Gå til innhold

ul i dag og en elendig opplevelse...(langt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter dagens hendelse gleder jeg meg slettes ikke til fødselen...og alt pga vekta..

Jeg har hele livet slitt med vekt, selvølelse og det som kommer med..

Under første svangerskap gikk jeg opp 22 kilo, fra 80-102. Ble alenemor. Hadde en lang,vanskelig og traumatisk fødsel som endte i hasteks. Formen til både meg og guttungen var veldig dårlig etterpå. Pga komplikasjoner under fødselen, hadde jeg det veldig vanskelig når jeg kom hjem. Sleit med amming, sleit meg rett og slett ut. kolikkbarn, og var så utmattet. Da er det ikke enkelt å prøve å gå ned i vekt. Jeg hadde ikke bil, så¨uansett hvor jeg skulle, gikk jeg. trillet mye hver dag.

Men hva jeg har lært, er det sånn at når du ikke har det bra selv, og ikke spiser nok, så går du heller ikke ned.

Andre svangerskap, var jeg kvalm døgnet rundt, gikk opp knappe 12 kg, og de forsvant rimelig fort etter fødsel. (ks da også grunnet trangt bekken) Ingen dårlige kommentarer eller meninger i forhold til vekt.

Tredje svangerskap startet jeg på 107 kg. gikk opp 9 kg. Svangerskapet bar preg av mye kvalme, til rundt uke 17. Ks også denne gang, og hadde en super form allrede like etter ks. Var i toppform.

Nå, mitt fjerde - et mareritt!!

fra uke 5 var jeg liggende med kvalme og oppkast. er nå i uke 23 og sliter fortsatt med kvalme. I tillegg til bekkenlåsning, bekkenløsning, variabelt blodtrykk, masse vonde kynnere...

På første kontroll hos lege, ble det snakka om glukosebelastning, helt ok for meg.

Første kontroll hos jordmor formana hun om kost, trening, mm. Med negativ tone.

På ordiær ul såg jordmor gjennom helsekortet, og bemerket ikke dette engang. Jordmor fikk ikke sett nøye nok på bl.a hjertet pga vilter krabat, så jeg måtte tilbake til ny ul.

I dag var jeg til ny ul, og makan til opplevelse skal man lete lenge etter.

Idet jeg ble ropt opp innså jeg at dette ble en negativ opplevelse. Jordmora var sur, grinete og snakka musestille. hørte omtrent ikke hva hun sa.

Såg på helsekortet og sa jeg måtte ta glukosebelastning, ja sa jeg, skal det nå i januar. Videre var hu streng med at jeg måtte røre meg, det var viktig. Ja sa jeg, jeg vet det, etter flere svangerskap vet jeg da litt. men at jeg har slitt med store bekkenplager, omtrent så jeg svimer av flere ganger i uken - det brydde hun seg ikke om. Da jeg sa at før svangerskapet trena jeg masse, helst 4-5 ganger i uken, det trodde hun ikke på.

Og at på forrige ul da jm ikke kunne få godt nok bilde av hjertet til babyen, var for at jeg var så stor, og at magen forvrengte bildet.

Torte ikke stille spørsmål engang etter all glefsinga hennes.

Ja, jeg vet jeg er stor.(startvekt ved svangerskaet 110) Ja, jeg har virkelig prøvd å gjøre noe med det. For 2 år siden la jeg om kosten, trener masse (før sv.skapet). Drikker ikke brus, spiser ikke godteri, drikker ikke alkohol, røyker ikke. Men føler jeg ble satt i bås. Er du stor og har kilo for mye, så rører du deg ikke. føler hun satte meg der. Å det stemmer overhodet ikke. Jeg har satt meg inn i mat og kost, hva maten og næringsstoffene gjør med kroppen, hva er viktig osv.

Føler meg elendig, og gleder meg ikke til fødsel og nytt ks...

Jeg kjenner babyen sparke som bare det, jeg vet h*n har det bra. jeg gjør det jeg kan for et bra svangerskap. Formen er elendig, og jeg tørr ikke legge ut på gåturer alene, pga bekkenet som plutselig sier stopp og pga svimmelhet og redd for å besvime. Men jeg er på treningsstudio og går på tredemølle bl.annet.

Spurte km om jeg måtte tilbake på flere ul, eller om alt nå var ok. Da grein hu tilbake at det var ikke nødvendig. spurte meg om jeg var det sist svangerskap. Da var jeg der en ekstra gang pga lite liv, og en ul like før ks. Ul rett før ks var da slettes ikke nødvendig. Jeg skulle ikke føde vanlig uansett så det var bortkasta glefsa hu tilbake.... jaja tenkte jeg...

Ingen god følelse i det hele tatt.

Måtte bare lufte tankene litt. Ble rett og slett deprimert....

Fortsatt god jul og Godt nyttår da folkens :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv et brev til poliklinikken og fortell om opplevelsen din! Sånn skal det ikke være!

Skrevet

Nei sånn skal det ikke være.

Hun har ikke noe med å være uhyggelig og man kan om man har noe på hjertet si det på en ordentlig måte(jeg tenker om det er slik at hun er bekymret over vekten din ol)

En annen ting er jo at man kan jo være stor og sprekere enn en tynn og usunn og lite trent person.

Er du bevist ditt kosthold og trener så er du jo bedre rustet til fødsel/ ks og tiden etterpå.

Lykke til!

Du får bare kontakte føden igjen om det er noe som bekymrer deg så får du nok ul, bare du slipper den dama der :)

Skrevet

huff nå fikk jeg skikkelig vondt sv deg! Vet så altdor godt hvordan den opplevelsen der er!

Som mange her sikkert har fått med seg valgte jeg å ta slankeoperasjon for litt over et år siden. Hadde da slitt et helt liv med overvekt. Jada, døm meg de som vil. Jeg er stolt over at jeg tok kontroll over mitt eget liv etter hundrevis av misslykkede slankekurer som endte med flere kg i pluss og stadig synkende selvbilde og psyke.

Ved mitt første svangerskap var startvekt 120 kg. All fokus var på å fortelle meg om sunn kost, trim osv. Selv om jeg sa klart ifra om at alle de tingene visste jeg godt fra før, hadde blitt fulgt opp av spesialister på området lime før jeg ble gravid.

Alle mine prøver, blodtrykk, glukosebelastning osv var perfekte.

Det hele topper seg da jeg var på ultralyd i ca uke 32. Da klarte jordmora å lire ut sv seg at hun ville sette meg på blodfortynnende!! Ene og alene fordi jeg var stor! Herregud, ble helt paff jeg. Kan da ikke bare gjøre slikt uten å sjekke ting videre!

Fødselen gikk veldig fint og heldigvis klarte alle der å holde kjeft om vekta mi!! Fødselsopplevelsen var veldig fin, men i tiden før var jeg veldig nervøs for hva de kom til å si der inne. Høre på pjatt om min høye vekt i flere timer fristet liksom ikke....

Denne gangen er jeg normalvektig og ikke et ord blir sagt om kosthold, trim eller vekt. Egentlig litt merkelig i og med at jeg som operert er i større fare for å få i meg for lite næring osv!!

Nei, er du for stor blir du dømt nedenom og hjem med en gang, fordi normalvektige er sunne og fine alle sammen de!! Haha særlig!

Skrevet

Den jordmora der har ingen ting i helsevesenet å gjøre!

Er og overvektig og med en far som har diabetes og ei mor som har hatt store komplikasjoner i sine svangerskap, så allerede på jordmortime i uke 9 fikk jeg beskjed om å passe på å helst ikke gå opp i vekt, kutte ned på søtsaker og forberede meg på svanherskapsdibetes og svangerskapsforgiftning!

Ødela en del av gleden min ved å være gravid ja...

*stor klem*

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Huff det høres ut som en vond opplevelse!

Jeg er enig i at du kunne sende en klage på måten du ble møtt!

Jeg håper det går bra resten av svangerskapet og fortsett med god jobb mht kost og trim!

Skrevet

jeg er enig med de over, send et brev til de og klag! og vet du hva, de som aldri har vært overvektige annet heller ikke hva det vil si... en ting er å si ifra om ting en annen ting er hvordan det blir gjort.

Skrevet

Jeg var 130 kg da jeg ble gravid med mine forige 2.. jeg hadde diabetes 2 og måtte bruke insulin i svangerskapene, ble aldri formant om noe som helst, hadde flotte mennesker rundt meg, og det er jeg glad for, var veldig skeptisk til hvordan jeg kom til å bli mottatt... Og det at på grunn av magen ble bildet forvrengt...? D opplevde jeg aldri... Sikkert hun som ikke gjorde det rett, eller "dårlig" utstyr... Jeg veide da 20 kg mer enn deg, og det var aldri et problem med ul... Og jeg tok ul hver 14 dag etter uke 16, på grunn av diabetes.

Skrevet

Fy f... sånn er det ikke lov å behandle folk!! Er selv overvektig og har heldigvis ikke opplevd noe lignende. Og skulle noen si noe så veit jeg ikke hvordan jeg vil reagere.

Er på ukentlig ul pga svangerskapsdiabetes og har ennå til gode å se dårlige bilder pga overvekten. Jeg begynte på 111 kg, så en kg mer enn deg. Har gått opp 8,5 kg til nå.

Bekkenet har krangla, men etter at jeg har tatt det mer med ro så fungerer kroppen litt bedre.

Skrevet

Hva er det med folk da? Kjenner jeg blir skikkelig irritert, og er enig i at du burde sende et brev, sånn oppførsel må du ikke finne deg i!

Skrevet

Takk for støtten.

Synes det var veldig unødvendig gjort av jordmora med den oppførselen. I tillegg skrev hun på det blå skjemaet ved ul, langt oppe på skjemaet, skrev hun BMI'en med store bokstaver. Det står itillegg på helsekortet, litt mindre diskrè. Samt et hun signerte med "dåprlig avbilding grunnet...." Krenkende egentlig... Jeg fikk med bilder fra UL, og de ser jo helt perfekte ut :-)

Jeg skal iallefall skrive et brev ja. Denne hendelsen stiller seg egentlig bare i rekken av andre dårlige opplevelser fra dette sykehuset, spes da gyn og fødeavd i løpet av mine 4 svangerskap der. Så jeg har skrevet til dem tidligere...

Er liksom redd for å si at formen er elendig, i redsel for å få beskjed om at det er min egen feil, grunnet vekta. Men jeg har vært dårlig før også, da vekta ikke var så mye, så i er alle ulike.

Og svangerskapsdiabetes... vi får se da, om jeg har det. skal testes over nyttår. Har foreløpig hatt fin urin, uten noe spor av sukker, og mine barn har ikke vært store når de ble født (noe jordmor sa var en pekepinne) Mine 3 barn har vært 48,49 og 51 cm lang og 3470,3500 og 3670 g ved fødsel.

Har en kollega som er syltynn, og som fikk alvorlig svangerskapsdiabetes. Hun slet veldig. Så det med vekta er ikke alt.

<3

Skrevet

Jeg synes du har vært flink, satt deg inn i kosthold og trent så mange ganger i uka. Flink. Masse lykke til med svangerskapet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...