Gå til innhold

glukosebelastning test - noen som kan svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, var hos legen min i romjula for å ta en slik test siden jeg har hatt sukker i urin flere ganger. ( er 28+5 i dag ) jeg kom som avtalt til legen om morgenen fastende utførte deg jeg skulle også ventet i to timer før jeg tok ny blodprøve,

men det jeg ikke visste eller fikk beskjed om var at jeg ikke kunne spise eller drikke :S tok meg en brødskive (kneip) med servelat og drakk et glass melk.. tror dere gjorde mye utslag på prøven?

skjønte jo at det var feil når lege sekretæren sa etter siste blodprøve : "nå tenker jeg det skal bli godt med litt mat og drikke" UPS!!

dere som har tatt før- når fikk dere svar?

og hvordan ble dere fulgt opp?

takk for alle svar!

Anonym poster: d2bef414803b18a9e45b6cc1cca3becb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøven er verdiløs når du ikke er fastende.

Anonym poster: 7b10f5906d901811cacefb393871b8fe

Skrevet

Når spiste du sa du?? Før blodprøven men etter at du hadde drukket gørpa?

Skrevet

Da må du nok ta den igjen sannsynligvis.

Anonym poster: 9e0da15f41980bfc757969ca86562621

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ring inn og få en ny test, den er ikke gyldig så lenge du spiser iløpet av den tiden du skal være fastende!

Skrevet

visste du ikke hva fastende var? isåfall er prøven verdiløs ja...

Skrevet

Skal man ikke sitte på legekontoret og vente i de to timene? Mener jeg fikk beskjed om å bevege meg så lite som mulig. Satt ihvertfall på venterommet i de to timene med glukosebelastningsputa de hadde ;)

Skrevet

Da får du dessverre feil resultat. Beklager. Du må ta ny test.

Skrevet

var fastende før ja, men spiste iløpet av de to timene..

fikk beskjed at jeg kunne gjøre hva jeg ville de to timene så lenge jeg ikke løp maraton el no :P

Skrevet

Du må ta ny prøve, ring legen over nyttår du og fortell hva som skjedde. Svar på prøven fikk jeg forresten med en gang..

Synes det verste med hele prøven var å ikke kunne drikke de to timene, hadde den søte ekle smaken i munnen etter sukkervannet i to timer, blæh.

Jeg fikk beskjed om å sitte i ro, ikke gå en tur eller noe sånt heller, bare sitte rolig å vente. Siden jeg får barn på nærmere 5 kg har jeg tatt denne testen i alle svangerskapene mine, og det er definitivt å anbefale å ta den på sykehuset, da ble jeg tildelt en stressless jeg skulle sitte rolig i i 2 timer.

Anonym poster: acc04d3e808c797133eabc27c662d87f

Skrevet

jøss så forskjellig! tok denne på legekontoret mitt jeg :S og kunne gjøre som jeg ville etterpå, bare jeg var tilbake innen 2 timer!!

var ikke så ille å drikke den guffa, men lille ble helt turbo i magen etterpå og jeg ble skikkelig uvell, føltes ut som jeg måtte kaste opp..

dritt at jeg ikke kunne fått klar nok beskjed i forkant da, nå er jo hele denne greia bortkastet :( jeg fikk ikke svar med engang, legen sa de måtte sende det inn til dyrkning :S

har gått ned mange kilo nå, så begynner å bekymre meg litt

Skrevet

Dyrking?

Da jeg tok den kom jeg fastende da de åpnet klokken åtte, da tok de blodsukkeret (er ikke det det samme som diabetikere tar før de setter insulin da, blir ikke dyrket de prøvene der, de får jo resultatet med en gang). Så måtte jeg sitte rolig å lese, strikke e.l. i to timer før de tok samme prøven igjen for å se hva blodsukkeret var etter 2 timer. Damen på labben sa med en gang hva blodsukkeret var og at jeg var innenfor normalgrensen så jeg hadde ikke diabetes.

Anonym poster: acc04d3e808c797133eabc27c662d87f

Skrevet

sitter her med dårlig følelse nå..

følte jeg ble tatt seriøst og fulgt opp når jeg skulle igjennom denne testen og nå så er jeg den eneste som ikke har gjort som alle andre :S

fikk ikke noe resultat.. legen sa de visste ca svar, men måtte sende til dyrkning og tok kontakt til uken om det var unormalt. eneste jeg fikk beskjed om var at jeg har gått ned mange kilo ( det visste jeg, jo ) og at jeg måtte følge med å komme tilbake om jeg ikke har gått opp noe på en uke..

Skrevet

var fastende før ja, men spiste iløpet av de to timene..

fikk beskjed at jeg kunne gjøre hva jeg ville de to timene så lenge jeg ikke løp maraton el no :P

Med tanke på at glukosemengden er hele 75 g, spørs det hvor.mye utslag et glass melk og en skive vil gi på blodsukkeret. Om noe vil blodsukkeret etter to.timer vise høyere enn om du ikke hadde spist noe.

så lenge du var fastende FØR glukoseinntaket tror jeg ikke det har så mye å si, men jeg ville.absolutt snakket med legekontoret om det.

Hva var resultatet av testen?

Skrevet

Hei.

Jeg jobber som helsesekretær på lehekontor og utfører denne analysen oft. Prøven din vil gi feil svar siden du spiste og drakk,råder deg til å ta en ny en. det som og er riktig er at man skal sitte i ro i 2 timer,kunn lov til å gå på do,så de som sier at man kan gjøre som man vil tar feil,kan ikke strikke en gang f.eks. vi følger retningslinjene til noe som heter NOKLUS som er for oss helsepersonell. vi sender og inn prøvene til sykehuset for sjekke med dem.

Skrevet

Det blir sendt inn blod fra venen for å se hva den sier i tillegg til stikket i fingeren prøven. Må sitte mest mulig i ro og slappe av. Det gjaldt både på sykehus og legekontor. Mat og spesielt melk vi gi feil utslag. Men er du innen normalen på prøvene med maten og, så regner jeg med det går fint. For melk og hvetemel gir høyt utslag.

Synes det er dårlig gjort av de på legekontoret å ikke informere om riktige retningslinjer for riktig svar.

Skrevet

da får jeg se hva resultatet blir..

er det normalt så er det vel greit, men er det for høyt så skal jeg si ifra til legen hva som skjedde også får dem vurdere om jeg skal ta en ny eller ikke..

x fingrene for at jeg ikke får/har sv.skap diabetes..

ps. hvem av dere har hatt det før og hvordan var oppfølgingen deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...