Gå til innhold

Graviditet er en tilstand,ikke en sykdom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må faktisk bare få det ut. Synes det er direkte tåpelig at mange gravide lister opp ulike "symptomer" de har på graviditet. Dere har tegn på graviditet damer! Ikke symptomer ;) Symptomer er noe man har ved sykdom eller skader på kroppen. Ser dere på graviditeten som en sykdom? Har selv hatt tunge svangerskap, men ærlig talt :)

Anonym poster: df103f17aad260dcc840ecf3b9011bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men folk takler det forskjellig. La nå folk få velge selv!

Anonym poster: 19eb7ac39c2d7cd02b6dedda35b39e2b

Skrevet

Spiller det noen rolle?

Ligger jeg og spyr uten å være gravid, er jeg syk. Ligger jeg og spyr mens jeg er gravid, er det en tilstand. Hva er den praktiske forskjellen?

Anonym poster: f0516878874db16de637c7ab7104aef0

Skrevet

For et tulle innlegg, alle vet jo at svangerskap ikke er en sykdom? Men det betyr jo ikke at mange ikke opplever mange av symptomene og plagene som sykdomslignende.

Anonym poster: 11756780cbd203ec1c63363224e06bd2

Gjest cunning stunts
Skrevet

Spiller det noen rolle?

Ligger jeg og spyr uten å være gravid, er jeg syk. Ligger jeg og spyr mens jeg er gravid, er det en tilstand. Hva er den praktiske forskjellen?

Anonym poster: f0516878874db16de637c7ab7104aef0

Hør, hør. Det spiller også fint liten rolle om jeg ikke kan gå trappa fordi jeg har bekkenløsning eller om fru Brekke i etasjen over ikke kan gå trappa fordi hun har utslitte hofter. Begge trenger vi trappeheis, begge vet vi at vi ikke har en sykdom, og ingen av oss kan gjøre spesielt mye med tilstanden annet enn enn å banne og vente - på fødsel eller operasjon.
Skrevet

Og poenget ditt er...? Om man er for dårlig til å jobbe så får man sykemeldig selv om man "bare" er gravid. Alle forstår hva det går i selv om det ikke heter gravidemelding. Det er bare ord, man er like dårlig eller frisk uansett.

Anonym poster: e437cccf095f39eaa81b9e2223db1582

Skrevet

At man holder på å dø av svangerskapsforgiftning er for all del ingen sykdom, men en tilstand...

Skrevet

Henger meg på andre her. Om man spyr ti ganger om dagen pga graviditet så er man ikke syk, men om man spyr ti ganger på dagen pga omgangssyke så er man syk? Man har like fullt en sykdomsfølelse i kroppen og man har MINST like stort behov for avlastning og hvile som en med omgangssyke/ødelagte hofter osv, nettopp fordi man har en til i magen å tenke på.

Anonym poster: 94ca7d52f547826462f9b85612b1be9b

Skrevet

Samme som at fødsel er så naturlig for en kvinnekropp... Ikke mer enn hundre år siden hver 5. kvinne døde i barselseng, og slik er det fremdeles i verdens u-land. Trenger ikke se lengre enn til min bestevenninne for å finne en kvinne som hadde dødd sammen med barnet under fødsel om det ikke hadde vært for norske sykehus med høyteknologisk utstyr.

Skrevet

Om man spyr pga omgangsyken eller graviditet så er man jo i dårlig form uansett .

Skrevet

Samme som at fødsel er så naturlig for en kvinnekropp... Ikke mer enn hundre år siden hver 5. kvinne døde i barselseng, og slik er det fremdeles i verdens u-land. Trenger ikke se lengre enn til min bestevenninne for å finne en kvinne som hadde dødd sammen med barnet under fødsel om det ikke hadde vært for norske sykehus med høyteknologisk utstyr.

Man for all del, det er bare en tilstand.

Må ærlig innrømme at jeg skjønner ikke hva HI vil fram til.

Anonym poster: e437cccf095f39eaa81b9e2223db1582

Skrevet

Om man spyr pga omgangsyken eller graviditet så er man jo i dårlig form uansett .

Gjest cunning stunts
Skrevet

Begge mine - og jeg - hadde dødd uten keisersnitt. Helt naturlig. Likevel fikk jeg faktisk kommentaren fra en kollega om at "det beste hadde jo vært om du hadde klart å føde vaginalt" for å fremheve at alle hennes fødsler var vaginale og ergo bedre.
Skrevet

Tro om dette innlegget vinner prisen for dagens dummeste? :P

Skrevet

Nå skriver dere om worst case scenario og tilfeller hvor graviditet faktisk utvikler seg til sykdom og store plager for kroppen. Der er jeg enig, det er likestillt med andre sykdommer og lignende plager. Jeg synes bare det er såmange som sitter å remser opp symptomer på forandringer som er helt ufarlige og kommer i forbindelse med graviditet helt i begynnelsen av svangerskapet. Det er dette jeg reagerer på. Synes det er med på å svakeliggjøre oss som kvinner og det fører til unødvendig mange beskymringer og mas inne på forum som stresser opp andre som er mer usikre. Det virker som om det er om å gjøre å ha mest mulig plager og vondter gjennom et svangerskap her inne, når sannheten er at de fleste graviditeter går helt fint. Tror mange går å hauser seg opp og kjenner mer enn det som eentlig er tilfelle fysisk. Det er tåpelig. Fødselen er jo en annen historie, det er klart at det ikke er en like enkel sak for veldig mange og ulike faktorer spiller inn.

Anonym poster: a5a89c01830582552f17d126698611af

Skrevet

Tegn...symptomer.....

Hipp som happ...

Flisespikkeri fra ei som kjeder seg kanskje???

Skrevet

Heier ikke på noen her jeg altså, men faktisk er dagens hygiene hovedgrunnen til lavere antall dødfødsler. Ikke høyteknologisk utstyr.

Skrevet

Jada hi, graviditet er en tilstand, som kan føre til sykdom !

Anonym poster: aae4835337ca73377800471708fc059f

Skrevet

Hver femte kvinne døde/dør i barselseng?

Jeg er veldig interessert i å få vite hvor du har hentet de tallene fra.

Skrevet

Enig i at det bare er flisespikkeri å diskutere hva som er riktig begrep for de uvanlige tingene man føler ved graviditet.

Noe helt annet er at de er veldig mange som forventer at man skal føle seg helt som vanlig mens man er gravid, og at omtrent alt som avviker skal sykeliggjøres. Ja, man er sliten, trør, har hormonsvingninger, vondt i rygg og bekken, er kvalm osv, men i de aller fleste tilfeller kan man leve er vanlig liv, gå på jobb og følge opp barn.

Anonym poster: 8727f26767a6df970dff14cbf4675fac

Skrevet

Må faktisk bare få det ut. Synes det er direkte tåpelig at mange gravide lister opp ulike "symptomer" de har på graviditet. Dere har tegn på graviditet damer! Ikke symptomer ;) Symptomer er noe man har ved sykdom eller skader på kroppen. Ser dere på graviditeten som en sykdom? Har selv hatt tunge svangerskap, men ærlig talt :)

Så tungt kan du tydeligvis ikke hatt det. Jeg er innlagt på sykehuset fordi jeg ikke får i meg mat og drikke. Skulle jeg latt være å klage da? Heller dødd hjemme av dehydrering......

Anonym poster: f930f76bfbb5a442c1a2f89b3a3d8adb

Skrevet

Graviditet er ingen sykdom, men mange blir syke når de er gravid.

Skrevet

Det er, for meg, hverken en sykdom eller en tilstand. Det er et mirakel!!!:) Det å kunne skape et nytt liv inne i kroppen og bringe det inn i verden er jo bare den mest fantastiske gave i verden. At noe så stort skaper litt kaos i kroppen er jammen ikke rart;)

God jul til alle gravide, mammaer og vil-bli-gravide kvinner her inne!

Skrevet

Så tungt kan du tydeligvis ikke hatt det. Jeg er innlagt på sykehuset fordi jeg ikke får i meg mat og drikke. Skulle jeg latt være å klage da? Heller dødd hjemme av dehydrering......

Anonym poster: f930f76bfbb5a442c1a2f89b3a3d8adb

Ja. Det var akurat det jeg skrev i innlegget mitt.... Blir alltid like overgitt over hvor langt ut enkelte drar et lite innlegg. Hele poenget mitt var bare at jeg synes det er teit å kalle graviditetstegn for symtomer ;) Men for all del, trenger du noen å lange ut mot, så er jo anonym forum rette plassen. Ønsker deg oppriktig god bedring. Det du sliter med kom jo tydeligvis i følge med graviditeten og jeg har full forståelse for at det er grusomt. Men nå var det som tidligere nevnt, ikke ekstreme tilfeller jeg sikter til :) synes generelt det blir for mye klaging fra mange "friske" gravide. Og du? Mine svangerskap vet du fint lite om frøken ;) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...