Gå til innhold

Hvilke tradisjoner har dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når spises maten, og hva spiser dere? Når åpner dere pakker? Får barna åpne en pakke hver om morgenen?

Anonym poster: fb952bd8f8d34917e9821f37634f58bb

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Julestrømpe og en gave om morningen. Spiser kl 17, åpner gaver etter middag.

Skrevet

Når vi er hos foreldrene mine (som i år) pleier vi å ha grøt rundt kl 12-13. I 17-18 tiden er det julemiddag, med pinnekjøtt, julepølser, kålrabistappe, surkål og poteter. Etter middagen er det pakkeåpning. Første året vårt med barn, tenkte hun skal få åpne noen pakker på dagtid (har et hav å ta av), og noen sammen med oss før hun legger seg. Tenkte å prøve på å holde vanlig leggetid :) Gleder meg veldig :)

Anonym poster: 84262e2af3cb6b18794710e164159417

Skrevet

Julestrømpe på morningen og middag kl 17 og gaveåpning etter middagen:)

Skrevet

Når vi våkner får barna julestrømpe og gave som nissen har lagt igjen etter han har vært her om natten;) så tar vi med oss dynen i sofaen, ser på tv mens barna spiser julestrømpen. Så lager jeg frokost etter en times tid. Spiser grøt med mandel i 12-13 tiden. Går på graven og tenner lys for min mormor og morfar i 16 tiden. Spiser pinnekjøtt med tilbehør i 17tiden og åpner pakker etter middagen:)

Gleder meg:)

Skrevet

Det varierer om vi feirer med mine foreldre eller svigers. Med svigers er det grøt med mandel og besøk på kirkegården på formiddagen. Med mine foreldre er det mølje og kirkebesøk.

Spiser ribbe kl fem og åpner pakker etter det, uansett hvem vi feirer med.

Anonym poster: e593fcad81b3b29a8c72c39281d4c9c7

Skrevet

Har ikkje eigne tradisjonar enda, men julematen (fåreribbe med kålrabistappe, rødkål og poteter) blir ete ca 17. Vi sit lenge ved bordet før det blir kaffi og gåveopning etter oppvasken.

Morgonen søv vi lenge (informerte babyen om denne skikken i stad), og et frokost ca 11.

Skrevet

I min familie gjør vi det litt annerledes. Vi pynter juletreet på julaften, vi har ikke julestrømpe.

Gavene deles ut først, sånn ca i 5-tida. Etter det er ferdig lages og spises middag, det blir mellom 6 og 7. Det blir hverken ribbe eller pinnekjøtt, men oksefilet. Kan huske at vi alltid syntes vi hadde helt topp julemiddag siden vi slapp å vente i lang tid på gavene.

Dessverre gjør svigers det på tradisjonell vis og jeg synes at julemiddag er en trasig affære siden ungene knapt klarer å vente, forståelig, men ukoselig.

Anonym poster: d561f18f1a5c03c5bfe2bc87abc79320

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Når spises maten, og hva spiser dere? Når åpner dere pakker? Får barna åpne en pakke hver om morgenen?

Anonym poster: fb952bd8f8d34917e9821f37634f58bb

-Barna får julestrømper med snop og et blad på morgenen. Inne på stuen pleier det og å vente en gave fra julenissen siden han i vårt hus kommer på natta når alle sover ;) Da pleier de å få en film eller et spill.

- Maten spiser ca 5 når julen ringes inn, da spiser vi pinnekjøtt, ribbe, englepikka, bjorlimorr med alt av tilbehør :) Til dessert spiser vi riskrem med mandel i.

- Så hjelper alle sammen å rydder av og tar oppvasken. Ordner kaffe og kaker og setter oss i stuen. Så tar vi på oss oppgaven en etter en å dele ut en og en julegave. Og her er det viktig å ikke dele ut den neste før man har åpnet opp julegaven. Kjempe kos, men tidskrevende selvsagt :)

Skrevet

Her får vi alle hver vår julestrømpe voksne og barn (kun et barn nå, nr to er i magen) tradisjon til meg er at strømpen inneholder en film, snop, mandarin og rosiner.

Ser på barnetv, gjerne den filmen som har blitt gitt.

Så spiser vi frokost. Vi spiser grøt rundt i 12-13 tida.

Middag spises når sølvguttene synger julen inn og pakkene åpnes når kaffe og kaker serveres :)

Skrevet

Viktigste tradisjon er at vi er sammen med nærmeste familie. Tidspunkt - ikke for sen middag siden det er små barn i hus. Presanger åpnes etter middag. Forøvrig så spørs det hvem som er årets "arrangør" ifht mat osv osv.

Anonym poster: 4182dd1c4540f1689312a3948e5e591b

Skrevet

Vi er hos besteforeldrene mine å der er det middag 17.00 å vi spiser pinnekjøtt.

Etter dessert er det oppryddning og oppvask.

Etter det begynner vi å åpne pakker.

Min er bare 14 mnder enda så nei han får ikke åpne noe gavet om morgenen :P

Skrevet

Hver morgen blir hele huset vekt av den første ungene som finner julestrømpa, da kommer det ett kjempehyl som alle andre våkner av. Da lenker vi oss i sofaen med dyner, julestrømpe og tv. Jlestrømpa er frokost.

Ingen store ting som skjer før middagen som vi har klokka fem. Begynner ikke å spise før kirkeklokkene ringer.

Gavene åpnes når alle er ferdige, bordet er dekket av, kaffe er kokt og de som må på do har vært på do. Så koser vi oss utover kvelden.

Anonym poster: 8dfb38f612cf8a0a48f0059f8a4b29f9

Skrevet

En liten pakke hver om morgenen, samt overraskelser i julestrømpen. Lang frokost med ferske bakverk(kaldheving er tingen) og julens pålegg, Disney og Askepott på NRK, middag kl fem, nissebesøk i seks-syv tiden og natta rundt midnatt.

God jul!

Skrevet

Julestrømpe + gave om morningen etterfulgt med barnetv og askepott ( tv så lenge de vil).

Middag ca kl 17.00, åpning av pakker.

:)))

Anonym poster: f96fa1f62c9c08d0c4929b2145cd9650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...