Gå til innhold

Er det virkelig vannlig med så sen julemiddag?

Anbefalte innlegg

Gjest Julemusa83
Skrevet

Har vokst opp med at julemiddaggen spises 4 slik at vi hører julen ringes inn 5. Før vi spiser desert og åpner gaver senest 6 .

Mens barna står i fokus stortsett helt fram til deres leggetid. Hvor vi spiser julekvelds med masse godt julepålegg. Har på et vis altid trodd det var dette som var normalen. Tror de fleste jeg kjenner gjør det slik.

Svigermor og de spiser vist vanligvis senere, men de prioriterte barnebarnet over kirka.

Det er tråd på tråd her inne om sene julemidager her inne. At fplk spiser sen middag en lørdag etter at barna er lagt er en ting.

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det jeg er vant med fra min familie, er at vi spiser kl 17.00, mens vi hører Sølvguttene synge jula inn. I fjor feiret vi hos svigers, og jeg husker ikke helt når det ble middag da, men jeg husker at jeg var knallfornøyd med at jeg klarte å "klusse" med luren til lillemann slik at det ble perfekt timing :)

Søsteren min har i flere år forsøkt å ha middagen klokka fire på grunn av spente unger, men det blir aldri før nærmere fem likevel. Det er hun selv som står for maten, så jeg skjønner ikke helt hva det er som skjer :P men det har aldri blitt et problem :)

Skrevet

her spiste vi middag 17.00 og begynte å åpne pakker ca 19.00

littt vel sent er min mening når det var to på 14 mnder der.

Men når vi er borte på julaften så er det ikke så mye å gjøre med det.

Skrevet

Her spiser vi alltid kl. 17. Begynte å pakke opp gaver litt over halv 7 :) Akkurat passe :)

Anonym poster: d48f5a02004dd2c5b83f2e23d2dbf1fe

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I min barndom, og i mannens også, så var det ikke plass for julemiddag før fjøsstellet var unnagjort. Kyrne måtte melkes på julaften også, nemlig. Så middag var sånn ca 1830 - 1930, et sted der i mellom.

Nå spiser vi julemiddag sånn ca 1730 - 1800, jeg trodde det var vanlig. Trodde i alle fall ikke at man spiste før julen var ringt inn, det er jo faktisk ikke jul før julaften kl 17.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

17 er da ikke sent. Helt vanlig her, hverdag som julaften:)

Skrevet

Vi spiser kl 17 hos oss, det er det jeg har vokst opp med også. I svigerfamilien derimot er det ikke uvanlig at klokka kan bli både 19 og 20 før det blir mat.

Skrevet

Vi setter oss ved bordet når sølvguttene synger julen inn. :)

Skrevet

Har feiret sammen med bestevenninna mi og familien hennes i år. Her ble middagen klokken 18.15. Helt i orden det. Ingen barn eller noe så da går det jo greit. :-)

Anonym poster: 85dfa74a58cb375546bdda354caf5f53

Skrevet
Vi setter oss ved bordet når sølvguttene synger julen inn. :)

Vi også! Og dere som sier 5 er sen middag, når spiser dere middag i hverdagen? Vi slutter på jobb rundt 4 vi, så vi rekker som regel aldri å spise før 5, den blir ofte mer også.

Skrevet

Vi spiser når jula ringes inn kl 17 og har sølvguttene på tv.åpner pakker rundt seks og spiser riskrem etter gaveåpning.Ingen som orker dessert rett etter middagen.

Gjest Julemusa83
Skrevet

Syns ikke 17 er sent, men har intrykk av at mange spiste 19-20 og småbarna må bare inrette.

Skrevet

Hos oss har det alltid vært 17.00, men tidligere når det har vært småbarn/babyer med.

Skrevet (endret)

Vi har alltid sen middag vi på julaften. Når ungene er små spiser vi tidligst kl 18. Så gaveåpning der vi åpner en og en gave. Vi er ferdige ca kl 22-23. For våre barn går dette helt greit, så må andre se hva som er greit for deres barn. Minste her var ikke i seng før kl 1 i går og da hadde hun stått opp kl 0730, i dag sov hun til 1030 og er i fin form. Hun har ganske lite søvnbehov, akkurat som faren :)

Glemte å si at vi vanligvis ikke spiser før i 1730-18 tiden på hverdager heller. Har aldri skjønt hvordan folk får maten på bordet før det når man er hjemme litt før 17.

Endret av geitemarken
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos oss starter vi julefeiringen klokka fem med klokkeklang og sølvguttene og en velkomst-/god jul skål, og så spiser vi mellom kvart over fem og halv seks en gang. Etter middag ryddes bordet raskt av og matrester settes til kjøling. Kanskje rydder noen mens andre får unna maten, men så fort maten er vel forvart, er det tid for juletregang og pakkeåpning.

Vi starter vel med pakkene en gang mellom halv syv og halv åtte, tenker jeg. Ungene henger med så lenge de orker, og det er vanligvis lenge. Men skulle de ikke orke å være med til slutt, så får de bare legge seg.

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Hos oss starter vi julefeiringen klokka fem med klokkeklang og sølvguttene og en velkomst-/god jul skål, og så spiser vi mellom kvart over fem og halv seks en gang. Etter middag ryddes bordet raskt av og matrester settes til kjøling. Kanskje rydder noen mens andre får unna maten, men så fort maten er vel forvart, er det tid for juletregang og pakkeåpning.

Vi starter vel med pakkene en gang mellom halv syv og halv åtte, tenker jeg. Ungene henger med så lenge de orker, og det er vanligvis lenge. Men skulle de ikke orke å være med til slutt, så får de bare legge seg.

Akkurat slik vi alltid har gjort det også, som om jeg skulle ha skrevet dette selv :)

Skrevet

Gjestene kommer kl 17 og da setter vi oss ned og spiser. Mye mulig det blir senere, kommer an på hvor langt "kokken" er kommet :)

Skrevet

Spiser mellom 6-7 engang.

Anonym poster: 89626f648796ee0af038e3da4a79a503

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vi har alltid sen middag vi på julaften. Når ungene er små spiser vi tidligst kl 18. Så gaveåpning der vi åpner en og en gave. Vi er ferdige ca kl 22-23. For våre barn går dette helt greit, så må andre se hva som er greit for deres barn. Minste her var ikke i seng før kl 1 i går og da hadde hun stått opp kl 0730, i dag sov hun til 1030 og er i fin form. Hun har ganske lite søvnbehov, akkurat som faren :)

Glemte å si at vi vanligvis ikke spiser før i 1730-18 tiden på hverdager heller. Har aldri skjønt hvordan folk får maten på bordet før det når man er hjemme litt før 17.

Vi spiser middag ca 16 - 16.15 til vanlig. Mannen begynner tidlig på jobb og er hjemme ca 1530, jeg er hjemme en eller annen gang mellom 14.30 og 16.00, det kommer an på timeplanen. Så hvis dagen begynner fra morgenen av, så er det enkelt å få middagen "tidlig" også. Da rekker vi også alle fritidsaktivitetene.

Skrevet

Vi har bestandig spist sent på julaften. Først var det i kirken, den ringer jula inn kl 17, så var det middag når vi kom hjem, ca halv seks. Så skulle det vaskes opp før vi gikk rundt juletreet og endelig kunne pakkene åpnes.

Nå går vi ikke i kirken, men foreldrene mine gjør, så middagen er fremdeles i halv seks seks tiden. Oppvasken tar oppvaskmaskinen seg av, og vi går ikke rundt treet.

Da ungene var mindre prøvde vi å legge dagluren litt sent, og så fikk de være oppe lenge. Når de sluttet å sove på dagen var de oppe så lenge de orket, og fikk resten av pakkene dagen etter. Nå holder de ut til the bitter end, så i år var de i seng 00.15. Nå er de 6 og 8 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...