Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Har et vennepar som har en hund. En stor shaeferhund. Hunden er full av eksem og skabb. Han blir sliten av 15 min tur, fordi de aldri er ute m ham. De mener 5 min i Hagen, for å gjøre sitt fornødne, holder. Hunden har av og til forsynt seg med godis som ble liggende på bordet. Nå straffer de hunden ved å låse ham inne i et bur mens de er på jobb. 8-9 timer i et bur ham knapt kan reise seg opp.Dette har de holdt på m dette noen uker nå.. Det er vel slemt? Forstår hunden hvorfor de gjør dette mot ham, etter så lang tid? Og de kan vel skylde seg selv når de legger sjokoladeplater og bolleposer på bordet, og går fra det?? Veldig frustrert over dette. Har prøvd å snakke m dem om det, men de mener at det er helt normalt...??? Anonym poster: 3703b19076e1bb1d3056e906944348e8
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Det at hunden ligger i bur på dagen er helt vanlig. Vi hadde vår i bur. Lettere for den å forholde seg til en liten plass kontra hele huset. Blir bare stresset av sånt. Veldig mange har hunder i bur på dagen. Men den må jo få mosjon. Det er dyreplageri og ikke gi den minst 2 gode turer om dagen. Man kan lære hundene til ikke å ta ting før de får beskjed om at det er greit, men de feiler med så mye annet at hunden nok ikke er så lydig...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Overhodet ikke sånn det skal være! Dette ville jeg tatt opp med de, og hvis de ikke slutter å behandle hunden sin så dårlig, ville jeg ringt Mattilsynet. Det går forresten også an å anmelde de anonymt til Mattilsynet på hjemmesiden deres. Huff, jeg får vondt inni meg når jeg leser om den stakkars hunden! Håper den får hjelp fort! Anonym poster: 327f16606324e63ea356fdadd507a797
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville kontaktet Mattilsynet med engang... Anonym poster: 3e7adbbd1d0ae61136cd1e2939c672a1
Gjest Husfrua Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Nei,dette er ikke normalt. Det er heller ikke anbefalt å ha hunder i bur så lenge av gangen,og hvis man må det skal hunden ha god plass til å røre på seg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Bur er jo normalen. Men å ikke gå tur med den er dyreplageri. Anonym poster: f5000e2edf5488f0a77340abb5bf264d
Tante_Esel Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 stakars hund dyreplageri i mine øyne...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Sekretøsa nå har jeg bare hatt hund hele livet men har aldri noensinne hatt noen av de i bur, ikke engang de som har vært omplasserte (var midlertidig hjem når jeg bodde på gård) Det jeg derimot oppdaget var at de som var vant til bur var mer engstelige i forhold til de andre dyrene... Det kan jo selvsagt være tilfeldig.... Anonym poster: 3e7adbbd1d0ae61136cd1e2939c672a1
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Sekretøsa nå har jeg bare hatt hund hele livet men har aldri noensinne hatt noen av de i bur, ikke engang de som har vært omplasserte (var midlertidig hjem når jeg bodde på gård) Det jeg derimot oppdaget var at de som var vant til bur var mer engstelige i forhold til de andre dyrene... Det kan jo selvsagt være tilfeldig.... Anonym poster: 3e7adbbd1d0ae61136cd1e2939c672a1 Vet om mange som ikke har det og, men dette var noe veterinæren anbefalte. Nå var det god plass inni der da, ikke trangt og fælt. De jeg kjenner som har hunder har de i bur på dagtid når de ikke selv er hjemme.
Cinnamon4 Skrevet 29. desember 2012 #10 Skrevet 29. desember 2012 Bur er ikke ok som straff. Og alt annet HI skriver er IKKE normalt. Er den også full av skabb og eksem er bare det nok til å gjøre noe med hvis den ikke får behandling. Jeg ville meldt de til Mattilsynet, anonymt evt. stakkars, stakkars hund!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Takk for tilbakemeldinger. Er ikke vant med hundehold, og de gir inntrykk av at dette er helt normalt.. Jeg syns veldig synd på hunden (som forøverig også mister pels, det virker som om underlagspelsen er så godt som borte..) Da blir det nok en tlf/ Mail til Mattilsynet. De er glade i hunden, men trenger nok mye veiledning. HI Anonym poster: 3703b19076e1bb1d3056e906944348e8
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 Dette er ikke normalt, og hunden er åpenbart syk. Hudproblemer tyder på at noe er galt et sted. En ting er å bruke et stooooooort bur i noen få timer mens man er borte, men å bruke bur som straff og la en stor hund være i et bur der den ikke får rørt skikkelig på seg i hele arbeidsdager, det er dyreplageri. Forøvrig har jeg aldri i hele mitt liv hatt noen av mine hunder i bur, annet enn i bil. Jeg personlig synes ikke noe om det. Det at hunden ikke får tur, stimulans eller behandling for sine problemer, er dyreplageri, intet mindre. Jeg ville kontaktet Mattilsynet, samt det lokale politi. Lite sannsynlig at noe skjer, dessverre, siden man bryr seg lite om dyrs velvære her til lands, men kanskje det skremmer dem litt. Og så ville jeg kanskje tilbudt meg å gå tur med denne hunden eller foreslått å overta den om jeg kunne, for jeg vet ikke om jeg hadde orket å se på noe slikt..
B-real Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Kun 1 ting å gjøre her...ringe mattilsynet! Dette er IKKE bra! En ting er å ha de i bur noen timer hvor de kan bevege på seg og strekke seg ut (det er viktig), en annen ting er et lite trangt bur Og den høres virkelig syk ut, dette er absolutt ikke normalt, eier trenger en god del veiledning. I tillegg til tur, bør den også få mentale oppgaver, en schæfer krever litt mer enn en selskapshund.
Gjest Antarctica Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Dyreplageri å nekte et dyr mosjon. Og hundebur er til transport! Endret 29. desember 2012 av JulePashla
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Dyreplageri å nekte et dyr mosjon. Og hundebur er til transport! Signerer denne! Anonym poster: 8b362d9803046dd3b085e5dcddede082
Liljekonvall<3 Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Virkelig?? Jeg får helt vondt i kroppen av å tenke på en hund som sitter i bur i 8-9 timer!! Uten tilgang på vann eller bevegelse! Huff, kan ikke skjønne at noen velger det..? Uansett størrelse, alle hunder trenger mosjon! Vi skulle lært litt av den engelske dyrebeskyttelsen, de har langt strengere krav for å kunne anskaffe seg dyr!
Liljekonvall<3 Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Dyreplageri å nekte et dyr mosjon. Og hundebur er til transport! Signerer denne! Anonym poster: 8b362d9803046dd3b085e5dcddede082 Enig!
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Virkelig?? Jeg får helt vondt i kroppen av å tenke på en hund som sitter i bur i 8-9 timer!! Uten tilgang på vann eller bevegelse! Huff, kan ikke skjønne at noen velger det..? Uansett størrelse, alle hunder trenger mosjon! Vi skulle lært litt av den engelske dyrebeskyttelsen, de har langt strengere krav for å kunne anskaffe seg dyr! De jeg vet om som har hund i bur på dagtid har også vann der. Man tar ikke vekk de mulighetene bare fordi hunden blir stressa av å gå løs alene hjemme
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 Skal hunden være i buret over lengre tid, skal den ha god plass til å strekke seg, og skal ha tilgang til vann. Men om de skal ha hunden i bur så mange timer, så skal det ikke bare være stort nok bur til bevegelse, men de skal også gi hunden minst to lange turer pr dag, så den får strekt godt på kroppen. Når det ikke hjelper å snakke med de, så kontakter du mattilsynet og får de til å sjekke opp saken.
Gjest Filifjonka Skrevet 29. desember 2012 #20 Skrevet 29. desember 2012 Har et vennepar som har en hund. En stor shaeferhund. Hunden er full av eksem og skabb. Han blir sliten av 15 min tur, fordi de aldri er ute m ham. De mener 5 min i Hagen, for å gjøre sitt fornødne, holder. Hunden har av og til forsynt seg med godis som ble liggende på bordet. Nå straffer de hunden ved å låse ham inne i et bur mens de er på jobb. 8-9 timer i et bur ham knapt kan reise seg opp.Dette har de holdt på m dette noen uker nå.. Det er vel slemt? Forstår hunden hvorfor de gjør dette mot ham, etter så lang tid? Og de kan vel skylde seg selv når de legger sjokoladeplater og bolleposer på bordet, og går fra det?? Veldig frustrert over dette. Har prøvd å snakke m dem om det, men de mener at det er helt normalt...??? Anonym poster: 3703b19076e1bb1d3056e906944348e8 Ingenting av det du beskriver er normalt, eller kan på noen måte kalles greit hundehold. Hudproblemer og skabb - bikkja er syk og må til dyrlegen. Det er direkte slemt gjort mot hunden å la den gå slik. Jeg kjenner mange med hund, og noen velger å ha hunden i bur inne når den er alene hjemme. De har da bur som er store nok. Hunden må kunne reise seg, legge seg ned og snu seg. Den må ha muligheter for å skifte stilling og strekke seg ut. Den må ha vann tilgjengelig også, hele tiden. Jeg kan garantere deg at denne hunden ikke har noen som helst anelse om sammenhengen mellom å forsyne seg med godis fra bordet, og det at den nå blir sperret inne i et for lite bur i timesvis hver dag. Å gå tur med hunden er en selvfølge, og en schäfer trenger i tillegg til rikelig mosjon også å få bruke hodet sitt. Det er en brukshund, og skal jobbe. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i et slikt tilfelle, jeg hadde ikke orket å se på det tror jeg. Det er lett å sitte på nett og si at man ville anmeldt dem eller ringt Mattilsynet, men det er vanskeligere i RL hvor man vet at vennskap blir ødelagt eller familiebånd kuttet. Men i dette tilfellet tror jeg det hadde vært verdt det å bli lagt for hat, bare for å kunne hjulpet den stakkars hunden.
Liljekonvall<3 Skrevet 29. desember 2012 #21 Skrevet 29. desember 2012 Virkelig?? Jeg får helt vondt i kroppen av å tenke på en hund som sitter i bur i 8-9 timer!! Uten tilgang på vann eller bevegelse! Huff, kan ikke skjønne at noen velger det..? Uansett størrelse, alle hunder trenger mosjon! Vi skulle lært litt av den engelske dyrebeskyttelsen, de har langt strengere krav for å kunne anskaffe seg dyr! De jeg vet om som har hund i bur på dagtid har også vann der. Man tar ikke vekk de mulighetene bare fordi hunden blir stressa av å gå løs alene hjemme Hunden går ikke fritt rundt her heller, men hun ligger i gangen hvor hun har kurv og vann, samtidig som hun har god nok plass til å bevege seg. Jeg skjønner at en hund ikke skal klatre i møbler og "vaske" salongbord når man er borte, men jeg mener at de bør ha god nok plass å bevege seg på..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #22 Skrevet 29. desember 2012 et lite innspill til hund-i-bur-debatten; jeg har innimellom i ferier vært alene hjemme hos min far og hans samboer, når de hadde "innehund". Hun lå ikke i bur på dagtid, men fra de gikk på jobb om morran til førstemann av dem kom hjem på ettermiddagen rørte hun knapt på en tå. Aktivitetsbehovet for en hund er ikke direkte sammenlignbart med vårt eget, og en hund som ellers får nok mosjon kan nok like gjerne finne trygghet i å ligge i sin egen "hule" når den er alene hjemme. Og jeg går ut i fra at ethvert oppegående menneske som legger hunden i bur på dagtid monterer en vannskål som ikke velter. Når det er sagt så høres det ikke ut som den får nok mosjon, oppdragelse og oppfølging, og da er det jo en helt annen sak. Anonym poster: 037a6857ad68463dad57f14aa9192141
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #23 Skrevet 29. desember 2012 Stakkars voffsen. Den skjønner ikke sammenhengen mellom at den har tatt noe fra bordet ogmatmden blir sperret inne i bur. Skal en hund tas for noe må det skje i samme øyeblikk som den gjør det gale. Dersom man har en hund som forsyner seg av det som står på bordet må man som ansvarlig rydde bort alt spisende som kan bli for fristende. Mye av det som er for mennesker er skadelig for hunder. Sjokolade kan den rett og slett dø av. Mange hunder står i bur når eieren ikke er hjemme. Buret skal da være stort så den får rørt seg. Hunden skal også ha tilgang til vann. Mange schafere har problemer med huden, et velkjendt problem. Da skal den ha spesialkost og medisineres av veterinær. Hudproblemene kan også ha en sammenheng med trivsel og fravær av turer. Hunder, uansett rase, SKAL ha tilstrekkelig med turer for å trives. Jeg har selv en han schafer. Denne måtte vi sette i bur når vi ikke var hjemme. Den kjedet seg og tygde i stykker ting og tang. Så for å unngå at den ble skadet og at tingene hjemme ble ødelagt kjøpte vi det største buret vi fant og satte han i det. Der siste vi gjorde før vi gikk hjemmefra var å sette inn friskt vann til han. Han trivdes i buret og gikk inn der og la seg også når vi var hjemme. Det siste året har vi ikke vært nødt til å lukke døren der når vi dro hjemmefra. Og for et par mnd. siden pakket vi det bort. Han har blitt voksen nå og sluttet med sånt. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet Mattilsynet evt. politi. Det dine venner driver med er dyreplageri og regelrett vannskjøttelse av hunden. Hjertet mitt blør for denne hunden. Anonym poster: f33ba16610b0cfa0417e5e77f2db8c7b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #24 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har prøvd å snakke med dem, men de er svært lite lydhøre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal foreta meg, men noe må gjøres. Kanskje prøve å få den lokale veterinæren til å ta en prat med dem? I første omgang.. Jeg syns det er fælt å se dyret forfalle, når han egentlig er en flott hund. Hi Anonym poster: 3703b19076e1bb1d3056e906944348e8
Stratos med 3 barn Skrevet 29. desember 2012 #25 Skrevet 29. desember 2012 Bur er normalt, men det skal være stort nok! Hunden skal kunne snu seg, legge seg rett ut og sette seg i buret. Det skal også være vann der og stå plassert så hunden får lys og luft. Hunden forstår selvfølgelig ikke dette som en konsekvens av tidligere oppførsel, men det er ok å benytte bur. I bilen bruker man små bur som du beskriver fordi det er tryggest dersom man skulle kræsje. En schæfer kan være full av hudproblemer, men dette skal selvfølgelig være under behandling av veterinær. En schæfer blir ikke raskt sliten selv om den er utrent (med forbehold at dere har testet han med sykkel etc noen km), så jeg gjetter hunden er syk. Sett i kombinasjonen med hudproblemene kan den være feilernært, underærnert eller kanskje forgiftet (de tåler ikke sjokolade!). Kontakt Mattilsynet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå