Gå til innhold

Hold om de du er glad i.

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

For du vet ikke hvor lenge du har dem.

Mora til en venninne av B døde natt til 2. juledag. Ble syk julaften, kjørt til sykehuset og operert, men er borte.

Det er så urettferdig at jeg blir helt matt. Hun var midt i 40 åra, trente jevnlig, og utrolig snill og hyggelig. Og det føles helt galt at det bare er tre uker siden hun tok med jentene våre på kino. At jeg aldri mer skal slå ihjel timer i turnhallen sammen med henne. At hun aldri mer skal drikke kaffe her mens jentene gjør seg ferdige med sitt. At ungene hennes hver advent skal telle ned til dagen mamma ble syk og døde.

Bør min datter gå i begravelsen? Noen som har noe erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Noe så usannsynlig fælt og urettferdig. Har ikke ord. Kanskje en litt vanskelig begravelse å gå i siden venninnen vil være utav seg og utilgjengelig og alt mer skremmende på et vis enn andre begravelser? Vet ikke, altså. Ja, hold om hverandre.

Skrevet

Uff, så forferdelig. Og så akkurat den dagen, da..

En bekjent av meg mistet sin 9 mnd gamle datter nøyaktig 4 uker før julaften, helt grusomt, kan ikke forestille meg den julen de har hatt..

Man blir ekstra ydmyk når slikt skjer, spesielt med barn og unge mennesker. Det er så meningsløst og urettferdig.

Hvor gammel er jenta di? Er hun gammel nok til å takle det en begravelse fører med seg? Det kan jo være ganske traumatisk, men på den annen side godt å få tatt farvel, og vise sin venninne at hun støtter henne? Selv om de er barn, er de jo ikke så forskjellige fra oss når det gjelder sorg, det kan være viktig med støtte fra venner.

Uansett kan det vel være lurt å sette seg ned og snakke med barna om dette, for det er sikkert vanskelig for dem også.

Klem

Skrevet

Hold om hverandre og pass på de dagene du har. Og ikke glem å nyte dem. Så forferdelig! Mine barn(iallefall de to på 9 og 10) hadde nok ønsket å være med i begravelsen, om ikke for annet så for å være der, bare. Jeg hadde også ønsket å være tilstede, så vi hadde nok gått sammen. Selv om man ikke kan bidra med så mye der og da, tenker jeg at det er brikker i puslespillet som man kan trenge. Det handler om solidaritet og om å dele både gode og vonde opplevelser.

Kjære deg, livet er vanskelig.

Skrevet

Det er skrekkelig skummelt å tenke på hvor fort ting kan snu!

Jeg vet jo ikke hvor gammelt barnet ditt er, men jeg ville nok gått sammen med datteren min hvis det var meg. I hvert fall fra seks-sju års alder. Dessverre er også døden en del av livet og jeg tenker at barns forestilling om hva som skjer og hvordan de arter seg ofte er verre enn virkeligheten.

Skrevet

Hun er 7 (og veslevoksen), og jeg tenker at selv om venninna hennes nok har mye å stri med den dagen så kan det være godt å vite at det ikke er bare pappas venner som er der, men også noen som er der for henne? Vi (mannen og jeg) kommer til å gå i begravelsen, og jeg tror B får bli med. Men jeg kjenner for min egen del så bli dette en vanskelig begravelse.

Skrevet

Urettferdig og trist. Ta henne med dere, det hadde jeg gjort. Har hatt med barn selv, og vært i begravelser den barna har fått være med det. Jeg mener det er viktig.

Skrevet

Livet er skjørt, ta det ikke for gitt

Skrevet

Da er begravelsen over, og du verden så feil det var. Ord blir fattige, ingenting kan beskrive følelsen av å se en jente på 7 og en gutt på 5 ved morens båre. Jenta mi var med, og hun tok det pent, og hadde nok forventet mer høylydt gråt fra oss voksne. Men samtidig tror jeg hun har følt på det for hun har vært veldig sammen med oss i dag, og kost med oss. Og jeg er takknemlig for at jeg har alle mine i god behold.

Skrevet

Uff, klem til dere. :(

Så vondt at to så små skal måtte miste mammaen sin.. En bekjent av meg døde i sommer i en alder av 32 av kreft.

Jeg kjente henne ikke så godt lenger, men vissheten om at hennes to små jenter på 3 og 6 sto igjen uten mamma, var nesten ikke til å bære. Jeg så liksom min egen lille jente i dem, og synes så fryktelig synd på dem..

Du har helt rett i at det er _feil_.. :(

Men så bra at jenta di tok det noenlunde ok da. Ta godt vare på henne framover.. <3

Skrevet

ÅH kjenner klumpen i halsen av og lese dette, ingenting er rettferdig med at barn skal miste en forelder så tidlig i livet!

Skrevet

Det er helt grusomt, barn skal ikke miste foreldrene sin så tidlig! Og tenk å miste ektefellen sin og måtte fungere for barna. En venninne mistet mannen sin for to år siden, de har et barn som da var 11. Det går på et vis fordi det må...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...