Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Kjenner jeg rett og slett er skuffet på min datters vegne over julegaven hun fikk av sine 3 kusiner (er jo tante hennes tante, min svigerinne som har handlet da). Hun fikk rett og slett en strømpebukse fra cubus til 59kr, og det var det. Ikke fikk hun noe gave fra sin tante og onkel heller, kun den ene strømpebuksen som var merka fra de 3 kusinene :/ Jeg hadde kjøpt inn et disney prinsessesengetøy med pysj til hver av jentene fra onkel og tante (meg og min mann), og en rapunzelbarbie til hver av jentene fra min datter....også får vi en strømpebukse tilbake........ tror jeg må tenke litt annerledes til neste år ja..... og ikke har de dårlig råd heller, de er jo på 5-6 utenlandsturer i året, kjøper dyre interiørmøbler osv....... Føler det er litt "smålig" av meg å reagere på denne måten også, men føltes rett og slett flaut å takke for den fine strømpebuksen vesla fikk til jul................... Anonym poster: d6d0110663c8c6e8736120603c959359
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 Jeg hadde ikke gjort så mye ut av det. Folk handler etter hva de syns de har råd til. Broren min og kona gir meg og sønnen gaver til over 1000kr, mens jeg gir de til ca 200kr. Rett og slett fordi det er det jeg har råd til. Heldigvis har broren min forståelse for at folk er forskjellige så jeg slipper å føle meg dum som ikke gir gaver i tusenkronersklassen Kanskje disse tantene har veldig mange å gi gaver til? koselig at de husket å gi en liten pakke iallefall. Anonym poster: 2cab59d60f8d3fa0133a53c0d3f88d5c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 Jeg hadde ikke lagt så mye i det neste år ihvertfall Kun en gave til hvert av barna, feks en leke eller ett klesplagg Anonym poster: 16b0495e53d697e85d5ecc27c747fe5e
humlesurr Skrevet 26. desember 2012 #4 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Er du sikker på at det ikke er en gave på avveie da? Det er jo bare å spørre. Si at du lurer på om du mistet litt av kontrollen under opp-pakkingen, og spør hva det var hun fikk med de. Hvis ikke, så er det slik at man må kjøpe etter evne. Jeg hadde kanskje valgt noe annet enn en strømpebukse om jeg skulle brukt 60,- på en julegave, men... Endret 26. desember 2012 av humlesurr
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #5 Skrevet 26. desember 2012 Litt av det samme vi opplevde med broren til mannen hans og kona. Ifjor gav vi barna deres dyrt ulltøy fra www.woolland.com. Barna våre fikk også ull fra dem. Fra Cubus til 1/3 av prisen. I år la vi oss på samme nivå som dem ifjor... Vi har ikke akkurat så mye bedre råd enn dem... Anonym poster: 811eb2bd159e300421a05b105b19bb44
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 Hadde dere avtalt pris på gavene? Det pleier jeg å gjøre så de ikke forventer skrekkelig dyre gaver og får sånn ca det samme igjen i verdi Anonym poster: 3cdb6707fb24f1b7327bb272085b3f61
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. desember 2012 #7 Skrevet 26. desember 2012 Jeg gir heldigvis ikke gaver for å få gaver. Så det hadde jeg ikke brydd meg noe om
jeem Skrevet 26. desember 2012 #8 Skrevet 26. desember 2012 jeg blir kvalm.... skal herved slutte å klikke meg inn på klagetråder for julegaver..... Hva skjedde med takknemlighet? Må ting inneha en firesifret sum for å være bra nok? Huff...
Hybelkanina Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 Hos oss avtaler både jeg og mannen med søsknene våre hvor mye vi skal bruke på gaver til hverandres barn, så slipper vi å gå og surmule i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #10 Skrevet 26. desember 2012 Hvis du synes at det er urettferdig, kan du ikke styre deres valg. Men du kan styre ditt eget valg i presang til dem neste år. Da kan de for eksempel få en tvistpose på deling. - Dette kan du gjøre med god samvittig. Men tenk ikke så mye på det. Det er de som skulle vært flau.. Anonym poster: 031832fb18526324897d7d5b8788f6e1
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 Derfor det er VELDIG viktig å ha avtalt en pris Med min søster har vi en avtalt pris på 300 kr til hvert barn, både til bursdag og jul. Verre er det ikke Anonym poster: 484375473ebd15d4e0588ae240777e75
Magia Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Skjønner ikke at folk henger seg opp i hva en får til jul. Syns det er utrollig barnslig av deg HI, og alle dere andre som klager over gaver dere har fått!
steinkaka Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Kjenner jeg rett og slett er skuffet på min datters vegne over julegaven hun fikk av sine 3 kusiner (er jo tante hennes tante, min svigerinne som har handlet da). Hun fikk rett og slett en strømpebukse fra cubus til 59kr, og det var det. Ikke fikk hun noe gave fra sin tante og onkel heller, kun den ene strømpebuksen som var merka fra de 3 kusinene :/ Jeg hadde kjøpt inn et disney prinsessesengetøy med pysj til hver av jentene fra onkel og tante (meg og min mann), og en rapunzelbarbie til hver av jentene fra min datter....også får vi en strømpebukse tilbake........ tror jeg må tenke litt annerledes til neste år ja..... og ikke har de dårlig råd heller, de er jo på 5-6 utenlandsturer i året, kjøper dyre interiørmøbler osv....... Føler det er litt "smålig" av meg å reagere på denne måten også, men føltes rett og slett flaut å takke for den fine strømpebuksen vesla fikk til jul................... Anonym poster: d6d0110663c8c6e8736120603c959359 Opplevde noe av det samme som dere, bare i fjor. Jeg pleier ikke være så opptatt av det, men må si jeg reagerte og blir litt lei meg og skuffet på min datters vegne... samme som når vi kjøper fine gaver og får noen skruer tilbake (hva søren skal vi bruke de til?? sånne oppbevaringsskruer... vil ikke ha sånt jall..) Syns det er bedre med en god klem da, og heller en pakke med no godt oppi så i år kjøpte jeg fine gaver til barna og en liten oppmerksomhet til de vokse. Foreløpig ingenting til vår datter derfra, men hu fikk veldig mye fint av mange andre Dersom det ikke er en gave på avveie, avtal pris neste år? Eventuelt kjøp litt mindre og passende gaver. Vi har iallefall like god råd som våre, men vi er kanskje flinkere å bruke de "fornuftig".
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 Synes du har kjøpt vannvittig mye jeg da, hva blir totalprisen på sengetøy, pysj og rapunzel-barbie da? Så dyre gaver kjøper ikke vi til tante og onkelbarn... Her har vi også avtalt pris, vi søsken (mine søsken og mannen søsken) kjøper gaver for ca 300 kr til hverandres barn. Anonym poster: ec6e8e27dd6badf67ebd807dd9b7372d
steinkaka Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 Å til dere som sier det er smålig å tenke sånn - alle er heldigvis ulike, og godt er det. Noen er iallefall ærlige å spør om det er normalt å føle det på den måten for datteren sin? Å ja - jeg kjenner det iallefall i mammahjertet dersom jeg er redd for at datteren min skal bli skuffet, såret o.l.
steinkaka Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc DU var meg i forkant godt noen får sagt det!
Magia Skrevet 26. desember 2012 #18 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Har ikke noe med å være edelt takknemlig. Hun spør om det bare er hun som reagerer: vel, tydeligvis ikke. Jeg reagerer mer på hennes reaksjon enn noe annet. Så sånn er det...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #19 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Har ikke noe med å være edelt takknemlig. Hun spør om det bare er hun som reagerer: vel, tydeligvis ikke. Jeg reagerer mer på hennes reaksjon enn noe annet. Så sånn er det... Nei vel. Så det underliggende poenget ditt var ikke at man bør være takknemlig for alle gaver man får, uansett hva som er lagt ned i den av tid, omtanke eller penger? Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #20 Skrevet 26. desember 2012 jeg blir kvalm.... skal herved slutte å klikke meg inn på klagetråder for julegaver..... Hva skjedde med takknemlighet? Må ting inneha en firesifret sum for å være bra nok? Huff... Det hadde vært bedre å kjøpe en film fra Platekompaniet til 59,90 i stedet for ei strømpebukse. Hi har vel gitt like flotte gaver før, og har de ikke råd til større gaver så burde de avtale på forhånd at man skal roe ned gavestørrelsen litt. Hvis de ikke har råd til mer, så har de ikke råd til mer. Har de derimot god råd, så hører dette innlegget til i en av gniertrådene. Anonym poster: 60d3fee38fedaadc69339cd89c06be6b
Magia Skrevet 26. desember 2012 #21 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Har ikke noe med å være edelt takknemlig. Hun spør om det bare er hun som reagerer: vel, tydeligvis ikke. Jeg reagerer mer på hennes reaksjon enn noe annet. Så sånn er det... Nei vel. Så det underliggende poenget ditt var ikke at man bør være takknemlig for alle gaver man får, uansett hva som er lagt ned i den av tid, omtanke eller penger? Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Tja, jo, du kan jo si det. Jeg syns det er barnslig å sitte og surmule etter å ha fått en gave. Syns derimot ikke det er å være "edelt takknemlig" eller skinnhellig å la være å surmule over gaver man får, men rett og slett god, gammaldags folkeskikk å ikke være så smålig at man dveler ved hvor mye ting koster. I dette eksempelet var det heller ingen hårreisende dårlig gave. Det var ikke en brukt sokk fra 90-tallet, men en ny strømpebukse. Ikke alle er gave-zillas som legger all sjela, hele lønna og all fritid på å plukke ut og pynte verdens beste gave. Kanskje noen må justere forventningene sine litt og innse at ting er ganske allright når det tross alt kom en gave, nesten uansett innhold.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #22 Skrevet 26. desember 2012 Typisk dib-damene å være så edelt takknemlige og smålåtne. Dette var en kjip gave. PUNKTUM! Men det betyr ikke at du trenger å kjøpe like kjip gave til dine tantebarn. Kos deg heller med å finne fine gaver som du tror vil falle i smak, til en pris du synes er passende. Man gir ikke gaver for å få lik "utbetaling" tilbake. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Har ikke noe med å være edelt takknemlig. Hun spør om det bare er hun som reagerer: vel, tydeligvis ikke. Jeg reagerer mer på hennes reaksjon enn noe annet. Så sånn er det... Nei vel. Så det underliggende poenget ditt var ikke at man bør være takknemlig for alle gaver man får, uansett hva som er lagt ned i den av tid, omtanke eller penger? Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc Tja, jo, du kan jo si det. Jeg syns det er barnslig å sitte og surmule etter å ha fått en gave. Syns derimot ikke det er å være "edelt takknemlig" eller skinnhellig å la være å surmule over gaver man får, men rett og slett god, gammaldags folkeskikk å ikke være så smålig at man dveler ved hvor mye ting koster. I dette eksempelet var det heller ingen hårreisende dårlig gave. Det var ikke en brukt sokk fra 90-tallet, men en ny strømpebukse. Ikke alle er gave-zillas som legger all sjela, hele lønna og all fritid på å plukke ut og pynte verdens beste gave. Kanskje noen må justere forventningene sine litt og innse at ting er ganske allright når det tross alt kom en gave, nesten uansett innhold. Jeg er enig i at surmuling over gaver er barnslig og at man ikke skal dvele over prisen på gaver. Jeg synes heller ikke man skal gi gave etter hva man forventer å få igjen. Men å slå fast at dette var en kjip gave, synes jeg bør være legitimt. Det virker veldig påtatt at man skal prise seg takknemmlig over å få en strømpebukse til 59 kr. Kanskje er det ikke verdens verste gave, men den er langt i fra pallplass også. Anonym poster: 1823bc6b83dddec133120f296dc00bbc
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #23 Skrevet 26. desember 2012 Jeg synes det er en kjip gave, ikke pga prisen men fordi strømpebukser må være et av de kjedeligste plaggene som finnes. Til samme pris finner man mye som kan være mer spennende for en liten jente. Ang. hvor mye man gir vs. hvor mye man får for klarer jeg derimot ikke å hisse meg opp. Vi har kun ett barn på 3,5 mens svoger har 4 mellom 14 og 27 år og svigerinnen ha 3 mellom 14 og 18 år. Vi gir gave til ca. 500kr permbarn hvert år. Vi kommer aldri til å få like mye som det vi gir hvert år, uansett hvordan man vrir på saken. Og det er helt greit, det viktige er at guttungen får ting han setter pris på, ikke hvor mye de kostet. Og vi vil helstat han bare skal få én pakke fra hver familie. Summa summarum, jeg synes ikke du er utakknemmelig, men det har mer med hva hun fikk enn hvor mange pakker eller verdien av gaven. Du kan selv vurdere å gi mindre gaver neste år om misforholdet plager deg. Det plager ikke oss. Anonym poster: 73ec1bfa350a37de6060c88151c88e65
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #24 Skrevet 26. desember 2012 jeg blir kvalm.... skal herved slutte å klikke meg inn på klagetråder for julegaver..... Hva skjedde med takknemlighet? Må ting inneha en firesifret sum for å være bra nok? Huff... Altså, vi har skjønt at du er imot julegaver. Hvorfor klikker du deg inn på tråder som omhandler gaver da? For å legge igjen surmaga kommentar i HVER tråd? Anonym poster: b784564ccbef8a682d4fc062162141ea
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. desember 2012 #25 Skrevet 26. desember 2012 Skulle jeg brukt 60 kroner på en gave hadde jeg i hvertfall ikke kjøpt en strømpebukse, så jeg skjønner hva du mener HI. Men, du har jo kjøpt utrolig mye til dem da, kan skjønne at det blir vanskelig å matche. Dere burde kanskje nærmet dere på midten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå