Gå til innhold

Nå eksploderer svineinfluensaen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange flere tilfeller enn det som kommer fram i media,og det var mange sist vinter også.. All makt til media,de bestemmer om man skal skremmes,informeres eller leve i uvisshet..

Anonym poster: 15c1bff0937e3742f26b8075572d92fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter (2år) hadde det nå før jul. Fikk svarene på prøvene på torsdag, men hun er nesten frisk nå.

Er ikke så mye å bli skremt av. Blir man syk så drar man til legen. Er ikke så mye mer enn det man kan gjøre og media styrer ikke om man blir syk eller ikke.

Anonym poster: 67955a85d19bc0f58c6c520a9f00ca41

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er mange flere tilfeller enn det som kommer fram i media,og det var mange sist vinter også.. All makt til media,de bestemmer om man skal skremmes,informeres eller leve i uvisshet..

Det var da veldig, da!

Lev sunt og med normalt god hygiene, og unngå store forsamlinger, så går det nok bra denne gangen også, skal du se.

Eksplosjon er vel å ta i, er det ikke? Det legges som regel inn ganske mange på sykehus med alvorlig influensa hver vinter.

Og tro ikke på "alle" som sier de har/har hatt influensa, de aller fleste av dem har bare kraftige forkjølelser.

Skrevet

Om de ikke skriver er det vel fordi at folk som deg ikke skal miste fotfeste av panikk ...

Svineinfluensa er ikke farligere enn vanlig influensa, og vanlig influensa er det flere som dør av hvert eneste år. Ja, man kan dø av begge deler, men lungebetennelse feks er det maaaange flere som dør av.

Anonym poster: dc772ebaa6264c94e1121b332b5db82c

Skrevet

Svineinfluensa er som en vanlig influensa, hvis man ikke har noen tilleggssykdommer. Hadde den selv, influensa er aldri deilig, men ikke lurt å skape panikk blandt folk.

Anonym poster: 03a31c14de0722b053281cd91036f12f

Skrevet

Det som irriterer meg er at de oppfordrer gravide til å vaksinere seg. Har de glemt alle tragediene etter vaksinasjonene sist gang? Jeg nekter å ta vaksinen. Tok den ikke sist heller.

God håndhygiene er avgjørende her. Og så drar man ikek på besøk til noen som er syke og holder seg unna store forsamlinger så langt det lar seg gjøre.

Som nevnt over her; Det er flere som dør av vanlig influensa hvert år. Man må i tillegg ha en eller annen form for sykdom eller tilstand som svekker immunforsvaret for at man skal dø av det. Normalt friske mennesker dør ikke av influensavirus.

Skrevet

Hva om det blir utbrudd i barnehagen da? Er det sannsynlig? Jeg hadde ikke barn i barnehage sist, men jeg hører jo om de som sender syke unger i barnehagen fordi de har en så viktig jobb.

Skrevet

Ro deg neeed Hi. Det er bare bra media ikke blåser opp dette med tanke på alt hysteriet som herjet sist. De har vel lært d ;) dette tar jeg med knusende ro..

Skrevet

Det som irriterer meg er at de oppfordrer gravide til å vaksinere seg. Har de glemt alle tragediene etter vaksinasjonene sist gang? Jeg nekter å ta vaksinen. Tok den ikke sist heller.

God håndhygiene er avgjørende her. Og så drar man ikek på besøk til noen som er syke og holder seg unna store forsamlinger så langt det lar seg gjøre.

Som nevnt over her; Det er flere som dør av vanlig influensa hvert år. Man må i tillegg ha en eller annen form for sykdom eller tilstand som svekker immunforsvaret for at man skal dø av det. Normalt friske mennesker dør ikke av influensavirus.

Men har

Men har du eldre bhg/skolebarn hjelper det ikke så mye å holde seg unna folkemengder eller syke. Får du det inn i huset er det ganske vanskelig å unngå smitte. I andre land har det vært praksis lenge å vaksinere gravide, pga økt risiko for alvorlige komplikasjoner for både mor og baby. Er du vaksinert i svangerskapet har babyen i tillegg antistoffer en tid som nyfødt. I tillegg til det den får gjennom mm.

Anonym poster: a2d19ad3a54640ce582d57b5e1d68cc3

Skrevet

Et helt normalt år dør ca 1500 personer i Norge pga influensa, den helt normale influensaen som de færreste av oss er redde for. Og ikke slås det opp med krigstyper på landets avisforsider heller. Det kommer bare de vanlige årlige artiklene om at nå er influensasesongen kommet, hva man kan gjøre for å prøve å unngå den osv.

I fjor (eller var det året før) døde 30 personer av svineinfluensaen i Norge. Disse tallene får krigstyper i alle landets mediahus, og det brukes katastrofebilder og skremselspropaganda.

Greit å få tallene i perspektiv....

Anonym poster: 7abf1ac9537048d7e7e288d511c848d2

Skrevet

Men har

Men har du eldre bhg/skolebarn hjelper det ikke så mye å holde seg unna folkemengder eller syke. Får du det inn i huset er det ganske vanskelig å unngå smitte. I andre land har det vært praksis lenge å vaksinere gravide, pga økt risiko for alvorlige komplikasjoner for både mor og baby. Er du vaksinert i svangerskapet har babyen i tillegg antistoffer en tid som nyfødt. I tillegg til det den får gjennom mm.

Anonym poster: a2d19ad3a54640ce582d57b5e1d68cc3

Jeg har både skole og barnehagebarn jeg, men jeg blir skjeldent smittet av de. Eldste er forøvrig så og si aldri syk heller.

Tror det har noe med det at den som pleier de syke vil med årene bli mer immune mot de vanligste sykdommene.

Jeg vil ikke ta vaksinen bare for å ende opp med Ms og det som værre er. Det var flere som tok skade av selve vaksinen enn av influensaen.

Ikke er det pandemi nå heller. Det ansees som den nye sesoninfluensaen, som også er mildere enn den vanlige :)

Skrevet

Vi fikk de alle 3 i 2009, da var poden 7 mndr gammel. Han var den av oss som ble minst syk. Var kjipt, men selvmble jeg mindre syk enn når jeg fikk vanlig influensa i 2005. Da var jeg sengeliggende i en hel uke og brukte flere uker på å bli frisk.

Kjipt som sagt, men ikke noe å få panikk over. Større sjanse for å dø i bilulykke.

Anonym poster: 7696b9679c259390cca0afc3a16d5f18

Skrevet

Slutt å stresse sånn med medias krigsoverskrifter!

Søstera til Jens Stoltenberg er vaksinesjef i Folkehelseinstituttet. Og nei, jeg er ikke en nyhetsspeiler.

Anonym poster: 0bc95ab36e9aca6daa3c13b57b2755ae

Skrevet
Det som irriterer meg er at de oppfordrer gravide til å vaksinere seg. Har de glemt alle tragediene etter vaksinasjonene sist gang? Jeg nekter å ta vaksinen. Tok den ikke sist heller. God håndhygiene er avgjørende her. Og så drar man ikek på besøk til noen som er syke og holder seg unna store forsamlinger så langt det lar seg gjøre. Som nevnt over her; Det er flere som dør av vanlig influensa hvert år. Man må i tillegg ha en eller annen form for sykdom eller tilstand som svekker immunforsvaret for at man skal dø av det. Normalt friske mennesker dør ikke av influensavirus.

Hvilke tragedier?

Det er ingen som har fått påvist at foster er skadet pga influensavaksinen?

Ja, noen barn har fått sovesyke, men dette er eldre barn som har fått vaksinen direkte.

Anonym poster: 6da833259eb3d6a95c80526e45f081af

Skrevet
Det som irriterer meg er at de oppfordrer gravide til å vaksinere seg. Har de glemt alle tragediene etter vaksinasjonene sist gang? Jeg nekter å ta vaksinen. Tok den ikke sist heller. God håndhygiene er avgjørende her. Og så drar man ikek på besøk til noen som er syke og holder seg unna store forsamlinger så langt det lar seg gjøre. Som nevnt over her; Det er flere som dør av vanlig influensa hvert år. Man må i tillegg ha en eller annen form for sykdom eller tilstand som svekker immunforsvaret for at man skal dø av det. Normalt friske mennesker dør ikke av influensavirus.

Hvilke tragedier?

Ja, noen barn har fått sovesyke, men dette er eldre barn som har fått vaksinen direkte.

http://www.aftenposten.no/helse/300-alvorlig-syke-etter-svineinfluensavaksine-5355680.html

Skrevet

Hvilke tragedier?

http://www.aftenpost...ne-5355680.html

MULIGE BIVIRKINGER står det, det betyr IKKE at dem kommer som følge av vaksinen og ikke skulle ha dukket opp likevel. Du vet at man kunne rapportere inn alt som ikke var helt normalt som en mulig bivirking etter at vaksinen var satt?

Du kan faktisk sammenligne det med å ta nesespray og så noen timer senere så aborterer man, eller får et hjerteinfarkt. Da kan man i prinsipp melde det som mulig bivirking av nessprayen.

Anonym poster: 1a432721550555447064809e12cbc7bd

Skrevet

Men er det noen som vet om vaksinen som ble tatt i 2009 gjelder enda? De som ble/er syke nå, var de vaksinert?

Anonym poster: db488b4fbfcf2b192b70f2e528fc3dd0

Skrevet

Men er det noen som vet om vaksinen som ble tatt i 2009 gjelder enda? De som ble/er syke nå, var de vaksinert?

Jeg leste et sted at den ikke ga fullgod dekking lenger og at man burde revaksineres,ihvertfall hvis man tilhører risikogruppen. Men at den likvel kunne hjelpe på at man fikk et mildere forløp. Skal se om jeg finner linken.

Skrevet

Jeg leste et sted at den ikke ga fullgod dekking lenger og at man burde revaksineres,ihvertfall hvis man tilhører risikogruppen. Men at den likvel kunne hjelpe på at man fikk et mildere forløp. Skal se om jeg finner linken.

""De som tok vaksine mot svineinfluensa i 2009 vil ikke nødvendigvis være vaksinert mot årets influensa.

- Den vil nok beskytte noen helt eller delvis, men man kan ikke stole på at nivået på antistoffer er høyt nok. Vi anbefaler derfor revaksinering for de som ønsker det, sier Rønning.

Årets influensavaksine gir også beskyttelse mot svineinfluensaen. Vaksinen kan bli utskrevet hos fastlegen. Folkehelseinstituttet ber alle foreldre være oppmerksomme på sykdomstegn hos sine barn, og ber dem ta kontakt med lege hvis man er bekymret for barnets tilstand.""

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=10064006

Skrevet

Et helt normalt år dør ca 1500 personer i Norge pga influensa, den helt normale influensaen som de færreste av oss er redde for. Og ikke slås det opp med krigstyper på landets avisforsider heller. Det kommer bare de vanlige årlige artiklene om at nå er influensasesongen kommet, hva man kan gjøre for å prøve å unngå den osv.

I fjor (eller var det året før) døde 30 personer av svineinfluensaen i Norge. Disse tallene får krigstyper i alle landets mediahus, og det brukes katastrofebilder og skremselspropaganda.

Greit å få tallene i perspektiv....

Anonym poster: 7abf1ac9537048d7e7e288d511c848d2

Vanlige folk dør ikke av vanlig influensa - det er det eldre og allerede svekkede som gjør.

Med svineinfluensa er risikogruppen også gravide, mennesker med diagnoser som vanligvis ikke dør av influensa og unge mennesker. Det er en vesentlig forskjell.

Jeg gikk gravid og tok vaksinen forrige gang. Ikke noe hyggelig å gjøre fordi det alltid er en spesiell risiko for fosteret som man aldri kan vite noe om. Man driver ikke risikoforskning på ufødte mennesker, sånn må det bare være. Jeg hadde tatt den igjen likevel. Uten tvil.

Det folk glemmer er at mange får langvarige bivirkninger av selve sykdommen også, i tillegg til de relativt få som dør.

Jeg følger myndighetene sine helserådet, fordi de er utviklet av eksperter på sykdom og vaksiner som gjør beregninger vi ikke kan gjøre. Å følge råd man får på forum av husmødre som har lest skremselspropaganda og tror det gjør dem til vaksineeksperter.........I don't think so........:)

Skrevet

Det som ikke går an med denne innfluensaen er å si at det gikk bra for meg og mine barn, så bare slapp av det er ikke noe farlig. Supert at det gikk bra for dere, men vha md dem som det ikke gikk bra for??

Det som er så spesielt med denne innfluensaen er at den ser ut til å ramme hardt på grupper som vanligvis IKKE blir veldig syke av vanlig influensa. Slik som barn, og unge uten underforliggende sykdommer

Skrevet

Det som ikke går an med denne innfluensaen er å si at det gikk bra for meg og mine barn, så bare slapp av det er ikke noe farlig. Supert at det gikk bra for dere, men vha md dem som det ikke gikk bra for??

Det som er så spesielt med denne innfluensaen er at den ser ut til å ramme hardt på grupper som vanligvis IKKE blir veldig syke av vanlig influensa. Slik som barn, og unge uten underforliggende sykdommer

Enig. Det gikk veldig bra med de aller fleste som tok vaksinen også, så ser ikke hvordan det er et argument at de gikk bra med de fleste som ble syke.

Jeg håper så inderlig at folk hører på rådene til eksperter når det gjelder dette, og ikke hobbyeksperter på forum som dette eller blogger av ymse kvalitet. Hysteriet kan gå begge veier...

Anonym poster: eff4eb3c2d182cdd5c705bbd8831515a

Skrevet

HJEEEEEELP!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...