Gå til innhold

Høygradig celleforandring men ingen funn på biopsi....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk i April i år påvist lavgradige celleforandringer i livmorhalsen, disse hadde endret seg til høygradige celleforandringer ved ny kontroll. Ble derfor henvist til gynekolog og vevsprøve/biopsi. Fikk svar på prøvene i går...gynekologen var veldig overrasket fordi det var ingen funn på vevsprøven...ikke en eneste celleforandring en gang!!? Jeg hadde blitt forespeilet opersajon i januar hvor dem skulle fjerne en del av livmorhalsen.. Jeg skal bli utredet videre over nytår siden ingen leger forstår hvor celleforandringene mine er. Så da sitter jeg her da, med to små barn, en familiehistorikk med brystkreft og underlivskreft og tenker det værste.. Er det noen som har opplevd det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke jeg, men en venninne. Tipper du må inn på regelmessige biopsier, sikkert hver 6. mnd.

Venninna mi har fjernet en god del av livmorhalstappen, så følger de bare med nå, men jevne mellomrom, så tar de livmoren om det øker på.

Hun har også mye kreft i familien. Om de ikke finner noe celleendringer, er det vel gode nyheter det, vel?

Anonym poster: ee128f138d0bfbc4505f63a09da326d4

Skrevet

Takk for svar :)

Det er selvfølgelig veldig bra om det ikke er celleforandringer...men problemet er at jeg forrige fredag fikk beskjed om at dem var høygradige, så ble det tatt biopsi på mandag som ikke finner noen ting... Det kan jo umulig stemme... Kjenner bare jeg blir litt urolig...siden dem vil utrede meg mer, og at legene ikke helt skjønner hva som har skjedd...

Anonym poster: 33745c61154f9f8eb472511c6215024b

Skrevet

Enten så kan de ha gått tilbake av seg selv, noe som faktisk er ganske vanlig ved de lette typene, men ikke fullt så sannsynlig ved de mer høygradige, eller så har de "bommet" med biopsien (at de tilfeldigvis har truffet et område uten forandringer), eller så kan det være "feiltolket" (noe som heller ikke er så sannsynlig, men som skjer av og til).

Grunnen til at de vil utrede videre er jo at de ikke skjønner hva som har skjedd, så vil tro at de for å være på den sikre siden sjekker alt over. Dvs både ringer de som studerte prøven, og får de til og ta en ny sjekk, og sjekker det hos deg på nytt.

Hvis de sjekker alt på nytt og finner alt normalt, vil jeg tro at de alikavel gir deg et kontrollopplegg.

Så, prøv å tenk at her har det skjedd noe litt merkelig, men at det blir i det minste tatt hånd om, og at de ikke "slipper deg" før de vet hva som har skjedd :)

Skrevet

Det er i alle fall positivt. Kankje det er i et annet område. De kommer nok til å sjekke nøye:)

Ikke vær urolig. Det er noe herk å ta de biopsiene, har jeg forstått, men du slipper i alle fall å bekymre deg for kreft sånn helt med det samme, for du blir sjekket mye mer intensivt enn vi vanlige dødelige blir og om de finner noe, så fjerner de det fort:)

Anonym poster: ee128f138d0bfbc4505f63a09da326d4

Skrevet

Enten så kan de ha gått tilbake av seg selv, noe som faktisk er ganske vanlig ved de lette typene, men ikke fullt så sannsynlig ved de mer høygradige, eller så har de "bommet" med biopsien (at de tilfeldigvis har truffet et område uten forandringer), eller så kan det være "feiltolket" (noe som heller ikke er så sannsynlig, men som skjer av og til).

Grunnen til at de vil utrede videre er jo at de ikke skjønner hva som har skjedd, så vil tro at de for å være på den sikre siden sjekker alt over. Dvs både ringer de som studerte prøven, og får de til og ta en ny sjekk, og sjekker det hos deg på nytt.

Hvis de sjekker alt på nytt og finner alt normalt, vil jeg tro at de alikavel gir deg et kontrollopplegg.

Så, prøv å tenk at her har det skjedd noe litt merkelig, men at det blir i det minste tatt hånd om, og at de ikke "slipper deg" før de vet hva som har skjedd smile.png

Takk, jeg vet så inderlig godt selv at det neppe er noe å bli urolig for... Men det er så vanskelig å overbevise seg selv om at man skal slappe av. Det ble tatt 8 biopsier, så jeg anser muligheten for at dem har unngått celleforadringene som liten....men tilstede... Jeg må jo uansett vente, og som du sier så blir jeg fulgt opp tett fremover. Jeg får bare forsøke å legge det vekk i jula...jeg får ikke gjort noe uansett. Takk for svar :)

Skrevet

Så, prøv å tenk at her har det skjedd noe litt merkelig, men at det blir i det minste tatt hånd om, og at de ikke "slipper deg" før de vet hva som har skjedd smile.png

Takk, jeg vet så inderlig godt selv at det neppe er noe å bli urolig for... Men det er så vanskelig å overbevise seg selv om at man skal slappe av. Det ble tatt 8 biopsier, så jeg anser muligheten for at dem har unngått celleforadringene som liten....men tilstede... Jeg må jo uansett vente, og som du sier så blir jeg fulgt opp tett fremover. Jeg får bare forsøke å legge det vekk i jula...jeg får ikke gjort noe uansett. Takk for svar :)

Såklart er det kjempevanskelig! Og jeg skjønner deg så godt! Og man kan si så mye man vil om "legg det fra deg, ikke tenk på det", men, seriøst... mm, særlig. Klart du tenker på det :P Men vi får heller hjelpe deg med argumenter du kan fortelle deg selv om og om igjen når det røyner på :)

Og selv om de tok biopsier, så er jo de kjempesmå (tok de med nål?), og det er jo en del celler og et ganske stort område der nede ;)

Så det skjer... Men er jo utrolig vanskelig når det skjer!

Skrevet

Såklart er det kjempevanskelig! Og jeg skjønner deg så godt! Og man kan si så mye man vil om "legg det fra deg, ikke tenk på det", men, seriøst... mm, særlig. Klart du tenker på det :P Men vi får heller hjelpe deg med argumenter du kan fortelle deg selv om og om igjen når det røyner på :)

Og selv om de tok biopsier, så er jo de kjempesmå (tok de med nål?), og det er jo en del celler og et ganske stort område der nede ;)

Så det skjer... Men er jo utrolig vanskelig når det skjer!

Fikk ikke helt med meg hva han brukte for å ta biopsiene...men jeg så prøvematerialet etterpå og synes kanskje dem var noe større enn et knappenålshode. Jeg grøsser ved tanken på å gjennomføre det flere ganger! Men må jeg så må jeg :) Takk for at du tar deg tid til å svare meg så grundig og oppløftende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...