Gå til innhold

Er dette barnemishandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger i det siste hørt at folk bruker tabasco saus som "trussel" om barna snakker stygt osv.

Eks 1.: En gutt på 2 år hylte av full hals og nektet å ta på seg klær. Faren tok tabasco flaska å helte litt i munnen hans og etter dette brukte moren tabasco-saus som trussel så ungen skulle oppføre seg, uansett hvor, når, hvordan osv. Da fikk moren en gutt som gjorde som hun sa.

Eks 2.: En mor lot ungene sine smake tabasco (dem ville det selv) og hun sa at om dem brukte stygge ord så kunne dem bruke den sausen å skylle ut styggordene med. Det hjalp faktisk - styggordene forsvant og moren slapp å bruke den noen gang.

Eks 3.: En gudmor var på besøk hos sitt gudbarn. Gudbarnet sa noe "stygt" og gudmoren utbrøt da: "Nå må vi ta litt tabasco i munnen din". Moren til barnet sa ikke noe for hun var ikke enig med gudmoren så det skjedde ikke, men gudmoren hadde altså gjort det (hun har egne barn også).

Altså: er dette vanlig å gjøre/si/bruke som trussel?

Anonym poster: a6ca65c00174cb952febadaf4b861059

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Ja, det er omsorgssvikt.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Ja, det er barnemishandling og bør anmeldes. Jeg ville dessuten revurdert omgangskretsen min om du kjenner mange (!) som gjør dette her.

Skrevet

Høres sykt ut. Har aldri hørt om noen som praktiserer dette

Skrevet

Aldri hørt om. Har hørt om trusler om vask av munnen med såpe (for stygge ord), men aldri hørt om noen som har gjennomført det.

Prøvde dette på meg selv som liten, hadde sikkert hørt om det via TV eller noe :D

Barnemishandling? En grad av det, vil jeg tro. Uopplyste mennesker som så absolutt bør bli opplyst - JA.

Anonym poster: dd5ed3fed191b9ff39f934d03aa864cf

Skrevet

jeg har ei bekjent som faktisk holdt ungen å brukte såpe i munnen.

Ble kvalm i hele meg da hun fortalte det.

Anonym poster: bcb693cced31581b2cf49cb40c946728

Skrevet (endret)

Kjære vene for noen mennesker da!! Kunne aldri ha tenkt den tanken engang!!

Husker at jeg selv "truslet" ungene med at jeg skulle vaske munnen deres i grønnsåpe da de eldste var små...

Tabasco faktisk.....! Det er mishandling.

Endret av Gjest
Skrevet

Eksempel 1 er helt definitivt mishandling, og du bør føle deg moralsk forpliktet til å melde bekymring til barnevernet.

De to andre eksemplene er noe mer diffuse, men i hvert fall et stykke fra heldig barneoppdragelse.

Anonym poster: ae0e0731527bd667693a0ca5876f73a0

Skrevet

Tabasco er mat, riktignok sykt sterkt, men det er da ikke såpe som man ble tuet med da vi var små.

Jeg hadde ikke gjort det, men synes ikke akkurat det du skriver høres ut som barnemishandling.

Anonym poster: 6109f850ce6b274d3c02eff7e2567c4f

Skrevet

Sykt, sykt, sykt. Nei det er ikke vanlig! Har ikke hørt om slikt, bortsett fra på dr phil serier...

Skrevet

er sykt at man hele tatt kan tenke i de banene og true ungen med det,men og gjøre det,er barnemishandling ja

Skrevet

helt klart barnemishandling. DXe lærer jo da gjennom redsel, ville absolutt melt dette til barnevernet. nei, dette vitner om uvitenhet og lite innsyn i barnets tanker og følelser

Anonym poster: 1465457f9497848a42a78c93f4be27c7

Skrevet

Idioti hører ikke hjemme i barneoppdragelse, punktum.

Skrevet

Det er helt klart mishandling, særlig første eksempel.

I eksempel 3: Gudmora hadde ikke faktisk tatt tabasco i barnets munn??

Skrevet

De fleste foreldre har vel "truet" en eller annen gang, som f.eks "Hvis du ikke gjør leksene dine, får du ikke se tv på lørdag!". Men når konsekvensen av dårlig oppførsel gjør vondt, så tråkker foreldrene over en grense.

Dersom det bare er en tom trussel som aldri blir satt ut i livet, så er det ikke mishandling. Men det er allikevel feil, for ungene lærer å bli redde foreldrene. Men dersom noen faktisk tar tabasco i munnen på ungen så er det i aller høyeste grad maktmisbruk.

Skrevet

Minner meg skremmende mye om den lille gutten som fikk dynket munnen sin med Hot Saus på Dr. Phil for en tid tilbake. Den moren ble vel hetset verden over og også diskutert her inne.

Jeg får helt vondt og kan ikke FATTE OG BEGRIPE hvorfor mennesker setter barn til verden om de ikke evner å ta seg skikkelig av de eller oppdra de med kjærlighet og omsorg.

Skrevet

Pepper på tungen har jeg vært borti

Lite effektivt

Anonym poster: 0b2c5d61884f02a65bcee5af1b8b1578

Skrevet

Har du sett for mye dr. Phil troll? De dusjer ikke ungene i kaldt vann også vel? (Om dette faktisk skjer melder du dem til barnevernet)

Anonym poster: ccdee191e10234552ef7aca31587af8a

Gjest Antarctica
Skrevet

Blir kvalm jeg. Tenker på alle de ufyseligheter og torturmetoder folk også i Norge bruker mot barn... Da hun nye barneombudet ble innsatt fortalte hun litt om det fra jobben sin som jurist, og man får bare vondt av å høre hva noen får seg til. Sperre inn barnet i tørketrommelen, svi dem med sigaretter....

Skrevet

Hvis man er usikker på om noe er barnemishandling er det mest sannsynlig det. Jeg vil si at de eksemplene er det..

Skrevet

De fleste foreldre har vel "truet" en eller annen gang, som f.eks "Hvis du ikke gjør leksene dine, får du ikke se tv på lørdag!". Men når konsekvensen av dårlig oppførsel gjør vondt, så tråkker foreldrene over en grense.

Dersom det bare er en tom trussel som aldri blir satt ut i livet, så er det ikke mishandling. Men det er allikevel feil, for ungene lærer å bli redde foreldrene. Men dersom noen faktisk tar tabasco i munnen på ungen så er det i aller høyeste grad maktmisbruk.

Jo. Å true unger med psykisk eller fysisk mishandling er omsorgssvikt/mishandling.

Anonym poster: ad8dc16535c2f370efff96e9be036664

Skrevet

Jeg har flere ganger i det siste hørt at folk bruker tabasco saus som "trussel" om barna snakker stygt osv.

Eks 1.: En gutt på 2 år hylte av full hals og nektet å ta på seg klær. Faren tok tabasco flaska å helte litt i munnen hans og etter dette brukte moren tabasco-saus som trussel så ungen skulle oppføre seg, uansett hvor, når, hvordan osv. Da fikk moren en gutt som gjorde som hun sa.

-Om de faktisk helte saus i munnen til barnet, så ja, da syns jeg dette er barnemishandling.

Eks 2.: En mor lot ungene sine smake tabasco (dem ville det selv) og hun sa at om dem brukte stygge ord så kunne dem bruke den sausen å skylle ut styggordene med. Det hjalp faktisk - styggordene forsvant og moren slapp å bruke den noen gang.

-dette syns jeg faktisk ikke er barnemishandling, det er bare tomme trusler.

Eks 3.: En gudmor var på besøk hos sitt gudbarn. Gudbarnet sa noe "stygt" og gudmoren utbrøt da: "Nå må vi ta litt tabasco i munnen din". Moren til barnet sa ikke noe for hun var ikke enig med gudmoren så det skjedde ikke, men gudmoren hadde altså gjort det (hun har egne barn også).

-om hun gjør det mot egne barn, så mishandler hun jo dem, men ovenfor gudbarnet, så nei...

Altså: er dette vanlig å gjøre/si/bruke som trussel?

Anonym poster: a6ca65c00174cb952febadaf4b861059

Anonym poster: 42d26310cbc5d6c2661baaf081964d1e

Skrevet

Selvsagt er dette å gå langt over streken. Det er forbudt!

Skrevet
Da hun nye barneombudet ble innsatt fortalte hun litt om det fra jobben sin som jurist, og man får bare vondt av å høre hva noen får seg til. Sperre inn barnet i tørketrommelen, svi dem med sigaretter....

Barneombudet er lege og jeg har også vært på et foredrag der hun viste frem bilder av barn hun har hatt til behandling. Hun fortalte også om barn som er mishandlet til døde og noe særlig verre har jeg ikke hørt egentlig.

I barnekonvensjonen (som er ratifisert i Norge og dermed førende over barneloven) står det at barn skal beskyttes mot fysisk og psykisk mishandling. Jeg vil klart mene at trusler om fysisk ubehag er psykisk mishandling. Alternativ til Vold (som er en behandlingsstiftelse som behandler både voldsutøvere og voldsutsatte) regner trusler om vold som en form for vold, nesten på lik linje med selve volden. Særlig dersom barnet allerede har fått tabasco på tungen, vil truslen om gjentakelse føre til redsel hos barnet.

Det er vel allikevel ikke slik at noen omsorgsovertakelse ville vært aktuelt i slike situasjoner. Foreldrene kunne nok blitt tilbudt råd og veiledning, men ville nok sluppet unna hvis de takket nei.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, unnskyld, hun er lege. Det er jeg som blander sammen.

Bare lurer på hvor avstumpa man er blitt når man er villig til å påføre noe menneske sånn smerte - og det attpåtil er ditt eget barn.

Men her på forumet var det en gang en tråd om "hva brukte dine foreldre som straff da du var liten", og da kom det pokker meg noen fæle eksempler. Huttetu. Ikke alle som nøyde seg med husarrest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...