Gå til innhold

hjelp kalkun, den er vel ikke ferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hel kalkun inne i ovnen. Den er vel noe rundt 5,6 kg. Da burde vel steketiden være ca 2 t og 45 minhvis den skal stekes 30 min pr kg.

Den stekes på 170 grader. Mulg jeg kløner verre med steketermometeret, men syns det viser langt over 70 grader. Og når jeg prøver å stikke inn ved lårbenet, kommer det klar væske ut. Er den ferdig da. I følge tiden, burde den stå inne i ovnen i 1 time til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du satt i steketermometeret selv? I så fall, er du sikker på at du har fått satt den inn så nære midten som mulig? På de som er satt i fra før så popper term. ut når den er ferdig.

Klar væske skal i utgangspunktet bety at den er klar, men har aldri opplevd at den er ferdig en time før den skal.. Stakk du inn mellom vingen og kroppen?

Anonym poster: b36cc6753c23f576d265114602200ebc

Skrevet

er ikke sikker på hvor termometeret skal inn. Prøvde å stikke den inn i den tykkeste delen av brystet. Hadde bacon over, så den røde dingsen kan ikke ha poppet ut. Men har hørt at man burde ta ut kalkunen før den røde dingsen popper ut. Har ikke lang erfaring med kalkun ;) Ser så lett ut når Gordon Ramsay står og kokkelerer på tv ;)

Skrevet

Jeg har erfart at det er lurt å følge den røde dingsen;)

Skrevet

Ok, jeg pleier aldri å ta ut term. før det popper, skjønner du :P

Jeg har stekt kalkun sikkert 10 ganger, og kan ikke si jeg har erfart at den blir ferdig en time før. Men jeg skal ikke påstå noe ;)

Høres riktig ut å sette inn term. i den tykkeste delen av kalkunen. Og så pleier jeg å stikke kniven inn mellom kroppen og vingen for å se om den forsatt er rå, for det pleier å renne ut litt rødlig væske derfra om den ikke er ferdig ;)

Anonym poster: b36cc6753c23f576d265114602200ebc

Skrevet

ja jeg syns det er veldig rart at den skal være ferdig nå. Har hatt skiver med bacon over, så vet ikke om det kan ha hindre den røde til å poppe ut. Har hatt mye smør under skinnet, så kan være det som gir en klar væske også. hihi. hilsen kløna

Takk for svar ::)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...