Gå til innhold

For dere som går på lavkarbo...visste dere at :

Anbefalte innlegg

Skrevet

å la kroppen være i ketose er utrolig belastende og kroppens siste utvei for å "kunne overleve" ved tilgang på lite sukker/glukose?

Dvs. at dere utsetter/belaster kroppen deres unødvendig og at det kan ta på hele systemet?

Klart, dere går ned i vekt, fordi kroppen tærer på fettreservene, men at det finnes sunnere måter og mer naturlige måter å gå ned i vekt på (lee på rompa f.eks).

Synes det er utrolig hvor utbredt en slik diett er blitt, og folk vet for lite om konsekvensene av dette på lang sikt.

Lavkarbo er jo, som ordet sier, lite karbohydrater, men for de som kutter ut alt som er av stivelse og fiber, så utsetter dere altså kroppen deres for en urimelig belastning og sliter ut organer på en måte som dere ikke merker fysisk...før etter lang tid.

Anonym poster: 2a91807b8a2c1dacf6e19d19fbcdcc40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er enda mer utrolig at noen lar barna utsettes for dette.

Skrevet

Hi

Ja....det er helt forferdelig!! Men det er nok uvitenhet som ligger bak akkurat dette her. I tillegg når du har leger som bekrefter de gode sidene ved en slik diett og at det ikke er farlig.....uten noe som helst slags forskning å støtte seg på....det sier seg selv at vi kommer til å få merke ettervirkningene av dette om en god del år.

Skrevet

Det er vel ingen, eller ihvertfall ekstremt få som lar små barn gå på en ketogen diett?

Det er jo store forskjeller innenfor lavkarbo også....

Skrevet

De fleste som går på lavkarbo er vel ikke i ketose? Er ikke det bare de som går den ekstreme varianten "ketolyse" som havner i ketose? Og det er vel ingen barn som går på "ketolyse", vil jeg tro?

Uansett, barn trenger litt av alt og mer av noe (som feks. proteiner)

Anonym poster: a9653b161c7e064d52ce004f2465abf6

Skrevet

Kroppen tåler såpass. Ekstrem lavkarbo kan over lang tid være skadelig, men ellers er det jo forsket på at det ikke et skadelig over en kortere periode...

Mange benytter lavkarbo som en kickstart, og så lenge det fungerer må jo det være bra.

Skjønner ikke helt poenget med å drive skremselspropaganda. Er mye fælt man kan si om karbohydrater også...

Anonym poster: e837b96a5ffeeb0abd4d47a875823d00

Skrevet

Men det er jo karbohydratene og sukkeret kroppen går løs på under ketosen, ikke fettet. For fett skal du jo spose.

Det er når man får i seg for mye fett OG karbohydrater/sukker og det er for lte mosjon, at kroppen fokuserer på å bryte ned sukkeret med fettet forblir, uberørt av forbrenningen. Trudde at når.man. Er i ketose så angripes også de få karbohydrater man inntar? Nå.har jeg sikkert misforstått hele greia. Gikk på.ketolysekuren i halvannen uke en gang for noen år siden, IKKE noe for meg. Har aldri følt meg så elendig!

Skrevet

Hi

Skadevirkningene er jo ikke dokumentert annet enn man vet at ved sulttilstander så går kroppen i ketose for å gi næring til vitale organer som er nødt til å bruke glukose som næringsmiddel.

Dermed sier det seg jo selv at det er kroppens siste utvei for å kunne overleve og at prosessene er energikrevende og belastende.

Skrevet

Nei, det visste jeg ikke. Jommen godt du kunne opplyse meg :P

Skrevet

Jeg har gått på lavkarbo siden jeg var liten pga. sykdom. Jeg har IKKE gått på ketolyse eller er i ketose, men jeg kan ikke spise så mye karbohydrater så jeg spiser langt mer proteiner enn det folk flest gjør. Jeg tyller heller ikke i meg fett.

Jeg er jevnlig til undersøkelse på UNN og dette er et kosthold jeg har levd med siden jeg var 7 år. Er 29 år nå.

Barna mine spiser vanlig og har et vanlig kosthold, men spiser nok mindre karbohydrater enn mange andre barn. Akkurat det er ikke en dårlig ide.

HI: Jeg tror du blander litt, diett og livsstil, de ulike diettene osv. Les litt mer før du uttaler deg neste gang.

Skrevet

Hi

Skadevirkningene er jo ikke dokumentert annet enn man vet at ved sulttilstander så går kroppen i ketose for å gi næring til vitale organer som er nødt til å bruke glukose som næringsmiddel.

Dermed sier det seg jo selv at det er kroppens siste utvei for å kunne overleve og at prosessene er energikrevende og belastende.

Er det dokumentert at det er skadeli, og hva er i så fall skadevirkningene? Og hvor står dette, har du en link?

Det holder ikke å komme med "det sier seg selv"

Anonym poster: 9d46d3e260738b0d8ff32b871b888a43

Skrevet

Sommerfrisk:

Nei, ved lavkarbo så er det for lite karbohydrater å tære på...glykogenlagrene i cellene holder ikke lang tid om det ikke tilføres nytt.

Og det er ikke skremselspropaganda, det er opplysende informasjon. Litt forskjell der ;-)

Og alt det mettede fettet man får i seg...sier seg selv at det ikke er noe særlig for kroppen.

Og med tanke på det økologiske aspektet...tenk om vi alle bare skulle spise fett og kjøtt...da hadde det jammen blitt mat nok til hele verden skulle en tru!!

Et sunt kosthold uten for mye sukker, med sunt fett og mye grønt og frukt.....og ikke minst MOSJON!!

Men jeg kan jo forstå at noen bruker det som kickstart da....kanskje bare litt vanskelig å bytte diett etter noen måneder om kiloene har rent av og man har kommet inn i vaner.

Men for guds skyld, la legen fotfølge deg om du skal gå på lavkarbo, så får du i hvert fall en kontroll på hva som skjer i kroppen. Uten å tenke på langtidsvirkninger....

Skrevet

Sommerfrisk:

Nei, ved lavkarbo så er det for lite karbohydrater å tære på...glykogenlagrene i cellene holder ikke lang tid om det ikke tilføres nytt.

Og det er ikke skremselspropaganda, det er opplysende informasjon. Litt forskjell der ;-)

Og alt det mettede fettet man får i seg...sier seg selv at det ikke er noe særlig for kroppen.

Og med tanke på det økologiske aspektet...tenk om vi alle bare skulle spise fett og kjøtt...da hadde det jammen blitt mat nok til hele verden skulle en tru!!

Et sunt kosthold uten for mye sukker, med sunt fett og mye grønt og frukt.....og ikke minst MOSJON!!

Men jeg kan jo forstå at noen bruker det som kickstart da....kanskje bare litt vanskelig å bytte diett etter noen måneder om kiloene har rent av og man har kommet inn i vaner.

Men for guds skyld, la legen fotfølge deg om du skal gå på lavkarbo, så får du i hvert fall en kontroll på hva som skjer i kroppen. Uten å tenke på langtidsvirkninger....

"Et sunt kosthold uten for mye sukker, med sunt fett og mye grønt og frukt.....og ikke minst MOSJON!!"

Ehh, det er nettopp det som ER lavkarbo. Sunt fett, grønt, frukt og proteiner.

Det er de færreste på lavkarbo som "bader i fett".

Igjen: Du blander med ketolyse, som er LANGT mer ekstrem enn lavkarbo.

Les deg opp.

Hilsen hun som har levd på lavkarbo i 12 år

Skrevet (endret)

Sommerfrisk:

Jeg synes det er fryktelig tøysete av deg å fremstille dette som noe du har kunnskap om, når det er opplagt at du overhodet ikke har det. Hva er det du ønsker å oppnå med dette? Om du ønsker deg en livsstil med aerobic, poteter og kneippbrød er det helt greit det, men kom nå ikke her å si at lavkarbo er skadelig, for det er det virkelig ikke. Har du ikke noe fornuftig å bidra med kan du like gjerne la vær og si noe og holde deg til å diskutere vognmerker og sexualhelse.

Endret av L-8
Skrevet

Sommerfrisk:

Du har jo virkelig ingen anelse om hva du snakker om.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på lavkarbo, og forskjellige retninger innenfor dette før du kommer med så masse "smarte" uttalelser....

Skrevet

Diabetikere skal helst spise lavkarbo, ikke lchf! Det er to forskjellige ting! Kan fint leve et sunt og godt liv på lavkarbo, low carb hi fat er en diett. Lær deg forskjellen HI!!!!

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1356867980' post='144876201]

Diabetikere skal helst spise lavkarbo, ikke lchf! Det er to forskjellige ting! Kan fint leve et sunt og godt liv på lavkarbo, low carb hi fat er en diett. Lær deg forskjellen HI!!!!

Jeg er diabetiker (alvorlig diabetes) og jeg har helt siden jeg var 7 år holdt det i sjakk med lavkarbo.

HI i trden blander noe voldsomt mellom de ulike diettene og livsstilene. Det å holde en sykdom i sjakk med endringer i kosthold er verken noe nytt eller revolusjonerende. Merkelig at HI ikke vet om dette. Hun tror vel som "alle" andre at alle på lavkarbo drikker fett for å blir slanke.

#11 og #14

Skrevet

Man kan da fint gå på lavkarbo uten å være så ekstrem at man går i ketose. Skaffe seg litt kunnskap er fint...

Skrevet

Haha.. Jeg ler meg i hjel når jeg leser om slike forståsegpåere som ikke har peiling på hva de snakker om i det hele tatt!!

Nå har det allerede blitt nevnt ett par ganger allerede i denne tråden, men fakta kan ikke nevnes for ofte: lavkarbo er ikke lavkarbo - til du finner ut av det hi foreslår jeg at du ikke diskuterer det noe mer, du tilfører ikke noe nyttig og fremstiller deg selv som en som ikke vet en døyt om det du snakker om!

Skrevet

De færreste går på den ekstreme lavkarbokuren. Ingen tar skade av å spise færre karbohydrater. Og man heller jo ikke akkurat inn på fett...

Anonym poster: e837b96a5ffeeb0abd4d47a875823d00

Skrevet

Maten jeg spiser er vegansk og lavkarbo. Du hevder at alle som spiser lavkarbo får i seg mye mettet fett, og at de som spiser lavkarbo er økologisk destruktive. Jeg får i meg ingen animalske produkter og dermed er min lavkarbo diett både miljøvennlig og uten mettet fett!!!

Anonym poster: dc9cb032c28f8ac33c8ff81295651e63

Skrevet

å la kroppen være i ketose er utrolig belastende og kroppens siste utvei for å "kunne overleve" ved tilgang på lite sukker/glukose?

Dvs. at dere utsetter/belaster kroppen deres unødvendig og at det kan ta på hele systemet?

Klart, dere går ned i vekt, fordi kroppen tærer på fettreservene, men at det finnes sunnere måter og mer naturlige måter å gå ned i vekt på (lee på rompa f.eks).

Synes det er utrolig hvor utbredt en slik diett er blitt, og folk vet for lite om konsekvensene av dette på lang sikt.

Lavkarbo er jo, som ordet sier, lite karbohydrater, men for de som kutter ut alt som er av stivelse og fiber, så utsetter dere altså kroppen deres for en urimelig belastning og sliter ut organer på en måte som dere ikke merker fysisk...før etter lang tid.

Nå er det stor "krig" mellom legene om dette da... F.eks Sofie Hexeberg er en stor tilhenger av Lavkarbo.

Vi selv har gått lenge på Ketose og HOLD DERE FAST (!!) Vi har også hatt jentongen på 2 år på Ketose. (Og hold dere enda mere fast!) Både vi voksne og jentongen har aldri hatt det så bra som da. Jenta virka mere fornøyd, konsentrasjonen og lengden av aktiviteter som hun drev på med økte. Roligere, sov bedre og humøret på topp hele tiden. Hun gikk heller ikke ned i vekt.

Nå går vi på Lavkarbo (Karbo under 100 gr pr dag). Gjør ikke det for at vi mener ketose er dårlig, men at det er enklere enn ketose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...