prøver1gang Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Hva gjør dere med hesten idag når det er nyttårsaften? Selv har jeg 3stk hjemme. Tidligere hadde jeg to hopper som gjerne stod ute og spiste maten sin og kikket på. Men to av de 3 jeg har nå er livredde, spesielt den ene. Så idag har jeg satt de inn i stallen (går vanligvis på utegang), har puttet bomull i øra dems, hengt opp dekken foran vinduene, og har på lyset og en radio. Samt at jeg er hos dem når det værste drar i gang kl 00.00 og gir de litt ekstra høy og gulrøtter. Så blir spennende å se om det hjelper. Vi skyter aldri opp noe pga dyra, men over jordet er det boligfelt som mange skyter opp i.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 Høres ut som om du har en god plan Hvis det ikke er nok med det du gjør så kan du prøve å ta på dem øre-hetter i tillegg til bomull neste år. Travhestene bruker slike. De hestene jeg har hatt med å gjøre har enten ikke vært redde eller stallen har ligget slik til at de ikke har blitt påvirket av fyrverkeri. Anonym poster: c5896813a5e21d482e8d554632ff333a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 Jeg har ikke hest nå, men da jeg hadde hest så brukte jeg å dekke til vinduene i stallen og sette på radioen. I tillegg så fikk de ekstra godterier og jeg var innom ofte for å sjekke at alt var bra (den ene hesten var veldig redd smellene). Anonym poster: a73df255dd44cc68c7a39ba6f214de8f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 jeg har tre stk hingster hjemme. ( omtrent midt i et byggefelt) De synes det er stas med fyrverkeri, så gjør ikke noe spesielt med dem. De står i stallen med åpen dør så de får sett på herligheten. Før jeg ble mamma, hadde jeg som tradisjon å ri inn det nye året. Alltid ut på tur mellom 23.30 og 00.30. Både jeg og hesten syns det var like stas. Anonym poster: cf9a10b71723f13b6880cc9890c4646f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 I år gjør vi det samme som du skal gjøre. I fjor da lærte vi.. Hestene kom seg ut og løp flere mil hjemme fra. En av hestene fant vi med stor rift i venstre framfot. Anonym poster: c578be6b80c3f46eefef85d7e3c999a4
prøver1gang Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2012 Har aldri hatt sånne problemer tidligere, siden hoppene ikke brydde seg. Den eldste er nå død, og den aldre blir påvirket av de to andre som er redde. Er travere jeg har, eller går ikke løp, men traver av rase, den tredje er ponni. Men har aldri hatt ørehetter på mine, kun ørepopper. Men får håpe dette holder endel :-) i fjord var naboene våre såpass dumme at de stod 50m unna min stall og fyrte opp, vallaken reiv nesten ned hele boksen sin. Og de har hester selv, og bør tenke litt lenger enn nesa. Skal si de fikk høre det dagen etter, så i år skulle de gå et annet sted :-) Så nå sitter jeg bare å venter til kl nærmer seg 00.00 ;-)
m&c Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 Jeg var i stallen i 2 tiden, tok dem inn da, puttet bomull i ørene på min, lot lyset stå på, og gav de dobbel porsjon med høy. Bonden skulle ned å gi mer høy i 6 tiden, samt være der utover kvelden også. Aner ikke hvordan min reagerer, da hun bare er åring (2 år over nyttår), og i fjor var hun på utegang langt uti gokk, uten å få sett ett eneste smell.. Blir spennende å høre med bonden i morgen!
prøver1gang Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 31. desember 2012 jeg har tre stk hingster hjemme. ( omtrent midt i et byggefelt) De synes det er stas med fyrverkeri, så gjør ikke noe spesielt med dem. De står i stallen med åpen dør så de får sett på herligheten. Før jeg ble mamma, hadde jeg som tradisjon å ri inn det nye året. Alltid ut på tur mellom 23.30 og 00.30. Både jeg og hesten syns det var like stas. Anonym poster: cf9a10b71723f13b6880cc9890c4646f Hørtes jo veldig hyggelig ut, å ri inn det nye året :-) Nå er jo hingstene ofte mye tøffere enn hopper og vallaker. Men vallaken min er skikkelig pyse. Men skjønner godt det med raketter. Er jo heftig smell, fres og lys.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 ja, kjempestas å ri inn det nye året. gjorde det hvert eneste år fra 94 til 07. Har hatt mange hester opp gjennom årene, både hopper hingster og vallaker. Har aldri opplevd å ha hester som er redde for raketter. Dette takket være mye miljøtrening, som gjør at mine hester er trygge i så og si alle situasjoner. For mine hester er det dagligdags å dra på tomme malingsspann med småstein, plastposer flaksende rundt om kring osv. skyter også luftpistol fra hesteryggen. #4 Anonym poster: cf9a10b71723f13b6880cc9890c4646f
prøver1gang Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 31. desember 2012 Gjort det samme med hoppene mine som var trygge. De to andre har jeg ikke hatt lenge, og vallaken er tydeligvis ikke miljøtrent på noe, han tåler ikke tordenvær heller, noe hester absolutt bør være vandt til i dette landet. Ponnien fikk jeg for en uke siden:-) men som sagt, de andre hoppene har aldri vært redd noe, og det var veldig deilig
maimora Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 Gjør som du Gir kraftfôr nå rett før kl 24, samt høy. Her er det hingstene som er mest redd :/ Måtte sette de inn i 15 tida i dag, for da begynte naboene med fyrverkeri. Nå er det ikke så mange rundt oss, så det er ikke mye fyrverkeri, men mer enn nok for hestene
Pærefrø Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 Min er ikke skuddredd, men han står inne nå gammal vallak på snart 28..(siste nyttårsaften for han )
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 Jeg gjør ikke så mye anderledes, hestene er ikke skuddredd. Eneste jeg har gjort anderledes er å skyve frem siste foringen til kvart på 12, pleier å gi siste måltid rundt kl 01. Anonym poster: 38384e8ad8aca6103513815d22ce53be
prøver1gang Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 1. januar 2013 Gikk helt greit med mine hester i kveld. Pappa startet traktoren også, som står rett utenfor stalldøra, den bråker endel, og de er vandt til den. Vallaken stresset fælt, og ble svett stakkar. De to andre stod bare å spiste og halvsov. Men ingen som prøvde å rive ned boksen i år. Heldigvis. Han blir solgt i februar.. dit han flytter er det ingen raketter i følge kjøper, så det passer jo han ypperlig :-) stakkars lille tass, bare 4år.
nagini Skrevet 1. januar 2013 #15 Skrevet 1. januar 2013 Min tar det med knusende ro, heldigvis. I år står hun på stall, i fjor sto hun på utegang, er helt avslappet med begge alternativene.
CarmaCameleon Skrevet 1. januar 2013 #16 Skrevet 1. januar 2013 Jeg turte aldri å la mine hester stå inne i stallen, etter at den ene klarte å skade seg fryktelig på grunn av stress. Lar de heller stå ute slik at de har muligheten til å løpe litt, og ikke minst finne trøst i hverandre
prøver1gang Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 1. januar 2013 Problemet her er at vallaken min har flydd ut før pga raketter. De kan skade seg mye mer løse ute, og skade andre folk ikke minst! Så mine får stå inne så lenge jeg har en som er livredd. Jeg har ingen problemer med å stå i stallen hos de på nyttårsaften uansett. Og de roer seg mer så lenge jeg er der. Og jeg har bedre kontroll på han inne, enn ute. Skal sies at denne karen min er livredd torden også. En skikkelig pyse er han. Sånn er han alltid vært, miljøtrene han virker ikke kjempe godt heller, da den ene dagen er alt fint og ikke skummelt, neste dag er de samme tingene livsfarlig synes han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå