dobbeltklikk Skrevet 23. desember 2012 #1 Skrevet 23. desember 2012 Det sies at enten så begynner man å snakke tidlig, eller så begynner man å gå tidlig. Hva gjorde barnet/barna dine? Ville du helst sett at barnet begynte å gå tidlig, eller snakke tidlig?
Sylteflesk Skrevet 23. desember 2012 #2 Skrevet 23. desember 2012 Min begynte både å gå seint (18 mnd) og snakke seint (3 år). Hadde heller sett at hun begynte å snakke tidlig, for nå i en alder av 6 år har hun fortsatt store språkproblemer.
Dini Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 Min begynte å gå (tok sine første skritt) da hun var 8,5 mnd og sa sine første ord (pappa, mamma, se, der) ca7-9 mnd alder. Snakke tidlig hadde vært greit slik at hun kunne begynne å gjøre seg forstått. Nå når hun går så farter hun og finner på så mye rart
*minime* Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 min første både gikk å snakket tidlig. spent på hvordan d blir med nr 2 :-)
Gjest jule-Juliea Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Min gikk ikke før hun var 16 mnd. Men hun begynte å snakke som 8 mnd og kunne vel allerede da en 8-10 ord. Nå er hun 21 mnd og snakker tilnærmet rent.
lille sprelle Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 Hmm . gikk sine første ustøe skritt alene rett før 1 år. Pratet rent og korrekt ved to år.... Husker ikke når hun egentlig begynte å prate (bablet aldri, begynte bare med tydelige ord). Men hun hadde ett visst ordforråd ved ca 18 mnd. Så løsnet det skikkelig kan du si...
GuttemammaX3 Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Førstemann her var tidlig med alt. Gikk ved ni mnd, og snakket helt korrekt (ikke babyspråk) og i lange setninger leeenge før toårsdagen. Andremann var vel mer gjennomsnittlig med å både gå (12 mnd) og snakke, løsnet vel for alvor rundt toårsdagen. Men snakker fremdeles litt babyspråk og kan ikke uttrykke alt ved 2,5 år. Nr tre håper jeg går seint, mye mindre knall og fall og bedre balanse. Håper han snakker tidlig, fordi det er grusomt frustrerende for både barn og foreldre å ikke klare å kommunisere. Det førte til mye sinne og aggresjon hos mellomste vår.
GuttemammaX3 Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Førstemann her var tidlig med alt. Gikk ved ni mnd, og snakket helt korrekt (ikke babyspråk) og i lange setninger leeenge før toårsdagen. Andremann var vel mer gjennomsnittlig med å både gå (12 mnd) og snakke, løsnet vel for alvor rundt toårsdagen. Men snakker fremdeles litt babyspråk og kan ikke uttrykke alt ved 2,5 år. Nr tre håper jeg går seint, mye mindre knall og fall og bedre balanse. Håper han snakker tidlig, fordi det er grusomt frustrerende for både barn og foreldre å ikke klare å kommunisere. Det førte til mye sinne og aggresjon hos mellomste vår.
*Melody* Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det høres merkelig ut at en baby på 7mnd kan flere ord. Min også sa mammammamammamaaaaaa ved 7mnds alder, men det var tydelig at h*n ikke kunne betydningen av ordet mamma. Jeg har aldri vært borti eller hørt om babyer mellom 7 og 9 mnd som kan si flere ord å forstå betydningen av de... men finnes vel unntak. Syns det høres ut som veldig begavede barn. Motorikken er simplere...der finnes babyer på 8 mnd som går selv om det ikke er mange av de Min er 17mnd. Snakker ingen lange setninger eller veldig tydelig ord , men har likevel et godt ordforråd og vi får stadig høre av bekjente og helsestasjon at h*n er tidlig ute. Det er hyggelig å høre. Jeg sammenligner med venners barn og da ser jeg at h*n er flink. H*n gikk ved 14mndr
Lille- MO Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 Min gikk når han var 11 mnd. pratingen går tregere. han er snart 21 mnd, og prater jo i grunn i ett sett fra morgen til kveld, men det er ikke mange rene ord der ennå
Gjest stårma Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 Dette med prating ved 7-9mnd alder. Min kunne si flere ord og visste betydningen av de helt tydelig på den alderen. Vi kunne peke på klokken og si hva er det og han sa da klkke. Snakket ikke rent, men man trengte ikke bruke fantasi for å forstå han. Min pratet tidlig, nå er han 17mnd og kan mange ord, gjør seg forstått og setter sammen to ord til setninger. Han gikk fritt uten å holde seg den uken han ble 1 år, så er vel normalt og verken tidlig eller sent. Men han reiste seg og gikk langs møblene ganske så tidlig, husker ikke helt når men var tidlig sammenlignet resten sv barselgruppen.
Dini Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det høres merkelig ut at en baby på 7mnd kan flere ord. Min også sa mammammamammamaaaaaa ved 7mnds alder, men det var tydelig at h*n ikke kunne betydningen av ordet mamma. Jeg har aldri vært borti eller hørt om babyer mellom 7 og 9 mnd som kan si flere ord å forstå betydningen av de... men finnes vel unntak. Syns det høres ut som veldig begavede barn. Motorikken er simplere...der finnes babyer på 8 mnd som går selv om det ikke er mange av de Min er 17mnd. Snakker ingen lange setninger eller veldig tydelig ord , men har likevel et godt ordforråd og vi får stadig høre av bekjente og helsestasjon at h*n er tidlig ute. Det er hyggelig å høre. Jeg sammenligner med venners barn og da ser jeg at h*n er flink. H*n gikk ved 14mndr Regner med hun fattet betydningen av ordene *mamma* og *pappa* iogmed hun sa de riktige ordene til oss (mamma til mamma og pappa til pappa).. Ikke alle babyer er like Jeg var også tidlig ute med å gå og snakke da jeg var liten.
*Melody* Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Ja, det er jo mulig, men jeg syns fortsatt at 7mnd gamle babyer (som nettopp er ferdig med fullamming) kan si flere ord og i tillegg forstå betydningen av de, virker veldig begavede. Tror ikke det finnes mange av de . Så en video på YouTube med en 6mnd gammel baby som gikk alene. Det så helt sprøtt ut. Det ble sagt at babyen gjorde det på reflekser og at den ikke falt fordi den gikk så fort.
Studine mevik Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Første snakket tidlig og det har vi også fått tilbakemelding på fra hs og etterhvert barnehagen. Snakket som en foss fra 9-10 mnds alder, men da var det jo bare enkelt ord som ble gjentatt om igjen og om igjen, men til riktig person/ting. Begynte vel å gå innenfor normalen, men seint i forhold til nr 2 som nå nærmest løper rundt rett etter 1årsdagen, men der er det foreløpig ingen veldig tydelig ord. Det er foreløpig noe som ligner på mamma og så går det i hei, den og navnet
Iiiiik Skrevet 27. desember 2012 #15 Skrevet 27. desember 2012 Jeg tror faktisk det er sånn at de fleste som snakker tidlig også går tidlig. Altså at påstanden om at det er enten det ene eller det andre, er en slags myte. Både det å gå og det å snakke fordrer jo nevrologisk modning og det er mer sannsynlig at hjernen generelt modnes enn at all "modningskapasiteten" brukes opp på et område og en ferdighet. Av mine tre har to hatt en del ettordsytringer før de har blitt et år og snakket i setninger da de var to. Begge disse gikk da de var 12 måneder. Den tredje var litt senere med språket og også litt senere med å gå, men ikke store forskjellen.
Guttemor77 Skrevet 27. desember 2012 #16 Skrevet 27. desember 2012 Eldste gikk ved 14 mnd og snakket tidlig (stort og avansert ordforrååd før 2 år). Yngste gikk ved 10 mnd og utviklet snakkingen med gjennomsnittlig.
Foccacia Skrevet 27. desember 2012 #17 Skrevet 27. desember 2012 Min gikk ikke før han var 16 mnd, han er nå 23 mnd og sier kun 5 ord. Så noen er sene med flere ting. Han forstår det meste, men er ikke noe ivrig på å prøve å snakke. Han hører fint.
Giss Skrevet 27. desember 2012 #18 Skrevet 27. desember 2012 Hvis jeg kunne velge ville jeg gjerne hatt barn som snakket tidlig. Ingen av mine har hverken gått eller snakket tidlig. De har vært totalt gjennomsnittlig med begge deler. I dag er storesøster 5 år og har knekket lesekoden selvom hun ikke var tidlig til å snakke. Hun henger også veldig bra med både med grov- og finmotorikken. Så på sikt har det kanskje ikke så mye å si om de er tidlig ute som babyer.
Madolyn Skrevet 27. desember 2012 #19 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Sønnen min var tidlig ute med å gå (9 mnd), og er normal i fht språkutvikling. Første to bevisste ordene kom når han var 13 mnd (vov-vov og bromma). Mamma sa han helt fra 8 mnd alder men sa det like gjerne til bestemoren som til meg, så det teller jo ikke. Han er 20 mnd nå og kan i overkant av 45-50 ord, helt normalt for hans alder. Setter sammen to ord, f eks "hadet bil" "jeg datt" osv. Mye frustrasjoner og trassanfall som kan unnslippes om barnet klarer å gjøre seg forstått i en tidlig alder. Så kanskje jeg burde ønske at lillebror blir rask på å prate? Men det var faktisk veldig praktisk og deilig med et barn som gikk tidlig... Endret 27. desember 2012 av Madolyn&Muffin
Kyllingbein Skrevet 27. desember 2012 #20 Skrevet 27. desember 2012 Første gikk ved 12 mnd, snakket fra 9mnd men fulle setninger fra nærmere 3 år. Nr 2 gikk før hun var 10 mnd og snakket akkurat like tidlig. Nå er hun to og snakker i fulle setninger og har stor forståelse for det meste. Stor forskjell.
Maitrollet Skrevet 29. desember 2012 #21 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Har hørt fra noen som kan sånt at det er vanlig å lære seg noen få ord, deretter å gå og bli veldig opptatt av det (kanskje til og med glemme ordene man kunne). Når man så har lært seg å gå blir man opptatt av å gjøre seg forstått og lære seg språk. Det fins sikkert unntak fra dette også, ingen utvikler seg likt. Endret 29. desember 2012 av Maitrollet
dobbeltklikk Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #22 Skrevet 31. desember 2012 Litt på siden av diskusjonen, men relevant med tanke på hva som er mulig med tanke på utvikling: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1369595/Jacob-Barnett-12-higher-IQ-Einstein-develops-theory-relativity.html I løpet av én uke lærte han seg på egenhånd(!) matte, algebra, geometri og trigonometri! Og det er enda fler interessante saker i artikkelen! Og sist, men ikke minst med tanke på denne diskusjonen: Han snakket ikke før han var 2 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå