Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Har hørt at med et barn er det rotete, med to er det fullstendig kaos, men med 3 eller fler barn er det strøkent for ha man så mange barn trenger man disiplin. For dere selv og de dere kjenner, stemmer det? Anonym poster: ced84983b27ebc8a086740d82de5b363
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Vi har 1 barn på 3 år, og har det egentlig ryddig. Vi kan få uventet besøk uten å være redd:) Kan legge til at både jeg og mannen er flink til å rydde. Vi var 5 søsken da jeg vokste opp, og det var KAOS! Jeg hadde et ryddig rom, men vaskerom, bad, kjøkken og andre rom var bombet!... Anonym poster: 23c48079cca51b109ffc39593f7812d4
flypapir Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har tre barn og kan avkrefte den teorien. Her er det til tider langt fra strøkent, innimellom ganske kaotisk faktisk. Men vi har lært oss å leve med det, og er rågode på skippertak ...må sier at det jevnt over er rent, selv om det fort kan bli litt rot og div.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Dette stemmer ikke hos oss. Her er det tre, to store og en liten, og det er som det er... Tror det kommer an på typen folk i huset og hva en tåler av rot mer enn antall barn det har forandret seg lite eller ingenting i forhold til mengden rot ettersom det har kommet flere i hus hos oss i alle fall Anonym poster: 8d5f7843dc6ad7ea587bb5f07372f28b
maimora Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Stemmer ikke her heller. Har 3 barn, og til tider fullstendig kaos, syns jeg rydder hele tiden
Mikkemafian Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Det stemmer hos oss (stort sett) da vi hadde et barn, var det rotete hjemme, skippertak hele tiden, så fikk vi nr 2, og hadde 0 kontroll. Etter at nr 3 kom, har vi det stort sett ryddig hver kveld etter at ungene er i seng. Men det er en del kaos under overflaten, og jeg klarer ikke å få kontroll over klær, vinterklær, sommerklær, for store og for små klær.. Blir gaaal... Men dette er på vaskerommet, så det er det ingen som ser:)
petite fleur Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Vi har 2 barn, og vi har det ofte veldig rotete, dessverre. Fetteren min har 4 barn, og de har det alltid strøkent hjemme.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Vi har ett barn og har det stort sett ganske ryddig. Har vært på besøk hos noen med 3 barn hvor det var fullstendig kaos, og det skjønner jeg godt. Tror ikke vi heller hadde hatt så mye tid til å rydde om vi hadde 3 barn. Anonym poster: 887903dc7b01cd74661b9e9966c1efea
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har 2barn, og det er kaos her frem til 1800tiden. Da er det rydding og orden frem til klokken blir 6, og udyrene slippes løs igjen. Anonym poster: 14dd4f1d40d3f2ff7da03ab343b9b851
Elsker livet Skrevet 29. desember 2012 #10 Skrevet 29. desember 2012 Når barna er hjemme så må vi ha ryddetid ganske ofte i løpet av dagen for at det ikke skal bli fullstendig kaos. Jeg ønsker å ha det helt strøkent (bortsett fra det de holder på med akkurat da) før jeg lager til middagen. Etter det roter de litt igjen, så har vi opprydning før det er leggetid. Så tar jeg meg en runde og to før jeg legger meg for å rydde andre ting. Men det krever en del systemer for oppbevaring. Alle ting skal ha sin faste plass med en gang det kommer i hus.
Eira <3 Familien Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Har hørt at med et barn er det rotete, med to er det fullstendig kaos, men med 3 eller fler barn er det strøkent for ha man så mange barn trenger man disiplin. For dere selv og de dere kjenner, stemmer det? Anonym poster: ced84983b27ebc8a086740d82de5b363 Den teorien kan nok stemme på oss. Har tre barn (venter fjerde) og har det ikke rotete. Men skal sies at siden jeg vokste opp i et kaos fordrar jeg ikke rot eller at det er skittent. Heldigvis er samboer av samme oppfatning:) Lar ingenting ligge når vi er ferdige med ting og støvsuger hver dag. Vasker huset hver uke og badet to ganger i uken, resten tar vi etter behov. Skal også sies at vi har to stuer. Den ene stuen er helt fri for leker og brukes kun til besøk, bursdag- og julefeiring. Den andre er dagligstuen og den er beregnet for at barn skal være barn og den har åpen løsning til kjøkkenet. Her tilbringer vi dagene. Men for ikke å ha kaos har vi lekegrind til smårollingene og eldstejenta på 3 har lekene sine på rommet sitt, hun kan gjerne ta ut noen få leker, men de ryddes inn på rommet før hun legger seg. Jeg er kanskje litt fanatiker, men jeg liker å ha orden! Ellers er vi mye ute med barna når det skal lekes slik at de ikke blir vant til kun å være inne:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 Stemmer for min del, har ett barn og her er det rotete. Kan ikke si det er kaotisk, for alt har sin plass. Tingene har bare en tendens til å havne på gulvet, for så å bli ryddet tilbake til sin plass etterhvert. Har en venninne som også er alene med ett barn, og hjemme hos henne er det strøkent til enhver tid. Teorien stemmer altså ikke for hennes del. En annen venninne med 4 barn har det helt bomba, helt kaotisk inne. Og en med 3 barn har det også ganske rotete hele tiden, men ikke så skittent som hun med fire barn. Også kjenner jeg en familie som har fem barn. De har det konstant kaotisk. Yngste barnet går i 1. klasse og eldste har flyttet ut. Tror derfor det går mer fra person til person. Jeg har alltid vært en rotekopp, men tar basketak når det hoper seg opp. Mens noen av mine venner rydder og vasker konstant. Anonym poster: 838245d3a7a7d1e83f7c73a38a0ff877
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Jeg er gravid med nr tre, har hatt mye rot og kaos tidligere, men er blitt mye bedre. Og JEG som person har blitt flinkere og mer systematisk og effektiv med årene, noe som gjør at jeg er ganske så overbevist på at jeg har ett ryddig hjem etter at nr tre kommer også. Så for min del er det ikke antall barn, men jeg som person som har mest betydning, at jeg har forandret meg med årene. Anonym poster: 7b6bac3ec6482c8bf7968d6f8a01cd29
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #14 Skrevet 30. desember 2012 Vi har tre aktive barn, og det er temmelig kaotisk til tider, ja! Prøver å holde det noenlunde rent i det minste. Må bare skuffe en del av dere som svarer at dere klarer å holde det ryddig, og som har bare småbarn (3 år og nedover): Det blir IKKE bedre når barna blir eldre, tvert i mot! Man tror det ikke sant, for når man ikke har en baby i armene hele tiden, og ungene er store nok til at de kan forstå beskjeder og rydde selv, så vil vel alt bli så mye bedre??? NEI, det blir ikke det! For det første har større barn flere ting, og med flere større barn, blir det enda flere ting. Dessuten har de venner, og disse er på besøk rett som det er. Og de leker mer voldsomt, og er mer aktive, så de skitner til klær, gulv o.l. på en helt annen måte. De klarer også å rote ganske bra utendørs også, hvis de er glade i å herje fritt ute. Nok en arena å rydde på... Store barn nøyer seg ikke med å sitte rolig og leke i "lekekroken" på stua. Når de leker "avatar" og flyr rundt på fantasidrager mens de skyter med lekepil og bue, så bruker de HELE huset! Store barn er ikke på SFO, men har huset alene et par timers tid, og storkoser seg med å lage ostesmørbrød til halve nabolaget på hele kjøkkenet før du kommer hjem fra jobb. Og tørker våte skiklær over hele badet. Store barn skal på trening og skolekonsert osv like etter middag, så du rekker knapt å spise ferdig før dere alle må dra. Etterpå må dere rydde bort middagen, vaske treningsklær, bake kake til morgendagens foreldremøte, samtidig som dere tvinger motvillige unger til å gjøre lekser. Store barn legger seg ikke kl mellom kl 18-19! Alt i alt er jeg mer effektiv i husarbeidet nå enn jeg var som mamma til bare èn, har rutiner på masse oppgaver som vi gjør daglig nå, mot kanskje bare en gang eller to for uka før. Og jeg har også mye strengere system på oppbevaring. Mannen min (som dessverre ikke er noen "hjemmets mann") bidrar også mye mer hjemme nå enn før. Barna rydder når de får beskjed om det, men ikke særlig bra. Likevel har mengden rot og ekstraarbeid økt mer enn vi klarer å kompensere for, og dermed er det mer rot hjemme! Men vi er blitt veldig flinke til å surfe gjennom de rotete hverdagene vår og få det til å fungere likevel. Anonym poster: 16ea24d1456e6ddc40c94947c46a40b2
Cinnamon4 Skrevet 30. desember 2012 #15 Skrevet 30. desember 2012 Her er det sambo som er mest rotete - og halvannetåringen. De to eldste rydder opp etter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå