Gå til innhold

Vi skal leie ut, HASTER!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spør vi leietaker om? Hva ser vi etter?

Vi la den ut idag og hastig som sambo er har vi allerede hatt en her å sett. Vi skal ikke ha røyk og ikke dyr, men han her røyket, men kunne røyke utenfor sa han. Var uføretrygdet og hadde nettopp skilt seg. Ikke for å være dømmende, men han så ut som en tidligere narkoman, men virket som en hyggelig mann, selv om jeg fikk en litt dårlig magefølelse likevel..

Nå skal vi ha en jente på 23 år som går på skole og jobber utenom.

Noen tips og råd til oss som skal leie ut for første gang? Leien inkluderer også strøm, parabol og trådløst internett, er dette dumt?

Anonym poster: 66bbf49be16c51d0e7968eb764e2c4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønner seg å følge magefølelsen! :) Vi var nettopp på visning på en leilighet vi skal leie, og utleierene sa med engang at vi gav de en god magefølelse.

Jeg ville gått for noen som ikke røyket i det hele tatt.

Er nok ikke så lurt å leie ut inkl. strøm, i tilfelle leietakeren bruker MYE.Ville da i tilfelle sett på avregningen igjen etter noen mnd. Parabol og trådløst internett er det greit å ta med i leia.

Anonym poster: b2b767d002af444dc7b8f2d70d7d09f3

Skrevet

Ang strøm, dere har vel ikke egen måler, men dere kan jo spesifisere hva som er strøm i husleien feks 500 kr og stiger strømprisene som det gjorde for et par år siden kan man berenge en høyere strømpris med samme % som det øker.

Jeg ville absolutt fulgt litt med på magefølelsen, lykke til :)

Skrevet

Krev høy depositum.

Anonym poster: 9f86c7cc3bd48567e3fee1d9c8a53507

Skrevet

Ville ikke hatt en person som stadig sto og røykte utenfor huset. Det kommer inn vinduene deres med en gang og vil være veldig ekkelt.

Følg magefølelsen her.

Anonym poster: e772e93f58ceb82b2a77d78fe8ee17de

Skrevet

Ville hatt depositum på 2 mnd. Og ville hatt referanser.

For meg ville det vært mye viktigere med rolige ordensmennesker enn noen som røyket (kun ute) og kanskje hadde en liten hund.

Sikre betalere og ikke høylytte folk som til sadig spiller høy musikk og bråker hadde vært det viktigste for meg :-)

Skrevet

Ville hatt depositum på 2 mnd. Og ville hatt referanser.

For meg ville det vært mye viktigere med rolige ordensmennesker enn noen som røyket (kun ute) og kanskje hadde en liten hund.

Sikre betalere og ikke høylytte folk som til sadig spiller høy musikk og bråker hadde vært det viktigste for meg :-)

2 mnd er alt for lite. 3 til 6 mnd er mer rett.

2 mnd dekker ingen ting om man får problemer.

Vi måtte betale 6 mnd depositum sist vi leide og da tenkte jeg at de var lure som sikret seg og fikk persomer som faktisk hadde råd til å leie.

Dette er lenge siden nå, men husker vi betalte inn 42 000 kr.

Anonym poster: e772e93f58ceb82b2a77d78fe8ee17de

Skrevet

Vi har hatt 0 i depositum når vi leide....

Anonym poster: b40739cd44642688b158851be4976d24

Skrevet

Sjekk referanser! Folk vil gjerne vise seg fra sin beste side på visning, ikke alltid det stemmer det du ser der. Kombinert med magefølelse og depositum som du sørger for å få på lukket depositumskonto før nøkler utleveres så er du ganske sikret hvis referansene er positive. Aller helst flere referanser, hvis du kun har referanse fra nåværende utleier som er udelt positiv så KAN det like gjerne være fordi de ønsker å bli kvitt dem.

Vi har to måneders depositum på vår leilighet, vurderer å øke til tre når vi skal bytte leietaker igjen.

Bruk standardkontrakten til Huseiernes landsforbund, den er veldig god og dekker det dere burde ha i en slik kontrakt.

Ha litt is i magen, ikke gå for første og beste som er interessert. Gi det noen uker og treff flere før dere bestemmer dere.

Skrevet

Jo, og så var det dette med strøm, parabol og Internett. Erfaringsmessig bruker folk langt mer strøm når det er inkludert, skrur opp varmen og gidder ikke skru av lys etc.

Internett har vi også bedt leietaker ordne selv. Kjedelig å gi dem restriksjoner på nedlastinger etc for å unngå at nettet blir tregt for dere.

Parabol har vi på vår utleiedel også, men tv-abonnementet må de betale selv.

Skrevet

Da vi leide ut spurte vi spørsmål som gikk på ansvarsfølelse, ryddighet og evne til refleksjon. Ville ha voksne personer, altså i meninger og ikke nødvendigvis alder. Ville også tatt 3 mnd depositum. Om leien uteblir, så tar det fort 3 mnd å få iverksatt utkastelse. Greit å ha det dekket.

Skrevet

Hva spør vi leietaker om? Hva ser vi etter?

Vi la den ut idag og hastig som sambo er har vi allerede hatt en her å sett. Vi skal ikke ha røyk og ikke dyr, men han her røyket, men kunne røyke utenfor sa han. Var uføretrygdet og hadde nettopp skilt seg. Ikke for å være dømmende, men han så ut som en tidligere narkoman, men virket som en hyggelig mann, selv om jeg fikk en litt dårlig magefølelse likevel..

Nå skal vi ha en jente på 23 år som går på skole og jobber utenom.

Noen tips og råd til oss som skal leie ut for første gang? Leien inkluderer også strøm, parabol og trådløst internett, er dette dumt?

Anonym poster: 66bbf49be16c51d0e7968eb764e2c4a3

Er det snakk om en liten hybel i kjelleren eller hva leier dere ut nøyaktig? Kan ikke helt gi et svar før jeg vet hva som leies ut. 3-6 mnd dep. for en hybel er jo rett å slett crazy.

Anonym poster: 04079fe7160cda4977191b4931bc50e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...