Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 For meg er det helt naturlig å spørre hva folk ønsker seg til jul. De jeg kjøper gave til er kun familie, og de har alle ok økonomi og har sånn sett alt de trenger og litt til. Derfor synes jeg det er greit å kjøpe noe de ønsker seg, framfor å kjøpe noe de har fra før/ikke trenger/ikke liker. I min svigerfamilie derimot spør de ikke hva vi ønsker oss. Det er i og for seg ikke noe problem, for julegavene er ikke viktig for meg. Men det jeg synes er litt kjedelig er at det virker som om de blir fornærmet/lei seg hvis de "bommer" på gaven, dvs gir oss ting vi allerede har. De spør ikke engang hvilken klesstørrelse barnet vårt bruker (han ligger litt etter størrelsesmessig), men blir like fullt fornærmet hvis klærne ikke tas i bruk med en gang selv om de er to størrelser for store. Og det synes jeg er litt slitsomt.. Vi synes bare jo det er fint å få klær i de neste størrelsene, men tar det ikke i bruk før det passer. Så da lurer jeg egentlig på hva som er vanlig; be om ønskelister eller ikke? Anonym poster: a975ed26d9f22eb540c6a85252acb6f0
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Vi ber om ønsker, og vi deler ut ønskelister til svigers, siden de er som din svigerfamilie, de spør ikke etter noe, de bare får det levert, der står det klesstr til ungene, hva de har interesse av leker, og hva vi foreldrene trenger, så kan de velge ut ifra det..
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Jeg ber ofte om ønskelister, og for å være helt ærlig (og håper jeg ikke virker utakknemlig), så synes jeg det er deilig når andre spør oss om ønskelister. Dennejulen har vi fått fantastisk mye fint fordi folk har purt hva vi trenger. når jeg sier jeg ønsker meg enpysj forteller jeg jo ikke hvilken farge, mønster og hvor denskal kjøpes. Anonym poster: 03e7da767ae3f769da5f7d1d1a14de4f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Ja, neste år tror jeg vi pusher på dem ønskelister uoppfordret. Hadde en liste klar til dem, men forespørselen kom aldri. Er overhodet ikke noe galt med tingene vi får, jeg synes bare det er kjipt at jeg skal sitte igjen med dårlig samvittighet fordi de blir fornærmet. Anonym poster: a975ed26d9f22eb540c6a85252acb6f0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 I svigerfamilien har det bestandig vært ønskelister og jeg synes det har vært et stress og gavepress uten like. Samboer har 3 voksne søsken uten barn og det har vært lange lister med ganske så dyre ting. Det har resultert i ringerunde på ringerunde ift hvem som skal spleise til hvem etc. Også vil de ha detaljerte lister fra oss. Vel får man det man vil ha, men jeg synes det tar vekk litt av kosen både ift å gi og få. Synes det er bedre at man er nødt til å tenke litt selv slik at gaven har en tanke bak! Skulle det bli total bom kan det meste byttes. Anonym poster: 6a288e537c3e4de42be9a40e461a7bb8
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Ser poenget ditt. Men våre lister er veldig edruelige; ønskene er tilpasset de vi sender til slik at det skal passe sånn ca prismessig. Og ja, det meste kan byttes. Og det gjør jeg jo også hvis vi får ting vi har fra før. Men poenget mitt er den kjipe følelsen jeg sitter igjen med fordi de blir fornærmet. Det mener jeg de ikke "har rett til", når de ikke spør hva vi ønsker oss. Da må de tåle at ikke alt passer/faller i smak. Anonym poster: a975ed26d9f22eb540c6a85252acb6f0
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Jeg spør om ønskelister ja. De som gjerne vil kjøpe noe som passer tilbake spør meg om jeg også kan komme med noen ønsker til dem. De andre de bare kjøper noe uten at jeg tror de har tenkt om det er noe som kunne passet til oss. Bytter ting som jeg ikke vil ha utenom de 4-5 håndklærne og dukene jeg får av besteforeldrene til samboeren hvert år. De samler seg i kottet som regel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå