Gå til innhold

Selvvalgt keisersnitt - vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig at en får maset seg til keisersnitt?

Mange her som har gjort det?

Anonym poster: 78e1e1333650994e6c4527a37c916f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig så uvanlig?

Skrevet

Visste ikke at det gikk an, bare "fordi man har lyst"

Anonym poster: 6f135f503fc597572f0a0c9bad0a53a4

Skrevet

Tviler på at det er sånn at man kan mase seg til et keisersnitt. Men noen er i en slik situasjon at man får mer et "valg" da det foreligger medisinske grunner.

Selv var jeg der

Skrevet

Slettes ikke helt uvanlig at kommende mødre får igjennom dette. Men tydeligvis tabu å snakke om.

Skrevet

Det skal ligge særdeles gode grunner til rette for at gynekologene vil la en frisk kvinne uten medisinske grunner gjennomgå en større operasjon med rekonvalesenstid og de komplikasjoner som kan oppstå ifbm et keisersnitt. F eks infeksjon eller revning i operasjonssnitt, svakheter i livmorveggen som kan true fremtidige graviditeter/fødsler, som regel dårligere apgar-score hos den nyfødte osv. Det er svært ressurskrevende med flere kirurger, operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere og anestesilege samt at man trenger anestesimidler, operasjonssal osv. Det er en "steril" stemning, ikke noe dempet belysning der i gården. Man ligger innpakket i sterilt dekketøy og vaskes med gul sprit på magen før det skjæres og etter at barnet hentes ut tar det 10-15 minutter å sy igjen.

Det er en grunn for at gynekologer og jordmødre ønsker at gravide skal føde på naturlig vis, vagina er den naturlige veien ut for en baby og fødekvinnen kommer seg som regel langt raskere. Men om fødselsangsten er lammende og ødelegger den gravides hverdag og liv, så går det selvfølgelig an å få innvilget keisersnitt :) Men man må huske at da er det 6-12 uker før man kan løfte barnevogna inn i bilen, dra på butikken og handle bæreposer med varer, hente storesøsken i bhg (om de trenger hjelp til å løftes inn i bilsetet) osv.

Anonym poster: c2ecfd0890c343adbab4612e54932020

Skrevet

Jeg har selv hatt to keisersnitt, ett "ufrivillig" og ett etter eget ønske. Kan ikke tenke meg at jeg bare hadde fått ks hvis det ikke hadde gått halvgalt første gangen.

Tror ikke jeg har hørt om noen som får mast seg til ks som førstegangsfødende uten at det er en grunn til det.

Skulle helst hatt vanlige fødsler, har inntrykk av at man kommer seg raskere da...

Anonym poster: 748af81934124d5118cea82b19929ea7

Skrevet

Hva mener du med 'maset'? De fleste som får la har nok en svært god grunn til det, selv om denne kanskje ikke bestandig er medisinsk.

Skrevet

Prosentmessig er det ikke så fryktelig mange ks her til lands ift mange andre land, så det kan ikke være mange som får mast seg til det, nei.

Jeg fikk mast meg til det. Det er i hvert fall det andre rundt meg tror. Jeg har ingen interesse av å fortelle folk den egentlige grunnen til at jeg hadde ks.

Anonym poster: 264b78da03dd06521377439241140211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...