Gå til innhold

Dårlig til å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille snupp her er 18 mnd. Hun er 80 cm og veier 10,2 kg. Syns hun er så tynn... Hun spiser svært lite i løpet av dagen. Hun nekter å mates og skal bare spise selv. Skjee klarer hun ikke få riktig inn i munnen slik at mates fortsatt ligger på når den evnt kommer inn i munnen. Blir så bekymret over at hun er så småspist og ikke viser interesse for mat. Andre som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 19 mnd og sist vi målte han for et par mnd siden var han 81 cm og veide 8,3 kg. Han er mao veldig tynn han har et ukjent syndrom og spiser nesten ingenting selv og har knapp som han får næring gjennom. Jeg regner med at jenta di spiser litt hvertfall. Har du prøvd å berike maten med meierismør, olje osv? Du kan også få kjøpt kaloritett næringsdrikker osv på apoteket og om hun liker det ville jeg prøvd å få det på blå resept. Uansett må hun ikke tvinges til å spise! Når det er sagt har jo allmenntilstand alt å si. Utvikler hun seg normalt? Er hun blid og fornøyd? Har dere vært til lege?

Det er helt forferdelig når barnet ikke spiser, og man bekymrer seg masse.

Gjest Antarctica
Skrevet

Gi henne mat som ikke må has inn med skje. Skjær det så smått at det ikke kan gå galt. Små terninger av brød, terninger av kokte grønnsaker, ost poteter, kjøtt, frukt, alt som er. Cornflakes og All-Bran uten melk på, så hun kan putte inn en og en. Gi heller melk i koppen ved siden av.

10,2 kg på en ettåring er ikke så galt, heller.

Skrevet

Vi sliter en del vi og, hun ligger på normalen, men har flatet ut nå de siste mnd. Hun er 7 mnd og spiser grøt to ganger om dagen, et måltid med brødskive (spiser svært lite) og litt frukt. Hun får pupp og.

Har du prøvd å gi henne en skje og mate med en annen? Det funket på en gutt jeg hadde i bhg :)

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

7 mnd og både brødmåltid og to grøtmåltider pr dag? Det er da ikke lite. I alle fall ikke hvis hun får en melkedråpe i ny og ne.

Endret av JulePashla
Skrevet

Eldstemann har alltid vært meget småspist og etter råd fra helsepersonell fikk vi beskjed om å kun tenke kalorier i en periode og ikke "sunn" mat slik at magesekken hans skulle vokse. Så da ble det de tingene han likte og det var pølser, makaroni etc. Samt mye is og sjokolade. Han fikk også to kalorishaker fra apoteket per dag. De gikk ned på høykant. Etter en periode med slikt så begynte han faktisk å spise bedre, selv om han fortsatt er kresen. Nå kan jeg faktisk lage ordentlig mat og han spiser det meste. Hos oss nyttet det ikke å si at han måtte vente til neste måltid hvis han ikke spiste fordi han var bare glad hvis han slapp. Han kunne ha levd på et glass melk per dag hvis han fikk lov. Da er det bedre å få i ham crap enn ikke noe. Heldigvis spiser han mye grønnsaker, men det får han til dessert. Hvis han får det til hovedmaten spiser han kun det og det er ikke nok.

Skrevet

Hun får all slags mat. Samme mat som oss. Hun vil ikke engang smake, bare sutrer og bærer seg når maten blir satt foran henne. Samme med frukt.

Skrevet

Synes ikke vekten hennes hørtes så ille ut jeg?

Når det er sagt så er det mange barn som i perioder spiser lite.. har vært gjennom det med begge mine og spesielt minste. Ikke noe fare på ferde med noen av dem :)

Anonym poster: 1e39a558c5fa6361e0d79d352da0ba2e

Skrevet

7 mnd og både brødmåltid og to grøtmåltider pr dag? Det er da ikke lite. I alle fall ikke hvis hun får en melkedråpe i ny og ne.

Glemte å presisere at hun ikke spiser fulle porsjoner:) spiser gjerne en kvart brødskive om vi er heldige. Og hun blir straks 8 mnd, trykket feil :) i dag nektet hun brød og derfor bare spist to grøtmåltider og litt frukt. Fikk ikke i henne mer.. På en mnd har hun gått opp 95 gram..

Skrevet

Ser jo andre på hennes alder spiser med liv og lyst. Storebroren spiste masse og gjerne hele tiden. Huff blir jo bekymret når hun bare sitter der uten å spise :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...