Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Vi er prøvere og har begynt å tenke på barnehage osv. Jobber i nabokommunene og det hadde vært en stor fordel om barnet kunne gått i barnehage der etterhvert. Innser at vi ikke får kommunal barnehageplass annet enn i hjemstedskommunen. Men kan en få plass på privat barnehage i nabokommunene? Noen med erfaring som kan hjelpe? Anonym poster: f3fe326d60f60c7059beb0dbd280e698
GlemMegEi Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Vi hadde eldste en periode i en privat barnehage i nabokommunen,var ikke noe problem her hvertfall.og den barnehagen vi bruker har også barn fra nabokommunen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Høres bra ut. Satser på at det fungerer slik her også. Anonym poster: f3fe326d60f60c7059beb0dbd280e698
Cmyk Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Du må nesten sjekke med kommunen. Her er det felles barnehageopptak for kommunale og private barnehager. Man søker på felles søknadsskjema. barn fra denne kommunen blir prioritert, men om det er plass ledig, kan også barn fra andre kommuner få plass.
Caprica Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Du må nesten sjekke med kommunen. Her er det felles barnehageopptak for kommunale og private barnehager. Man søker på felles søknadsskjema. barn fra denne kommunen blir prioritert, men om det er plass ledig, kan også barn fra andre kommuner få plass. Samme situasjon her (Drammen). Felles opptak for kommunale og private bhg og innbyggere i kommunen prioriteres.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 Du må nesten sjekke med kommunen. Her er det felles barnehageopptak for kommunale og private barnehager. Man søker på felles søknadsskjema. barn fra denne kommunen blir prioritert, men om det er plass ledig, kan også barn fra andre kommuner få plass. Samme situasjon her (Drammen). Felles opptak for kommunale og private bhg og innbyggere i kommunen prioriteres. Felles søknad og opptak i Drammen ja, men de private styrer det selv, de bestemmer selv om de vil prioritere etter bosted. Jobber i privat bhg i Drammen selv, vi ser ikke på bostedsadresse ved opptak. Anonym poster: 0253c8e45702d42350730e32aa188509
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Du må nesten sjekke med kommunen. Her er det felles barnehageopptak for kommunale og private barnehager. Man søker på felles søknadsskjema. barn fra denne kommunen blir prioritert, men om det er plass ledig, kan også barn fra andre kommuner få plass. Samme situasjon her (Drammen). Felles opptak for kommunale og private bhg og innbyggere i kommunen prioriteres. Felles søknad og opptak i Drammen ja, men de private styrer det selv, de bestemmer selv om de vil prioritere etter bosted. Jobber i privat bhg i Drammen selv, vi ser ikke på bostedsadresse ved opptak. Anonym poster: 0253c8e45702d42350730e32aa188509 Hva ser dere på? Anonym poster: f3fe326d60f60c7059beb0dbd280e698
Gjest Husfrua Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Du må se på vedtakene til den barnehagen du skal søke hos. Det spiller egentlig ingen rolle for barnehagene pengemessig sett hvor de tar inn barn fra. Kommunene har refusjonsordning seg i mellom når det blir tatt inn barn fra andre kommuner.
Edelweis Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Det er faktisk ikke så enkelt. For at man skal få plass i en annen kommune må man undersøke om hjemkommunen dekker opp tilskuddet av barnehageplass i en annen kommune. Et barn koster mye å ha i barnehage og vi foreldrene betaler kun en egenandel av hva det koster. En kommune kan ikke ta i mot et barn fra en annen kommune om den kommunen ikke dekker plassen om du skjønner. En kommune betaler ikke plassen for barn sm ikke bor i deres kommune. Da blir det et problem om kommunen sender en regning på 80 000 til hjemkommunen og de ikke har noen policy på å betale for barn i andre kommuner.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Jeg hadde barna i barnehagen i en annen kommune der vi ikke bor. Søkte bare under vanlig opptak, og fikk plass siden det var ledig. Det var ingenting ekstra jeg måtte gjøre... Dette var en privat bhg. Anonym poster: 89dabae63bc350c0967ce37b086204c3
Edelweis Skrevet 30. desember 2012 #11 Skrevet 30. desember 2012 Hm, det er vel forskjellig praksis. Jeg har nettopp gått gjennom den papirmølla formål få gutten inn i den kommunen jeg jobber i. Nabokommunen. Måtte ha brev fra kommunen til bhg om at de bekreftet at vi fikk plass om vi fikk et brev fra hjemkommunen som bekreftet at de ville betale for plassen. Puh... Ble i orden til slutt da.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #12 Skrevet 30. desember 2012 Det er faktisk ikke så enkelt. For at man skal få plass i en annen kommune må man undersøke om hjemkommunen dekker opp tilskuddet av barnehageplass i en annen kommune. Et barn koster mye å ha i barnehage og vi foreldrene betaler kun en egenandel av hva det koster. En kommune kan ikke ta i mot et barn fra en annen kommune om den kommunen ikke dekker plassen om du skjønner. En kommune betaler ikke plassen for barn sm ikke bor i deres kommune. Da blir det et problem om kommunen sender en regning på 80 000 til hjemkommunen og de ikke har noen policy på å betale for barn i andre kommuner. Dette er bare tull. Etter at den nye rammefinansiering kom i 2011 er kommunene pliktig til å betale refusjon seg i mellom. Sjekk på bla. PBL så ser du selv. Anonym poster: 7d1f647fe88b3ca137048989afb2a9af
Edelweis Skrevet 30. desember 2012 #13 Skrevet 30. desember 2012 Ja ikke vet jeg. Jeg måtte bare gjøre det som jeg ble bedt om jeg. Ellers hadde jeg ikke blitt prioritert under opptak.
Edelweis Skrevet 30. desember 2012 #14 Skrevet 30. desember 2012 Det er faktisk ikke så enkelt. For at man skal få plass i en annen kommune må man undersøke om hjemkommunen dekker opp tilskuddet av barnehageplass i en annen kommune. Et barn koster mye å ha i barnehage og vi foreldrene betaler kun en egenandel av hva det koster. En kommune kan ikke ta i mot et barn fra en annen kommune om den kommunen ikke dekker plassen om du skjønner. En kommune betaler ikke plassen for barn sm ikke bor i deres kommune. Da blir det et problem om kommunen sender en regning på 80 000 til hjemkommunen og de ikke har noen policy på å betale for barn i andre kommuner. Dette er bare tull. Etter at den nye rammefinansiering kom i 2011 er kommunene pliktig til å betale refusjon seg i mellom. Sjekk på bla. PBL så ser du selv. Anonym poster: 7d1f647fe88b3ca137048989afb2a9af foresten, gjelder ikke det bare om barnet har krav på plass i utgangspunktet? De kan jonuansett ikke prioritere et barn som er født etter 1.sept. Så hi må også planlegge godt når på året ungen skal komme for å fåmbhg plass. Synes også det er merkelig at utenbygdes kan prioriteres foran barn som barneran på plass å bor i kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå