Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #1 Skrevet 25. desember 2012 Ser det ble lagt ut en ultrasunn sjokoladekakeoppskrift her. Er det flere som er veldig bevist på kostholdet sitt her? Velger økologisk og sunne produkter fremfor tradisjonelle`? Speltmel istede for hvete, fullkorn fremfor vanlig brød/pasta/ris osv? Hvor mye legger dere i kostholdet deres? Anonym poster: 666f57288ed02bae1c8eae4ae19cff32
Februargullet2013 Skrevet 25. desember 2012 #2 Skrevet 25. desember 2012 Nei. er vel vanlig tror jeg. spiser masse frukt,grønt,fisk og kjøtt,men også godis og Potetgull
hit og dit Skrevet 25. desember 2012 #3 Skrevet 25. desember 2012 I hverdagen er jeg nøye og det er gjennomtenkt hva jeg serverer gjennom en uke. Det er mye grønnsaker, fisk og fullkornsvarer, og lite snop og digg. Men skal vi ha kake så liker jeg best de "skikkelige".
Modesty Blaise. Skrevet 25. desember 2012 #4 Skrevet 25. desember 2012 Jeg syns ikke vi er så ekstreme i kostholdet vårt, men jeg vet at det er mange som er uenig i det... Til vanlig prøver vi å unngå alt av tilsetningsstoffer, og lager det aller meste vi spiser fra bunnen av. Jeg forsøker også å holde meg unna sukker, og div kornprodukter. Frukt er snacks i helgene, og alle måltider jeg spiser skal inneholde grønnsaker. Jeg spiser ikke lenger potetgull osv. Jeg drikker i utgangspunktet kun vann og kaffe, men kan selfølgelig drikke vin innimellom ( ikke nå når jeg er gravid da) Vi forsøker å kjøpe mest mulig økologisk, og foretrekker ferske produkter. For oss så går dette veldig på vane, og jeg tenker ikke lenger at det er rart/ utfordrende å spise slik i hverdagen
nagini Skrevet 25. desember 2012 #5 Skrevet 25. desember 2012 Vanligvis veldig opptatt av det. Muligens litt ortorexisk, dessverre. Kan spise fullkornpasta med svært dårlig samvittighet (hvete er bad uansett), og spiser gulost selv om jeg ikke burde, drikker litt alkohol som ikke er helt bra, men prøver å holde meg til rent kjøtt, fisk, skalldyr, bær, nøtter, grønnsaker, spirer, frø og noe frukt. I dag har jeg faktisk spist noen pepperkaker (sukker og hvete) og iskrem (melk, sukker), og kjenner det stresser meg veldig. Nesten så jeg gleder meg til julen er over, lettere å spise ordentlig da. Ikke fått trent ordentlig på flere dager heller
jeem Skrevet 25. desember 2012 #6 Skrevet 25. desember 2012 Signerer modesty på absolutt alle punkter. Kunne skrevet nøyaktig det samme selv Det er jo jeg som er gal nok til å bake kake uten sukker og mel, med bare økologiske produkter, og JA vi stooorkoser oss med det )
Modesty Blaise. Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Signerer modesty på absolutt alle punkter. Kunne skrevet nøyaktig det samme selv Det er jo jeg som er gal nok til å bake kake uten sukker og mel, med bare økologiske produkter, og JA vi stooorkoser oss med det ) Og jeg så at jeg må teste ut den oppskriften i løpet av julen
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Forstår ikke poenget med supersunne kaker, lavkarbokaker supersunt ditt og datt. Kaker og lignende er KOS. Kos skal ikke være supersunn på bekostning av smaken (jada, jeg har smakt på disse "sunne" kakene som har sagflissmak over hele linja). Vi har vanlig kosthold, og er ikke hysterisk. Vi teller ikke kalorier i frukt, karbohydrater i brødet og så videre. Men vi har heller ikke nugatti på brødskiva til ungene på fast basis.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 Vanligvis veldig opptatt av det. Muligens litt ortorexisk, dessverre. Kan spise fullkornpasta med svært dårlig samvittighet (hvete er bad uansett), og spiser gulost selv om jeg ikke burde, drikker litt alkohol som ikke er helt bra, men prøver å holde meg til rent kjøtt, fisk, skalldyr, bær, nøtter, grønnsaker, spirer, frø og noe frukt. I dag har jeg faktisk spist noen pepperkaker (sukker og hvete) og iskrem (melk, sukker), og kjenner det stresser meg veldig. Nesten så jeg gleder meg til julen er over, lettere å spise ordentlig da. Ikke fått trent ordentlig på flere dager heller Hva er farlig med ost??? Med mindre man har melkeintoleranse selvfølgelig?
Von Hertelhofen Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 Jeg er veldig nøye. Er vegetarianer. Andre dyreprodukter jeg spiser som egg, melk, ynghurt osv bør helst være økologisk. Jeg er ikke på lavkarbo, men spiser ingenting med sukker i i hverdagen. Men jeg kan kose meg nå i jula og kan spise litt godterier på lørdagene lager ikke "toromat", det meste blir laget fra bunnen, med masse grønnsaker, belgfrukter og sunne råvarer. Men jeg er ikke fanatisk, ingen regel uten unntak
jeem Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 Det er ikke snakk om å være hverken fanastisk, gal eller hysterisk, det er snakk om å væe bevist på hva man putter i kroppen sin. Kroppen er vår for hele vårt liv, det minste vi kan gjøre for den er å la den få den næring og riktig energi som den trenger. Den er ikke laget til å fordøye hvetemel,sukker og E stoffer. Økologisk er ikke "sunnere" i den forstand at det inneholder mer næring, men det er dyrket uten sprøytemidler og annen "shit". Dyrevellferd er også ett nøkkelord i Økologisk kosthold, noe som betyr mye for meg personlig. Jeg baker eget brød med økologiske produkter, spelt fremfor hvete,vann fremfor melk, osv. Vi er så heldige å få lov å hente økologisk melk rett fra en bonde på jæren, så vi slipper å kjøpe nehandlet melk på butikken,gleder meg masse til det
Modesty Blaise. Skrevet 25. desember 2012 #12 Skrevet 25. desember 2012 Forstår ikke poenget med supersunne kaker, lavkarbokaker supersunt ditt og datt. Kaker og lignende er KOS. Kos skal ikke være supersunn på bekostning av smaken (jada, jeg har smakt på disse "sunne" kakene som har sagflissmak over hele linja). Vi har vanlig kosthold, og er ikke hysterisk. Vi teller ikke kalorier i frukt, karbohydrater i brødet og så videre. Men vi har heller ikke nugatti på brødskiva til ungene på fast basis. Jeg er helt enig med deg jeg, det er masse lavkarbokaker som smaker blææ. Melerstatninger er nesten umulig å få bra, men alle kaker som i utgangspunktet er melfrie er lett å få bra, og jeg tviler på om du hadde smakt forskjellen. Og da syns jeg at det er greit å gå for det alternativet kroppen har best av, selv om man skal KOSE seg....
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #13 Skrevet 25. desember 2012 Forstår ikke poenget med supersunne kaker, lavkarbokaker supersunt ditt og datt. Kaker og lignende er KOS. Kos skal ikke være supersunn på bekostning av smaken (jada, jeg har smakt på disse "sunne" kakene som har sagflissmak over hele linja). Vi har vanlig kosthold, og er ikke hysterisk. Vi teller ikke kalorier i frukt, karbohydrater i brødet og så videre. Men vi har heller ikke nugatti på brødskiva til ungene på fast basis. Jeg er helt enig med deg jeg, det er masse lavkarbokaker som smaker blææ. Melerstatninger er nesten umulig å få bra, men alle kaker som i utgangspunktet er melfrie er lett å få bra, og jeg tviler på om du hadde smakt forskjellen. Og da syns jeg at det er greit å gå for det alternativet kroppen har best av, selv om man skal KOSE seg.... Har enda til gode å smake mel- og sukkerfri kake som smaker søtt og godt jeg...
jeem Skrevet 25. desember 2012 #14 Skrevet 25. desember 2012 Forstår ikke poenget med supersunne kaker, lavkarbokaker supersunt ditt og datt. Kaker og lignende er KOS. Kos skal ikke være supersunn på bekostning av smaken (jada, jeg har smakt på disse "sunne" kakene som har sagflissmak over hele linja). Vi har vanlig kosthold, og er ikke hysterisk. Vi teller ikke kalorier i frukt, karbohydrater i brødet og så videre. Men vi har heller ikke nugatti på brødskiva til ungene på fast basis. Jeg er helt enig med deg jeg, det er masse lavkarbokaker som smaker blææ. Melerstatninger er nesten umulig å få bra, men alle kaker som i utgangspunktet er melfrie er lett å få bra, og jeg tviler på om du hadde smakt forskjellen. Og da syns jeg at det er greit å gå for det alternativet kroppen har best av, selv om man skal KOSE seg.... Har enda til gode å smake mel- og sukkerfri kake som smaker søtt og godt jeg... Da bør du enten se på en skikkelig oppskrift,eller få noen som virkelig kan det til å bake for deg
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #15 Skrevet 25. desember 2012 Det er ikke snakk om å være hverken fanastisk, gal eller hysterisk, det er snakk om å væe bevist på hva man putter i kroppen sin. Kroppen er vår for hele vårt liv, det minste vi kan gjøre for den er å la den få den næring og riktig energi som den trenger. Den er ikke laget til å fordøye hvetemel,sukker og E stoffer. Økologisk er ikke "sunnere" i den forstand at det inneholder mer næring, men det er dyrket uten sprøytemidler og annen "shit". Dyrevellferd er også ett nøkkelord i Økologisk kosthold, noe som betyr mye for meg personlig. Jeg baker eget brød med økologiske produkter, spelt fremfor hvete,vann fremfor melk, osv. Vi er så heldige å få lov å hente økologisk melk rett fra en bonde på jæren, så vi slipper å kjøpe nehandlet melk på butikken,gleder meg masse til det Kroppen er heller ikke laget for å ha sex for moro skyld - sex er kun for å produsere unger, sånn i utgangspunktet. Kroppen er heller ikke laget for å sminke seg, gå i høye heler, danse, drive scrappbooking osv. Hvis man kun skal tenke på fornuften, så bør man kutte ut sex, TV, data og andre fornøyelser som kroppen ikke er skapt for. Anonym poster: 6d91cbaa435116ce569a7efba270291a
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #16 Skrevet 25. desember 2012 Forstår ikke poenget med supersunne kaker, lavkarbokaker supersunt ditt og datt. Kaker og lignende er KOS. Kos skal ikke være supersunn på bekostning av smaken (jada, jeg har smakt på disse "sunne" kakene som har sagflissmak over hele linja). Vi har vanlig kosthold, og er ikke hysterisk. Vi teller ikke kalorier i frukt, karbohydrater i brødet og så videre. Men vi har heller ikke nugatti på brødskiva til ungene på fast basis. Jeg er helt enig med deg jeg, det er masse lavkarbokaker som smaker blææ. Melerstatninger er nesten umulig å få bra, men alle kaker som i utgangspunktet er melfrie er lett å få bra, og jeg tviler på om du hadde smakt forskjellen. Og da syns jeg at det er greit å gå for det alternativet kroppen har best av, selv om man skal KOSE seg.... Har enda til gode å smake mel- og sukkerfri kake som smaker søtt og godt jeg... Da bør du enten se på en skikkelig oppskrift,eller få noen som virkelig kan det til å bake for deg Hun ene som bakte, er kokk med spesialisering innenfor lavkarbomat (hun gikk på utallige kurs). Kake som ikke smaker søtt, er ikke kos, rett og slett. Dropper du sukker, så forsvinner søtsmaken.
millemille Skrevet 25. desember 2012 #17 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Prøver å lage alle middager fra bunnen av for å unngå tilsetningsstoffer og overflødig sukker og salt. Kjøper økologisk hvis det er billigere og velger fullkornspasta. Ser ikke på meg selv som supersunn, men prøver stadig å gjøre små grep for å gjøre hverdagen sunnere. Endret 25. desember 2012 av millemille
Modesty Blaise. Skrevet 25. desember 2012 #18 Skrevet 25. desember 2012 Hun ene som bakte, er kokk med spesialisering innenfor lavkarbomat (hun gikk på utallige kurs). Kake som ikke smaker søtt, er ikke kos, rett og slett. Dropper du sukker, så forsvinner søtsmaken. Eller så vil du finne ut at etter et par uker så har kroppen avvendt seg for behovet for at ting skal smake så søtt, og at du trenger mindre søtsmak for at ting skal smake godt...
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #19 Skrevet 25. desember 2012 Hun ene som bakte, er kokk med spesialisering innenfor lavkarbomat (hun gikk på utallige kurs). Kake som ikke smaker søtt, er ikke kos, rett og slett. Dropper du sukker, så forsvinner søtsmaken. Eller så vil du finne ut at etter et par uker så har kroppen avvendt seg for behovet for at ting skal smake så søtt, og at du trenger mindre søtsmak for at ting skal smake godt... Her tar du feil. Jeg spiser så å si ikke søtt i hverdagen. Kaker spiser jeg 1-2 ganger i måneden. Så etter "et par uker" er feil, siden jeg ikke spiser så mye søtt. Men kos for meg er for eksempel sjokoladepudding, ostekake osv. Ikke brokkoli og gulrøtter.
Voilà Skrevet 25. desember 2012 #20 Skrevet 25. desember 2012 Jeg er vegetarianer, så det sier seg vel selv at jeg er nøye på kostholdet. Har jeg muligheten til å kjøpe noe som er mer miljøvennlig enn det andre så gjør jeg helt klart det. Spiser mye frukt, grønnsaker, belgfrukter og frø. Har cøliaki, så jeg baker glutenfritt brød og knekkebrød. Spiser ikke egg, men spiser meieriprodukter. Selv om jeg generelt spiser veldig sunt, så er jeg nøye på å skeie ut litt også. Liker kaker og slikt. Men siden jeg er på vei ut av anoreksien klør tenker jeg nok mer på kostholdet Det er blitt en stor del av meg, og jeg interesserer meg for kosthold, næring og matopplevelser. Det har jeg egentlig alltid gjort, men nå er det blitt noe positivt!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #21 Skrevet 25. desember 2012 Til vanlig:ja jeg spiser sunt! Nå når det er jul:overhode ikke. Julen med frotsing er kort for min del,da. Fra lillejulaften tom i dag,også er jeg sunn igjen;-) Anonym poster: f9d23bff396f845bd604b2c9682dce8b
Elsker livet Skrevet 25. desember 2012 #22 Skrevet 25. desember 2012 Vi spiser moderat lavkarbo. Jeg er nøye stort sett, men liker å skeie ut med en stor sjokolade innimellom, og noe junk når vi er i byen. Min mann er nazi på kosthold og er litt for pirkete av og til. Kan ikke spise ferdige karbonader, ta en posesaus e.l. og det er av og til irriterende når han blander seg opp i hva jeg spiser. Alt skal være rene matvarer. Vi er grunnleggende enig, men jeg har vel mer behov for å spise usunt. Ser på det som kos. For han gir det ingen glede, han føler seg bare uvel fysisk sett etterpå. Når dere snakker om kaker så lager vi aldri erstatninger som liksom skal ligne på noe som det ikke er, f.eks kake laget av soyaprotein, egg og johannesbrødkjernemel.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #23 Skrevet 25. desember 2012 Vi er vel en mellomting tror jeg. Lager all middag fra bunnen, kjøper alt jeg kan av økologisk uavhengig av pris, forsøker å unngå mest mulig e stoffer, spesielt de jeg er skeptisk til, forsøker å unngå palmeolje og spiser ikke boksemat pga giftstoffene. Vi spiser mye grønnsaker, bare fullkornsbrød, kun fullkornspasta og ris. Men har også hvetemel, melk og sukker i kostholdet vårt. Prøver å begrense sukkeret da. Jeg er veldig interessert i ernæring, men også veldig opptatt av matglede! Vi har mye kos rundt både tilberedning av mat og måltidene. Og så har vi dessert hver eneste dag. At kos må være synonymt med usunt er selvfølgelig bare tull. Kos kommer an på stemningen og atmosfæren. Man trenger ikke være sur og gretten fordi om man spiser sunt. Anonym poster: fcb762245d9b826fc107606d22f904fe
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. desember 2012 #24 Skrevet 25. desember 2012 Vi spiser moderat lavkarbo. Jeg er nøye stort sett, men liker å skeie ut med en stor sjokolade innimellom, og noe junk når vi er i byen. Min mann er nazi på kosthold og er litt for pirkete av og til. Kan ikke spise ferdige karbonader, ta en posesaus e.l. og det er av og til irriterende når han blander seg opp i hva jeg spiser. Alt skal være rene matvarer. Vi er grunnleggende enig, men jeg har vel mer behov for å spise usunt. Ser på det som kos. For han gir det ingen glede, han føler seg bare uvel fysisk sett etterpå. Når dere snakker om kaker så lager vi aldri erstatninger som liksom skal ligne på noe som det ikke er, f.eks kake laget av soyaprotein, egg og johannesbrødkjernemel. Enig med siste avsnitt - er man nazi på kosthold, så lager man heller frukt med kesam eller lignende, istedet for å lage dårlige kaker.
nagini Skrevet 25. desember 2012 #25 Skrevet 25. desember 2012 Hva er farlig med ost??? Med mindre man har melkeintoleranse selvfølgelig? Ikke noe galt i ost i seg selv, det regner jeg egentlig som veldig sunn og bra mat, men jeg blir så slimete og snørrete av det (alle melkeprodukter), er vel en form for intoleranse... Kake som ikke smaker søtt, er ikke kos, rett og slett. Dropper du sukker, så forsvinner søtsmaken. Jeg er ikke glad i søtt, lager hjemmelaget is nå i julen for å slippe at det er så kvalmt, og sliter generelt med kaker pga den kvalme sukkersmaken. Så det stemmer ikke at mat som ikke er søt ikke kan være kos. Kommer helt an på hva man liker. Jeg bakte kaker med halv sukkermengde (og min mor bakte det til min bursdag) lenge før jeg hadde noen tanke om sunt eller ikke, for smaken sin del. Enig med siste avsnitt - er man nazi på kosthold, så lager man heller frukt med kesam eller lignende, istedet for å lage dårlige kaker. Der er jeg enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå