Gå til innhold

Hvordan fordelen dere oppgavene på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det forsåvidt ALLTID jeg som finner frem klær og steller barna. Mannen er bortskjemt med at jeg gjør det og han tenker ikke på noe annet enn å stelle seg selv når vi skal gå. Prøver å klage litt på han, men da sier han at det er fordi jeg er pirkete...er det vanlig at damene tar seg av alt med å finne frem klær og stelle barn? Spesielt til anledninger som i dag osv. Han legger jo barn og kler dem om morningen, men da har jeg funnet frem klær....

Mat tar han seg av da.......men jeg rydder gjerne........føler han er lat!! mildt sagt.

Anonym poster: 2b5a946d3debed9644fed678968ae7c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke spise hjemme i dag heldigvis:)

Skrevet

ellers hadde mannen laget middagen da jeg er dårlig på det, men er jo myyye mer ansvar å stelle barn og passe på at alt er med. Heldigvis er våre barn ikke babyer lengre.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg lager mat og sørger for at alles klær er rene og klar, så gjør mannen resten, vasker hus, bærer ved, henter det jeg ber om, rydder, bærer og styrer.

Når maten skal på bordet, er han med å serverer, passer på at alle får drikke osv.

Jeg syns vi samarbeider godt etter mange år sammen.

Skrevet

Når gubben steller babyen før vi skal noko spør han alltid kva eg hadde tenkt ho skal ha på seg. Eg svarar alltid at ho skal ha klede på seg. Av og til blir ho alt anna enn velkledd, men det er ikkje krise.

Skrevet

Vi har det tilnærmet likt som Heartbroken. Jeg ordner klær og mat, han gjør det jeg ber om :)

Begge serverer, og begge rydder opp etterpå. Regner med at når det blir barn på oss så tar vel far dem med seg ut litt på dagen sånn at jeg får ro i huset til å dekke og gjøre i stand :)

Skrevet

Vi oppsummerer før vi starter med hva som skal gjøres, og setter i gang. Jobber til vi blir ferdige.

Når der gjelder barnas bekledning gjør velger minsten selv, og jeg hjelper eldste litt.

Ville du ha godtatt hans valg når det kommer til klærne deres? Skal han ha ansvaret må du la han få det også, og ikke klage etterpå.

Skrevet

Idag er jeg egentlig drit irritert på mannen, men holder munn for julefredens skyld.. Jeg har tatt meg av syke barn i går og i natt, hjulpet svigers med frokost oppvask osv. Vasket og pyntet barna, strøket klær og vært med barna hele dagen. Mannen har sovet lenge og tatt en treningsøkt og den ene tingen jeg ba han om å gjøre (i går!!! Nemlig vaske spyklær) har han ikke gjort..

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vel... Mannen min gjør så godt han kan, og gjør det han blir bedt om, men han er ganske dårlig på en god del husarbeid, så jeg gjør det heller selv. Det han er god på, er å vaske, og det er alltid hans jobb å rydde og sette i oppvaskmaskinen etter middag. Så også på julaften.

Skrevet

Jeg tok meg av ungene mens han sprang rundt butikkene mellom ti og et for å finne julegave til meg.

Jeg laga middagen, mens han gjorde et eller annet.

Anonym poster: 2100157a0f3841552ad8c1cddd51198d

Skrevet

Vi har ikke noen fast fordeling av oppgaver, så det kan variere fra år til år.

Tror arbeidsbelastningen blir nogenlunde lik, ingen av oss er særlig late, heller motsatt, vi står på til vi stuper. Prøver uansett å ikke legge lista for høyt sånn at ungene forsvinner midt oppi det hele. Viktig å gjøre mye koselig på julaften. Lese julehistorier, leke ute, ha de med på matlaging og andre forberedelser osv.

Anonym poster: 8f841dc8ddc3b30e49939675aa12ba36

Skrevet

Jeg ordner klær og maten. Han fyrer i peisen, henter og levere det som skal det. Tenner fakler, bærer ut søppel, bærer gaver, ordner med drikke til maten. Jeg dusjer barna, han kler dem med klær jeg har lagt klar. Jeg fikser hårsveiser og detlajer. Jeg dekker bord, lager og serverer maten. Begge hjelper barna under måltidet. men jeg letter på ræva mye mer enn han, så syns det er litt skjevfordelt under måltidene. Han engasjerer seg i utdeling av gaver, han hjelper til med å åpne og bygge sammen nye leker (mens jeg rydder). Han fjerner alt avfallet fra gavene. Jeg rydder etter maten, tar oppvasken og vasker duker o.l. etterpå. Han steller og legger de 2 mellomste. Jeg har gitt de nye tingene en plass de hører hjemme. Jeg syns jeg har gjort mest i dag, så har tenkt å be han om å støvsuge enten i kveld eller i morgen formiddag. Alikevel så vil det ikke bli lik arbeidsfordeling.

Men ellers i året jobber han mye mer enn meg, og ikke minst så står han opp med barna hver morgen han er hjemme.

Skrevet

Jeg ordner klær og maten. Han fyrer i peisen, henter og levere det som skal det. Tenner fakler, bærer ut søppel, bærer gaver, ordner med drikke til maten. Jeg dusjer barna, han kler dem med klær jeg har lagt klar. Jeg fikser hårsveiser og detlajer. Jeg dekker bord, lager og serverer maten. Begge hjelper barna under måltidet. men jeg letter på ræva mye mer enn han, så syns det er litt skjevfordelt under måltidene. Han engasjerer seg i utdeling av gaver, han hjelper til med å åpne og bygge sammen nye leker (mens jeg rydder). Han fjerner alt avfallet fra gavene. Jeg rydder etter maten, tar oppvasken og vasker duker o.l. etterpå. Han steller og legger de 2 mellomste. Jeg har gitt de nye tingene en plass de hører hjemme. Jeg syns jeg har gjort mest i dag, så har tenkt å be han om å støvsuge enten i kveld eller i morgen formiddag. Alikevel så vil det ikke bli lik arbeidsfordeling.

Men ellers i året jobber han mye mer enn meg, og ikke minst så står han opp med barna hver morgen han er hjemme.

Høres ut som min det.....mye likt arb.fordeling her uten at jeg ikke lager mat da.... hi

HI

Skrevet (endret)
Jeg ordner klær og maten. Han fyrer i peisen, henter og levere det som skal det. Tenner fakler, bærer ut søppel, bærer gaver, ordner med drikke til maten. Jeg dusjer barna, han kler dem med klær jeg har lagt klar. Jeg fikser hårsveiser og detlajer. Jeg dekker bord, lager og serverer maten. Begge hjelper barna under måltidet. men jeg letter på ræva mye mer enn han, så syns det er litt skjevfordelt under måltidene. Han engasjerer seg i utdeling av gaver, han hjelper til med å åpne og bygge sammen nye leker (mens jeg rydder). Han fjerner alt avfallet fra gavene. Jeg rydder etter maten, tar oppvasken og vasker duker o.l. etterpå. Han steller og legger de 2 mellomste. Jeg har gitt de nye tingene en plass de hører hjemme. Jeg syns jeg har gjort mest i dag, så har tenkt å be han om å støvsuge enten i kveld eller i morgen formiddag. Alikevel så vil det ikke bli lik arbeidsfordeling. Men ellers i året jobber han mye mer enn meg, og ikke minst så står han opp med barna hver morgen han er hjemme.
Høres ut som min det.....mye likt arb.fordeling her uten at jeg ikke lager mat da.... hi HI Anonym poster: 2b5a946d3debed9644fed678968ae7c5
Føler du han gjør lite får du nesten hjelpe han ved at du delegerer oppgavene. Jeg aner ikke hva som er normalt, men har inntrykk av at mange kvinner jobber dobbelt fordi de har behov for kontroll på detaljene, mannen ikke evner å se hvilke oppgaver som bør gjøres og heller ikke har noe behov for at de gjøres. Ser rett og slett ikke nytten av å tørke vannflekker av sølvtøyet eller bytte de grønne sokkene til 3 åringen i svarte o.l. Vi har tradisjonell arbeidsfordeling alltid, men begge tar i et tak om den andre trenger hjelp. Men da må en få beskjed. Jeg gidder rett og slett ikke bruke 15 min. på å forklare noe jeg selv kan gjøre på 10 min. Endret av Elsker livet
Skrevet
Jeg ordner klær og maten. Han fyrer i peisen, henter og levere det som skal det. Tenner fakler, bærer ut søppel, bærer gaver, ordner med drikke til maten. Jeg dusjer barna, han kler dem med klær jeg har lagt klar. Jeg fikser hårsveiser og detlajer. Jeg dekker bord, lager og serverer maten. Begge hjelper barna under måltidet. men jeg letter på ræva mye mer enn han, så syns det er litt skjevfordelt under måltidene. Han engasjerer seg i utdeling av gaver, han hjelper til med å åpne og bygge sammen nye leker (mens jeg rydder). Han fjerner alt avfallet fra gavene. Jeg rydder etter maten, tar oppvasken og vasker duker o.l. etterpå. Han steller og legger de 2 mellomste. Jeg har gitt de nye tingene en plass de hører hjemme. Jeg syns jeg har gjort mest i dag, så har tenkt å be han om å støvsuge enten i kveld eller i morgen formiddag. Alikevel så vil det ikke bli lik arbeidsfordeling. Men ellers i året jobber han mye mer enn meg, og ikke minst så står han opp med barna hver morgen han er hjemme.
Høres ut som min det.....mye likt arb.fordeling her uten at jeg ikke lager mat da.... hi HI Anonym poster: 2b5a946d3debed9644fed678968ae7c5
Føler du han gjør lite får du nesten hjelpe han ved at du delegerer oppgavene. Jeg aner ikke hva som er normalt, men har inntrykk av at mange kvinner jobber dobbelt fordi de har behov for kontroll på detaljene, mannen ikke evner å se hvilke oppgaver som bør gjøres og heller ikke har noe behov for at de gjøres. Ser rett og slett ikke nytten av å tørke vannflekker av sølvtøyet eller bytte de grønne sokkene til 3 åringen i svarte o.l. Vi har tradisjonell arbeidsfordeling alltid, men begge tar i et tak om den andre trenger hjelp. Men da må en få beskjed. Jeg gidder rett og slett ikke bruke 15 min. på å forklare noe jeg selv kan gjøre på 10 min.

Det er mye sant i det du sier...føler det samme selv.. Føler jeg ser ting på en helt annen måte enn han...og det irriterer meg, for ungene maser mye mer på meg enn han, kanskje fordi de vet jeg springer mest...men men....:/

Skrevet
Føler du han gjør lite får du nesten hjelpe han ved at du delegerer oppgavene. Jeg aner ikke hva som er normalt, men har inntrykk av at mange kvinner jobber dobbelt fordi de har behov for kontroll på detaljene, mannen ikke evner å se hvilke oppgaver som bør gjøres og heller ikke har noe behov for at de gjøres. Ser rett og slett ikke nytten av å tørke vannflekker av sølvtøyet eller bytte de grønne sokkene til 3 åringen i svarte o.l. Vi har tradisjonell arbeidsfordeling alltid, men begge tar i et tak om den andre trenger hjelp. Men da må en få beskjed. Jeg gidder rett og slett ikke bruke 15 min. på å forklare noe jeg selv kan gjøre på 10 min.
Det er mye sant i det du sier...føler det samme selv.. Føler jeg ser ting på en helt annen måte enn han...og det irriterer meg, for ungene maser mye mer på meg enn han, kanskje fordi de vet jeg springer mest...men men....:/ Anonym poster: 2b5a946d3debed9644fed678968ae7c5

Er jeg opptatt og mannen sitter på ræva eller annet som er i samme kategori, ber jeg dem å gå til faren. Prøv det :)

Heldigvis henvender de seg først og fremst til han om han er i nærheten. Jeg er tilstedet hele tiden i hverdagene, så faren er litt mer stas enn meg og får mer "mas".

Skrevet
Det er mye sant i det du sier...føler det samme selv.. Føler jeg ser ting på en helt annen måte enn han...og det irriterer meg, for ungene maser mye mer på meg enn han, kanskje fordi de vet jeg springer mest...men men....:/ Anonym poster: 2b5a946d3debed9644fed678968ae7c5

Er jeg opptatt og mannen sitter på ræva eller annet som er i samme kategori, ber jeg dem å gå til faren. Prøv det :)

Heldigvis henvender de seg først og fremst til han om han er i nærheten. Jeg er tilstedet hele tiden i hverdagene, så faren er litt mer stas enn meg og får mer "mas".

Funker ikke, har prøvd. Han er så opptatt med sine ting når han er opptatt at barna vet det ikke funker, så de springer til meg som de vet springer for dem....

Skrevet

Her har mannen støvsugn huset, tent fakler og montert en spark. Ellers har jeg vartet han opp i hele jævla dag! Har spurt mange ganger om hjelp, men får bare til svar at han er opptatt, han kan ikke gå fordi han er midt i et tv-program, herjer med barna osv.

Jeg lagde frokost, men han gadd ikke stå opp engang! Jeg begynte med maten, spurte om hjelp, men fikk nei. Slik har det vært i hele dag, og vi har vært 13 stykker her tilsammen. Nå er jeg så og si dau etter å ha vært våken med minste på 5 mnd siden kl 06.00 i morgest! Har ryddet søppel, stått på kjøkkenet og vasket, tatt meg av dusjing, påkledning og stelling av barna+ alt annet. Mannen er mitt 4. barn!!!

Idag har jeg valgt å holde kjeft for fredens skyld, men en ting er sikkert: han skal på huet og rævva ut herifra over nyttår! Jeg klarer ikke mer, regner med jeg irriterer meg mindre og får det lettere om jeg blir alene.

Så er her arbeidsfordelingen 95/5... Sambo er som en trassete 3-åring! Dagens utblåsning fra meg, når det alt var spørsmål om arbeidsfordeling!

Anonym poster: 1e2162c26b831d84dbd343ada721fdd2

Skrevet (endret)

Det er jo litt synd det da. Kanskje du må gi det litt tid. Si at de får be faren hjelpe, du gir ikke etter. Ellers blir det i grunnen du som tillater det både overfor mann og barn. Ikke rettferdig om man deler oppgavene skjevet. Jeg syns ikke det er så nøye at vi ikke gjøre samme oppgaver, men jeg ser ikke hvorfor en skal sitte på ræva 50 % mer enn den andre.

(det var til #17)

Endret av Elsker livet
Skrevet

Det er jo litt synd det da. Kanskje du må gi det litt tid. Si at de får be faren hjelpe, du gir ikke etter. Ellers blir det i grunnen du som tillater det både overfor mann og barn. Ikke rettferdig om man deler oppgavene skjevet. Jeg syns ikke det er så nøye at vi ikke gjøre samme oppgaver, men jeg ser ikke hvorfor en skal sitte på ræva 50 % mer enn den andre.

(det var til #17)

Fordi jeg ikke vil la det gå utover barna at faren ikke gidder å hjelpe dem, men jeg må innrømme at jeg stresser mye og springer rundt og ungene vet nok å utnytte det. De har nok bare lært at det nytter ikke å mase på faren. Nå gjelder dette ikke store ting da, mat, stell osv osv gjør faren, men små ting som å hente noe i skapet til dem, finne noen sko til dem osv..så maser de på meg og bare meg.

Skrevet

Her har mannen støvsugn huset, tent fakler og montert en spark. Ellers har jeg vartet han opp i hele jævla dag! Har spurt mange ganger om hjelp, men får bare til svar at han er opptatt, han kan ikke gå fordi han er midt i et tv-program, herjer med barna osv.

Jeg lagde frokost, men han gadd ikke stå opp engang! Jeg begynte med maten, spurte om hjelp, men fikk nei. Slik har det vært i hele dag, og vi har vært 13 stykker her tilsammen. Nå er jeg så og si dau etter å ha vært våken med minste på 5 mnd siden kl 06.00 i morgest! Har ryddet søppel, stått på kjøkkenet og vasket, tatt meg av dusjing, påkledning og stelling av barna+ alt annet. Mannen er mitt 4. barn!!!

Idag har jeg valgt å holde kjeft for fredens skyld, men en ting er sikkert: han skal på huet og rævva ut herifra over nyttår! Jeg klarer ikke mer, regner med jeg irriterer meg mindre og får det lettere om jeg blir alene.

Så er her arbeidsfordelingen 95/5... Sambo er som en trassete 3-åring! Dagens utblåsning fra meg, når det alt var spørsmål om arbeidsfordeling!

Anonym poster: 1e2162c26b831d84dbd343ada721fdd2

Trist, men jeg forstår deg veldig godt. Om du har det bedre alene så dump han. Sikkert mye lettere for deg å være alene når du vet at du ikke trenger å bruke energi på å mase i tillegg. Nå er ikke min mann så ekstrem som dem, men han kan være rimelig lat til tider og jeg har mang en gang tenkt at jeg hadde klart meg bedre uten..egentlig....men...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...