Gå til innhold

Irriterer meg grenseløst over "Det føles ut som"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da, ja, da, "skaff deg et liv", "har du ikke noe annet å irritere deg over", osv, osv.

Jo da, men akkurat nå irriterer jeg meg over denne setningen: "Det føles ut som", osv.

Just for the record, for de som er interessert: Setningen er feil, og ser totalt åndssvak ut.

"Det føles som om", er riktig bruk. OK?

God jul, fortsatt.

Anonym poster: 8433cca634f115f47eb9ee53da8e728e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg irriterer vettet av meg når østlendinger sier noe sånt som:

"Da blir jeg virkelig sint! Ja, det gjør jeg!"

Eh...det heter Ja, det BLIR jeg!

Anonym poster: 3c36c725a52c7116c8c617b22dccba25

Skrevet

Er helt enig med deg! Men så er jeg på grensen til sykelig opptatt av at folk skriver riktig.

Det heter vel "føles som om" og "kjennes ut som".

Lett å blande, da. ;)

Skrevet

Sånn som jeg irriterer vettet av meg når østlendinger sier noe sånt som:

"Da blir jeg virkelig sint! Ja, det gjør jeg!"

Eh...det heter Ja, det BLIR jeg!

Anonym poster: 3c36c725a52c7116c8c617b22dccba25

"Blir" er jo et verb, og da er det vel lov å skrive "gjør"?

De GJØR jo faktisk noe - i dette tilfelle å bli sint.

... eller?

Skrevet

Noe av det verste jeg hører, er østlendingen som sier "jeg er så fryktelig glad i deg!"

Mulig at det er riktig å si, men fortsatt fælt. "Fryktelig" er jo et negativt ladet ord.

Anonym poster: 63ffa9534d0006d8bcbb1709c4e67ab7

Skrevet

Eller "ifjord". I FJOR heter det!!! Her har vi en plass som heter Ifjord faktisk, og da ei venninne skrev på facebook om den kjolen fra ifjord, begynte jeg å lure på når i all verden de har begynt å selge klær der borte... :)

Anonym poster: f8f772353469c1c686013e9493689761

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Noe av det verste jeg hører, er østlendingen som sier "jeg er så fryktelig glad i deg!"

Mulig at det er riktig å si, men fortsatt fælt. "Fryktelig" er jo et negativt ladet ord.

Hehe... I min dialekt kan du faktisk si at noe er styggpent, og da er det veldig, veldig pent. ;-) I svært mange østlandsdialekter betyr fryktelig, skrekkelig o.l faktisk stort sett "bare" veldig.

Skrevet

Det går vel litt i samme kategori som KJEMPEliten! :P

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg blir gæren av "Få den!" eller "Kan jeg være så snill å få....?"

Det går ikke an å bruke "få" i imperativ, fordi du i så fall må si det til deg selv, og ikke heller "kan jeg være så snill", hva er det for et spørsmål, da?

Kan jeg det? Tja, det vet du vel best selv, om du klarer å være såååå snill!

Det logiske er å si "Gi meg den!" eller "Kan du vi være så snill å gi meg....?"

Nåh. Der fikk jeg det ut. Og venter på at noen skal svare: "Døh, få deg et liv, da!"

Skrevet (endret)

Hehe, tror nesten jeg signerer alt dere har skrevet, jeg.. :)

Noe av det som irriterer meg mest er når folk bruker "blir å" i stedet for "skal" eller "kommer til å". "Jeg blir å jobbe på fredag" eller "jeg blir å ta etterutdanning i..." f.eks. Har vel i grunn lagt mest merke til at det er nordlendinger som sier/skriver det, så det er vel en vanlig greie der oppe? Men vanlig eller ei - vanvittig irriterende!

Endret av mibella
Gjest Antarctica
Skrevet

"Blir å" er eldgammelt, og har et reliktområde i nord, ja. Det er sammenlignbart med tysk futurum "ich werde Freitag arbeiten", der samme hjelpeverb er i bruk. Så fra et lingvistisk ståsted bør du nok slutte å irritere deg...

Skrevet

"Jeg blir å sprekke snart om jeg ikke kan være så snill å få ta på deg! Er så fryktelig glad i deg at det føles ut som jeg blir gal." Nåh? Noen frynsete nerver her? ;)

Skrevet

Jeg blir gæren av "Få den!" eller "Kan jeg være så snill å få....?"

Det går ikke an å bruke "få" i imperativ, fordi du i så fall må si det til deg selv, og ikke heller "kan jeg være så snill", hva er det for et spørsmål, da?

Kan jeg det? Tja, det vet du vel best selv, om du klarer å være såååå snill!

Det logiske er å si "Gi meg den!" eller "Kan du vi være så snill å gi meg....?"

Nåh. Der fikk jeg det ut. Og venter på at noen skal svare: "Døh, få deg et liv, da!"

Døh, få deg et liv, da! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...