Gå til innhold

Tomt for smør IGJEN!


Anbefalte innlegg

Gjest cunning stunts
Skrevet

Sukk og stønn, må jeg ut IGJEN? Ingen andre hjemme jeg kan sende i butikken heller, så skal det bli smultringer og surkål må jeg i nærmeste framtid i butikken IGJEN, enda jeg hadde forsverga meg på at det var slutt nå. Hadde faktisk vært greit å kjøpe smultringer akkurat nå, kjenner jeg, de er gode hos hjemmebakeren som står på senteret - men kjøpt surkål er bare trist i forhold til hjemmelaget så da må jeg vel... og dessuten har jeg uansett ikke noen sofa å slenge meg på for trekkene er vaska men faan ikke tørre ennå. Seks maskiner med tøy og trekk - jeg skal ikke vaske og tørke og brette noe mer før på lenge, kjenner jeg. Og gnidd inn ribba med salt og pepper og NESTEN fått ribbepsykose, og handla det siste av godis og julepålegg og stappa kjøleskapet, og skifta på senger, og henta kalendere på FotoKnudsen, og kjøpt to julegaver jeg hadde glemt og to jeg bare fikk så veldig lyst til å kjøpe ekstra, og bakt nok en porsjon med julekuker, og hadde tenkt at NÅ holder det for i dag... Smørjævel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde du snakket om i butikken jeg, for der er det jo også tilnærmet tomt for smør. Butikken er åpen i morgen også, kan ikke smøret vente til da? Du har vært flink for oss alle i dag!

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Sender du over en due, så skal jeg feste et par pakker med strikk rundt ryggen på´n. Jeg har nemlig hele øverste hylle fullt av meierismør, usaltet og med salt. Det jeg derimot mangler er middag til i dag...

Gjest cunning stunts
Skrevet

Sender du over en due, så skal jeg feste et par pakker med strikk rundt ryggen på´n. Jeg har nemlig hele øverste hylle fullt av meierismør, usaltet og med salt. Det jeg derimot mangler er middag til i dag...

Sender ei megadue lastet med laksemiddag, så sender du smør i retur, ok?
Gjest jule-Juliea
Skrevet

Sender du over en due, så skal jeg feste et par pakker med strikk rundt ryggen på´n. Jeg har nemlig hele øverste hylle fullt av meierismør, usaltet og med salt. Det jeg derimot mangler er middag til i dag...

Sender ei megadue lastet med laksemiddag, så sender du smør i retur, ok?

 

Høres perfekt ut! Gleder meg! Smør er på vei;)

Skrevet

Hjemmelaget surkål er den eneste som duger til jul.

Hvor lenge koker du din?

Skrevet

Kjenner problemet! I dag ble det laget risboller siden jeg var tom for smør, men hadde nok av Delfiafett :)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hjemmelaget surkål er den eneste som duger til jul.

Hvor lenge koker du din?

Jeg vet faktisk ikke, vil anta et par timer - den er så smørfull at den nærmest marinerer i fett og eddikk og sukker... og karve, da.
Gjest cunning stunts
Skrevet

Kjenner problemet! I dag ble det laget risboller siden jeg var tom for smør, men hadde nok av Delfiafett :)

Nettopp, jeg lagde julekuker fordi jeg ikke hadde rømme og sitron til smultringer, men da brukte jeg helt uten å tenke over det opp smøret som skulle til smultringer så etter jeg hadde handla rømme og sitron var jeg jaggu like langt. Og orka aldri gå ut igjen, i stedet har jeg nå lagt på rene sofatrekk og rydda vekk juletomgodset og lest og spist burgere og venta på at noen kommer hjem fra julekompismiddag og ser Prison Break med meg... Men i morra SKAL jeg lage surkål, det er nesten det koseligste jeg vet av juleting, og da MÅ jeg handle smør. Ser egt ut som smultringer evt blir kokt i romjula, gitt... har jo fryser full av smult.
Skrevet

Det er så nedtur å komme hjem fra butikken, bare for å finne ut at man mangler en vesentlig ting!

 

Jobbet i matvarebutikk for noen år siden, og etter det er det litt sånn langsom selvpining å gå frivillig mellom reolene for å handle mat. Raskt inn og raskt ut igjen, dessverre fører det med seg noen bomturer innimellom...

 

Smultringer har jeg aldri lagd før, kanskje det er noe jeg må forsøke meg på til neste år? :)

Skrevet

Hvis det der noen trøst, så er det ikke ferdig vaska her, julepynten er fraværende, jeg har ikke baka noen ting og klesvasken høy som et fjell. Vi ska i selskap idag, så halve dagen blir borte der, men jul blir det uansett

Skrevet

Hjemmelaget surkål er den eneste som duger til jul.

Hvor lenge koker du din?

Jeg vet faktisk ikke, vil anta et par timer - den er så smørfull at den nærmest marinerer i fett og eddikk og sukker... og karve, da.

 

Jeg bruker bare vanlig oppskrift fra feks hjemmet, men min koker i 15-17 timer. Har hørt at den da kalles brunkål? Blir herlig sursøt. Onkel kokk sier at man kan oppnå samme resultat med en pose bare man lar den koke :)

Vil gjerne se oppskriften din engang Luten :)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hjemmelaget surkål er den eneste som duger til jul.

Hvor lenge koker du din?

Jeg vet faktisk ikke, vil anta et par timer - den er så smørfull at den nærmest marinerer i fett og eddikk og sukker... og karve, da.

 

Jeg bruker bare vanlig oppskrift fra feks hjemmet, men min koker i 15-17 timer. Har hørt at den da kalles brunkål? Blir herlig sursøt. Onkel kokk sier at man kan oppnå samme resultat med en pose bare man lar den koke :)

Vil gjerne se oppskriften din engang Luten :)

Ooooh, interessant - det var lenge, tenkte jeg først men jo mer jeg tenker jo mer usikker blir jeg på hvor lenge min står, faktisk. Altså, jeg har vel ikke en oppskrift, men mer en framgangsmåte egentlig, og det kan hende den står mye lenger, for det husker jeg ikke - men kan ikke tro det er så lenge som din - det er liksom bare en dag da det skjer og det klarer seg jo sjøl. Men smør og sukker i bunnen av kjelen som karamelliserer seg under det nederste laget av kål. Mellom hvert lag kål mer smør og sukker og karve, og en skvett eddik, og så bare står det der og står der... Det blir så godt at jeg i romjula kan spise hele måltid med bare surkål :)

Hvordan ser ditt opplegg ut?

Skrevet

Kål,eple og en pose karve. Kokes opp med 3ss sukker og 3 ss brun eddik ( som blandes ut i en kopp varmt vann. Må smakes til og være sursøt) så skrur jeg ned plata til det småputrer.

Den står hele lille julaften og halve julaften. Røres blank med litt ribbefett før servering.

Jeg pleier å jobbe lille julaften så det er mannens jobb å røre i gryta ;)

 

I år har jeg sagt at mamma kan lage den, men tror hun har glemt det siden hun er barnevakt for gulla mine i dag. Har en backup i frysen fra i fjor håper jeg hehe

Gjest cunning stunts
Skrevet

Kål,eple og en pose karve. Kokes opp med 3ss sukker og 3 ss brun eddik ( som blandes ut i en kopp varmt vann. Må smakes til og være sursøt) så skrur jeg ned plata til det småputrer.

Den står hele lille julaften og halve julaften. Røres blank med litt ribbefett før servering.

Jeg pleier å jobbe lille julaften så det er mannens jobb å røre i gryta ;)

 

I år har jeg sagt at mamma kan lage den, men tror hun har glemt det siden hun er barnevakt for gulla mine i dag. Har en backup i frysen fra i fjor håper jeg hehe

Ok, nå er årets ladning laget og jeg kan da faktisk gi deg en oppskrift. Tre kålhoder, 200 g sukker, en halvkilo smør, en pose karve og litt til, 3dl hvit eddik. Putra i seks timer så langt og veldig veldig god kjente jeg nå...
Skrevet (endret)

Det må da bli voldsomt mye? Jeg pleier å ha en stor kål og 3 grønne epler. Det blir nok til 5 middager.

Hihi, folk mener sikkert de får galskap bekreftet når de ser koketiden vi nevner ;)

Endret av ellen-julebjellen
Gjest cunning stunts
Skrevet

Det må da bli voldsomt mye? Jeg pleier å ha en stor kål og 3 grønne epler. Det blir nok til 5 middager.

Hihi, folk mener sikkert de får galskap bekreftet når de ser koketiden vi nevner ;)

Jepp, det blir voldsomt mye sånn at jeg kan ha til x middager og i tillegg spise surkål - og bare surkål - til frokost og lunsj og kvelds så lenge jeg vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...