeg slitt mye med å hatt leieboere i huset mitt, selv om huset vårt hadde vært 1000 kvm.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 2. klasse ja, men da er det jo bare et par år til. Det er jo positivt Er så uendelig glad i dette gamle huset ved byen, og leieboere gjør meg ingenting. De betaler jo hele huslånet vårt, og er en trygghet i seg selv når mannen er borte Merker ikke at de bor her. Men da løsner det jo litt fra 2. klasse ja, godt å få høre erfaring fra mødre med eldre barn. HI. Anonym poster: 73a3e1e3130e9271b5bc9a30b68439fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå