Gå til innhold

Snart blir jeg bare hjemme i jula.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen er at vi skal til samboerens hjemby i jula, og jeg har gleda meg i lang, lang tid, men nå er det rett før jeg bare blir hjemme..

Det har vært noen tøffe år, og forholdet vårt har til tider hengt i en tynn tråd, men vi har klart å ro oss i land lenge. Nå er vi nede i en dyp dal igjen, mye fordi samboeren har vært veldig humørsyk den siste tida. Han sier støtt at livet hans "suger", han har blant annet en jobb han ikke trives i. Jeg studerer siste året av utdannelsen min og nå i eksamenstiden har mye ansvar for henting og levering av ungene og slike ting havnet på ham, og det takler han dårlig.. Selv om jeg har ordnet alt annet.

Jeg har kjøpt inne ALLE julegaver både til hans og min egen familie. Han har kjøpt én presang, og det er til meg. En eneste én. Selv i eksamensperioden passet jeg på at ungene hadde klær til Lucia og Nissefest. Jeg har ordnet julekort, bestilt dem, adressert dem og sendt dem avgårde. Jeg har pakket inn julegaver og fått levert dem til de som skal ha før vi drar. Jeg har bestilt togbilletter. Jeg har vaska tøy og pyntet til jul. Jeg har kjøpt inn kalendere til ungene og fyllt ut juleferieskjemaer. Kort sagt, har jeg ordner ALT som har med jula å gjøre. I tillegg til skole og jobb. Selv om vi skal til HANS familie i jula.

Og så finner han plutselig på at han skal på et møte med noen kompiser igår. Det har med det han egentlig er utdannet til å gjøre, og jeg støtter selvfølgelig dette, men saken var den at han sluttet to, skulle på dette møtet og så hjem. Siden det er kompiser, tviler jeg i tillegg på at det var et veldig viktig møte, men mer en "kaffe før jul"-greie. Jeg sa greit, men alt i barnehagen skulle taes med hjem før ferien og jeg spurte derfor om han hadde mulighet til å være med å hente. Det tvilte han på. Jeg følte jeg fikk frem ganske tydelig at dette var noe jeg ønsket. Vi har ikke bil, og det er et stykke å gå. Så får jeg melding rett før henting om at møtet kan ta lang tid, og om jeg kan legge ungene? Da ble jeg regelrett ganske sint, det er snakk om 1 dag til vi skal dra. Det er fremdeles masse julekort som må sendes, det er masse julegaver som skal pakkes inn. Det skal handles inn mat så vi har når vi kommer hjem. Det er en del pakker som ennå ikke er levert. Vi må vaske klær, pakke, rydde i kjøleskapet og en hel del før vi drar. Vi skal tross alt være borte en stund. Litt av kosen er jo å gjøre noen av disse tingene sammen også. I tillegg visste han godt at vi fikk besøk av noen i min familie på ettermiddagen/kvelden, noen vi max ser 1-2 ganger i året.

Så da ble det selvfølgelig krangling. Jeg hentet ungene og lagde middag til dem før besøket kom. Han kom inn en time senere, sur som bare det, har gitt meg silent treatment siden, og overså det meste av besøket. Jeg pakket inn gaver, skrev ferdig de siste julekortene, vasket tøy og en hel masse annet. Han tok på seg headset og satt på internett resten av kvelden. Idag er han fremdeles pottesur og smeller til for den minste ting.

Er jeg helt på jordet her eller? Som synes dette er urettferdig og at han bør tenke seg litt om? Når vi skal til hans familie, bør han vel bidra litt med å fikse alt som skal fikses? Jeg har gleda meg masse, men det hadde jo vært mye enklere for meg å bare være her i jula. Det frister hvertfall ikke så mye å dra ned dit nå med en mann som er pottesur fordi han ikke fikk drikke kaffe med vennene sine til lang på kveld..

Anonym poster: 6c2e4a0168d4bfb1f4dc2804c7968d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og DER spurte han når de neste kommer for å bytte gaver, for han MÅ jo selvfølgelig se en fotballkamp kl. 16. Jeg gir opp.

Skrevet

Du er ikke på jordet nei. Hadde lett laget en liste med de gjøremålene du syns han skal gjøre og gitt han den uten et ird. Om min mann hadde oppført seg slik hadde jeg sannsynligvis koblet ut internetten også uten et ord.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert på dine vegne her!

Skrevet

Slutt og Klag.. Dere får snakke sammen i steden, hjelper ikke og klage hele tiden, skulle vert forbud og klaget så mye på mannen/samboeren hele tiden

Anonym poster: b67e72ef4f1dac44d0641fe04d6c7858

Skrevet

Slutt og Klag.. Dere får snakke sammen i steden, hjelper ikke og klage hele tiden, skulle vert forbud og klaget så mye på mannen/samboeren hele tiden

Forbudt?? Hvorfor? Selvfølgelig må du HI kommunisere hva du ønsker at han bidrar med i felleskapet! og forklare at du blir sint, lei deg, sur og irritert, føler deg oversett og at følelsene for ham blekner... Men, klage på Internett!!? Det er din rett!

Jeg hadde aldri orket å være alene om foreldreskapet og familien. Iallefall ikke når du, i tillegg til barn, har en voksen å ta vare på.. Blir litt mye synes jeg! Er vel enklere å være alene om det hele?; og slippe krangling og sur mann, eller?

Skrevet

Hva får deg til å tro at hun ikke har snakket med ham?

Det skulle vært forbudt å være så sur og grinete hele tiden. Det er snart Jul. Smil! :)

Skrevet

Kjære HI, Din mann er kjempeurimelig akkurat nå, så full støtte herfra :) Når det er sagt tror jeg man ikke skal undervurdere hvor sterkt mistrivsel faktisk virker på en person. Det virker for meg som han isolerer seg veldig fra omverden fordi han ikke har det så bra med hvor han er i livet sitt akkurat nå, og det skaper problemer for dere begge.

Når det er sagt, så selv om man har forståelse for at han har det kjipt akkurat nå, skal man absolutt ikke akseptere en hvilken som helst oppførsel!

Tror kanskje du oppnår mer ved å snakke med mannen, i stedet for kjefte, kreve og forlange akkurat nå. Er det økonomisk mulig for dere at han slutter i jobben?

Jeg hadde synes det var beintøft om jeg mistrivdes max, men samtidig ikke så noen utvei fordi jeg var økonomisk hovedforsørger....

Lykke til HI og GOD JUL :)

Skrevet

Kjære HI, Din mann er kjempeurimelig akkurat nå, så full støtte herfra smile.png Når det er sagt tror jeg man ikke skal undervurdere hvor sterkt mistrivsel faktisk virker på en person. Det virker for meg som han isolerer seg veldig fra omverden fordi han ikke har det så bra med hvor han er i livet sitt akkurat nå, og det skaper problemer for dere begge.

Når det er sagt, så selv om man har forståelse for at han har det kjipt akkurat nå, skal man absolutt ikke akseptere en hvilken som helst oppførsel!

Tror kanskje du oppnår mer ved å snakke med mannen, i stedet for kjefte, kreve og forlange akkurat nå. Er det økonomisk mulig for dere at han slutter i jobben?

Jeg hadde synes det var beintøft om jeg mistrivdes max, men samtidig ikke så noen utvei fordi jeg var økonomisk hovedforsørger....

Lykke til HI og GOD JUL smile.png

Du har helt rett, og jeg har full forståelse for at han mistrives og heller skulle jobbet med det han egentlig har utdannet seg til. Jeg prøver å vise støtte og prate med ham om det. Han sier selv at han er deprimert og jeg prøver å finne løsninger, men han er veldig "låst" og det virker som han rett og slett bare ikke klarer å se lyst på noen ting.

Likevel synes jeg det er forferdelig urettferdig at han bare kan melde seg ut fra oss. Han kjemper ikke, han stønner og sukker for alt, alt er et tiltak og jeg blir en masekjerring. Hvis han tar del i husarbeidet gjør han meg en tjeneste, og det føles rett og slett ut som det er min skyld at livet hans ikke ble som han hadde tenkt. Men jeg kan ikke søke jobber for ham eller alle de andre tingene han er misfornøyd med. Han må jo gjøre det sjøl. Men nå mener han vel at jeg ikke er støttende fordi jeg synes det var forferdelig dumt å planlegge ting midt i avreise. Mitt største problem er egentlig det at jeg ALDRI får kredit eller annerkjennelse for alt jeg gjør. Det føles egentlig bare ut som jeg er i veien og ødelegger for alt og alle.. Jeg blir rett og slett ganske deprimert av det selv. Det er faktisk ikke så hyggelig å støtt høre at livet til den du bor sammen med er så forferdelig grusomt..

Og nei, vi får det knapt til å gå rundt som det er, så han kan ikke slutte i jobben, men han kan søke på andre jobber.. Det oppfordrer jeg til hele tiden, men han gjør det ikke..

Tusen takk for fine svar, forresten. Jeg får se hva jeg gjør.. Akkurat nå føles alt helt håpløst.

HI.

Skrevet

Har dere avtalt på forhånd hva som skal gjøres og fordelt oppgavene? Om dere ikke har gjort det så har du vel deg selv å takke?

Anonym poster: fdb4489deeebd9abc7e20fa535635350

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig, dessuten gjør du veldig mye for HANsom du faktisk kan la være.

Nå har du jo allerede gjort det, men du skulle bare ha droppa å handle gaver for han, ihvertfall ikke pakket dem inn. Streik på alt som har med han å gjøre. Hvorfor skal du vaske klærne hans, ordne hans ting?

Skjønner at du er irritert!

Men du må bare slutte å gjøre ting for han.

Skrevet

Fra nå av får du kun gjøre dine og barnas ting. Alt som har med hans å gjøre får han gjøre selv. ELLER verre, oppfør deg som ham. Sett deg ned på datan og ikke gjør en dritt i huset. Klager han så får han høre! Det er VIKTIG å sette ham ned. Alt må dessverre gjøres hjemme, han kan ikke unngå alt. Det som er litt merkelig er at han orker, vil og har tid til å treffe "kompisene" sine. Hva med familien? Er ikke dere like viktige som drømmeyrket hans?

Huff.. Ikke noe kjekt å høre dere sliter hjemme.

Anonym poster: f110b61c6b21b9e484b647d170c65436

Skrevet

ah, så glad jeg er skilt...høres ut som eksmannen min, umoden og uansvarlig guttunge. Føler med deg

Anonym poster: 387f1619f4cf1bd3b85f2f56abf3b89c

Skrevet

Han er kanskje urimelig, men jeg hadde latt det ligge nå som det er jul. Barna gleder seg sikkert masse og det er forferdelig trist hvis det skal ødelegges av foreldre som er sure og krangler og eventuelt ikke vil reise til familien for å feire som de er innstilt på.

Anonym poster: f1e7dbdc66bdb467bae3035abfecb623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...