Gå til innhold

Hvor lenge var du på barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså dere som ikke har barselhotell i tilknytning til sykehuset, og som lå på vanlig barselavdeling.

Jeg hater sykehus, her finnes ikke barselhotell og barselavdelinga er gammel og tragisk. Jeg blir superstressa av å tenke på å dele rom, var bare flaks at jeg fikk enerom sist. Denne gangen har vi termin i høysesongen, og jeg vil helst bare reise hjem rett etter fødsel!

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

lå 5 dager med gutten, da han hadde gulsot og de aldri fikk bestemt seg for behandling eller ikke, men det ble det til slutt..

Med jenta var jeg klar for å reise hjem bare noen timer etter fødsel, men jeg rakk ikke legen, så i stednefor å stresse morgenen etter, valgte jeg å bli natten over, var på sykehuset i ca 27 timer, før jeg reiste hjem da..

Skrevet

Første gang lå jeg 2 dager på barsel og 2 dager på hotellet og jeg HATET det. Sure jordmødre,de kastet ut de som kom på besøk og var helt nazi på amming.blæææ. 2 gang 3 dager og det var helt topp :) Ville egentlig hjem 1 dagen men legen var så treig.

Skrevet

Hvordab er det om msn drar samme dag, man må tilbake neste morgen altså? Noe annet som kan gjøre det upraktisk? :)

Håper jeg får muligheten, skrekk og gru å måtte være der i dagesvis :/

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Min mistet pusten pga noe slim/fett som plutselig tettet til luftveiene, og jordmoren måtte jobbe en stund med sug før det ordnet seg. Da var han mindre enn ett døgn gammel, og jeg bestemte meg der og da for at jeg aldri kommer til å reise hjem det første døgnet. Ble helt vettskremt. Tror jeg lå i to netter, det var for øvrig mer enn nok for meg, spesielt når barseltårene kom.

Skrevet

Har reist hjem samme dag med alle 4. Måtte vente 4-6 timer før det var fornuftig å ha legekontroll på babyen før vi kunne reise. Men har vært rimelig klar til avgang. Nyte tiden med den lille, ta bilder, dusje, spise, kontroll og en kort avreisesamtale. Så dra hjem. Fantastisk måte for vår del i alle fall. Ene legen var egentlig i mot, uten spesiell grunn, men det var heldigvis opp til oss.

Må tilbake for å ta føllingstest.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Nr 1 husker jeg jammen ikke - det er sååå lenge siden!

Nr 2 låg jeg fredag-mandag, 3 døgn

Nr 3 ble vi sendt til Rikshospitalet på dag 2

Nr 4 låg jeg fra mandag-onsdag, 2 døgn (på familierom).

Skrevet

Nr. 1: 7 dager (gulsot)

Nr. 2: 5 dager (Jeg klarte ikke å gå pga bekkenet)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvordab er det om msn drar samme dag, man må tilbake neste morgen altså? Noe annet som kan gjøre det upraktisk? smile.png

Håper jeg får muligheten, skrekk og gru å måtte være der i dagesvis :/

Om man føder så man rekker å få kontroll hos legen, så er det ikke så man må tilbake, men jeg fødte rett før legebesøket, og legen var dratt igjen når jeg enderlig var klar, så i stedenfor å måtte stå opp klokka 6 neste morgen og drasse med seg to unger, så valgte jeg å bli natten over, så jeg fikk inn til legen klokka 9, reiste hjem så fort legen sa ungen var "i perfekt stand".

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Nr 1 : Lå 2 dager pga komplikasjoner under fødsel. Mens lillegutt lå på barneavdelingen. Grusomt :(

Nr 2 : Reiste hjem 23 etter fødsel. Altfor ukoselig på barsel.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Ikke for å skremme noen, men etter vår erfaring med nr 3 hvor det ble oppdaget alvorlig sykdom på dag to hadde jeg aldri våget å reise hjem tidligere.

Det var ingen indikasjon på at Lille var syk de første dagene og om vi hadde ønsket det kunne vi reist hjem bare timer etter fødselen. Nå hadde det ingen praktisk betydning for oss da Lille ikke kunne reddes uansett, men om det hadde vært en mildere form kunne rask behandling vært livreddende.

Både leger og jordmødre sa uavhengig av hverandre at det var akkurat i sånne tilfeller det vistes hvor viktig det var å bruke tiden på barsel godt. Jordmødre og helsestasjon er ikke kompetente til å oppdage mange typer sykdommer før det er for sent.

Så istede for å rushe hjem, kan det kanskje hjelpe å tenke at det kun er snakk om få dager i et langt liv - kanskje det kan være verdt å ofre nattesøvn og barseltårer for...

Skrevet

Nr 1 - 4 dager

nr 2 - 2 dager

nr 3 - 3 dager

Skrevet

Med første lå jeg tre dager på et tomannsrom, men det gikk helt fint siden jeg var heldig med hun jeg delte rom sammen med. Med tvillingene reiste jeg hjem 21 timer etter fødsel og det gikk og kjempebra. Lite stress siden mannen og eldstejenta fikk være hjemme sammen med oss:)

Skrevet

6 dager pga keisersnitt og de ville ikke sende meg hjem på en søndag siden jeg ikke hadde pumpe, flasker og mme hjemme :)

Skrevet

lå 5 dager med gutten, da han hadde gulsot og de aldri fikk bestemt seg for behandling eller ikke, men det ble det til slutt..

Samme her, bare at det ikke ble behandling. Men hadde vi bodd nærmere sykehuset kunne vi reist hjem og kommet tilbake for daglig sjekk i stedet.

Anonym poster: a550519d7130b99e6bc72686effc6b1c

Skrevet

8 dager, for jenta var prematur, undervektig, gikk ned i vekt, fikk kraftig gulsott og slet med å ta til seg mat.

Lå på flermannsrom, jeg var den som lå der lengst, men heldigvis delte jeg rom med greie damer. Noen netter lå jeg alene der, andre var vi bare 2 stk.

Skrevet

4 dager. Ble litt ekstra for å få hjelp til ammingen som ikke var helt grei i starten, men kunne sikkert like gjerne reist hjem, altså ikke helt imponert over personalet... Neste gang blir det hjem så fort som mulig :)

Skrevet

To dager etter keisersnitt. De ville ha meg der lenger, men jeg dro hjem da jeg ble flyttet til dobbeltrom selv om jeg hadde så store smerter at jeg klynket halve natten og ikke hadde sjans til å ta hånd om min egen unge.

Barsel var bare et skrekkelig sted, toppet av den ufyselige hjelpepleieren eller hva-hun-nå-var som freste til meg at "det gjør da ikke sååå vondt!" da jeg svimte av for så å begynne og grine etter at hun tvang meg til å stå opp.

Barnet hadde problematisk vektnedgang fordi idiotene ikke ville høre når jeg sa det ikke var noe melk til henne, og de glemte å fortelle meg at blodprosenten min var så lav at jeg var på grensen til å behøve blodoverføring (men de påstår i journalen at vi ble informert - yeah, right).

Anonym poster: 8a2f77213c722aa4ceb9ea17a3f414a0

Gjest Antarctica
Skrevet

Nr 1: dro heim 7.dagen, ønska sjøl å bli lenge. Få amminga i gang osv. Var enslig.

Nr 2: dro heim etter 4 dager, hadde det bra med det

Nr 3: dro heim etter 5 dager, bra å bli lenge og hvile ut - vi hadde mange småbarn heime som krevde sitt, så jeg nøt det. Måtte dessverre tilbake på sykehus dagen etter fordi jeg hadde morkakerester og fikk infeksjon i underlivet.

Skrevet

Jeg lå i seks dager å holdt på å gå på veggene av å være "innsperret".

Sykehuset ville forsatt at jeg bli noen dager til men jeg klarte bare ikke være der mer.

Jeg ble deprimert av å kun være inne,å være med masse folk jeg ikke kjente.

Skrevet

Nr 1: Fra 4 mars til 17 april. Jenta var prematur og jeg var veldig syk etter eklampsi. Tida gikk langsomt fort hvis dere skjønner hva jeg mener :) Fine leger og sykesøstre i Ålesund.

Nr 2: Fra mandag til tirsdag uka etter. Fikk jenta torsdag. Fødselen ble satt igang. Denne gangen lengtet jeg hjem, da både nurket og jeg var friske. Keisersnitt begge ganger, så det var greit å ikke komme hjem med en gang.

Skrevet (endret)

Nr.1 1 uke. Lagt inn på barneavd. pga blodpropp.

Nr.2 og 3 (tvillinger) 2 dager. Måtte bare hjem

Keisersnitt begge ganger, akutt første gang og pl.lagt andre gang.

Endret av La Luna
Skrevet

Var på barsel i 5 dager (slet med amming, fikk ikke noe melk, liten baby som gikk mye ned i vekt....) og delte rom bortsett fra siste natta. Var veldig koselig å dele rom, fint å ha noen å snakke med. Alle vi jentene på gangen var mye sammen. Spiste sammen, så på tv sammen på kveldene, skravlet, lo, gråt og lo igjen ;)

Har fortsatt kontakt med to av dem. Så å dele rom var en god opplevelse for meg.

Skrevet

Med førstemann var jeg der i nesten to døgn. Med de andre har jeg vært ute før de har vært et døgn gamle.

Jeg føder raskt og problemfritt, har fått friske barn, ammingen har aldri vært noe problem osv.

Hadde jeg følt meg usikker og hatt behov for oppfølging ville jeg blitt der. Men jeg kjeder meg på sykehus...

Anonym poster: 4e963cf3762810566af7af33e7223805

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...