lizzi06 Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 (endret) Her kommer to varianter av "Til ungdommen" av Nordahl Grieg: Vers 1: Kringsatt av fiender, gå inn i din tid! Under en blodig storm - vi deg til strid! Kanskje du spør i angst, udekket, åpen: hva skal jeg kjempe med hva er mitt våpen? Vers 2: (gammel versjon) Her er ditt vern mot vold, her er ditt sverd: troen på livet vårt, mennesket verd. For all vår fremtids skyld, søk det og dyrk det, dø om du må - men: øk det og styrk det. Vers 2: (ny versjon) Gud er ditt vern mot vold, Hans ord er ditt sverd, troen på Jesus gir menneskets verd. For all vår fremtids skyld, søk Ham og dyrk Ham, dø om du må - men: øk Ham og styrk Ham. Vers 3: (gammel versjon) Stilt går granatenes glidende bånd. Stans deres drift mot død, stans dem med ånd! Krig er forakt for liv. Fred er å skape. Kast dine krefter inn: døden skal tape! Vers 3: (ny versjon) Stilt går granatenes glidende bånd. Stans deres drift mot død, ved Jesu Ånd. Krig er forakt for Gud, han som vil skape. Vender du kinnet til, vil døden tape! Finn Folke Thorp har laget en ny variant av "Til Ungdommen" (jf avisen Vårt Land i dag). Dette gjorde han som en "reaksjon" på humanistiske varianten av julesangen "Deilig er jorden" som nylig ble lansert. Som dere her har Gud og Jesus kommet inn i teksten + litt til. Finn Folke Thorp er ellers mest kjent som mangeårig manusforfatter til såpeopraen Hotel Cæsar. Endret 21. desember 2012 av lizzi06
Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Man kødder ikke med Nordahl Grieg
lizzi06 Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2012 Det er mange ting en kunne trukket fram med den nye versjonen. Jeg vil her peke på slutten i den nye versjonen. Det er ikke alltid bra å vende kinnet til, å godta alt mulig.
Gjest cunning stunts Skrevet 21. desember 2012 #4 Skrevet 21. desember 2012 Her kommer to varianter av "Til ungdommen" av Nordahl Grieg: Vers 1: Kringsatt av fiender, gå inn i din tid! Under en blodig storm - vi deg til strid! Kanskje du spør i angst, udekket, åpen: hva skal jeg kjempe med hva er mitt våpen? Vers 2: (gammel versjon) Her er ditt vern mot vold, her er ditt sverd: troen på livet vårt, mennesket verd. For all vår fremtids skyld, søk det og dyrk det, dø om du må - men: øk det og styrk det. Vers 2: (ny versjon) Gud er ditt vern mot vold, Hans ord er ditt sverd, troen på Jesus gir menneskets verd. For all vår fremtids skyld, søk Ham og dyrk Ham, dø om du må - men: øk Ham og styrk Ham. Vers 3: (gammel versjon) Stilt går granatenes glidende bånd. Stans deres drift mot død, stans dem med ånd! Krig er forakt for liv. Fred er å skape. Kast dine krefter inn: døden skal tape! Vers 3: (ny versjon) Stilt går granatenes glidende bånd. Stans deres drift mot død, ved Jesu Ånd. Krig er forakt for Gud, han som vil skape. Vender du kinnet til, vil døden tape! Finn Folke Thorp har laget en ny variant av "Til Ungdommen" (jf avisen Vårt Land i dag). Dette gjorde han som en "reaksjon" på humanistiske varianten av julesangen "Deilig er jorden" som nylig ble lansert. Som dere her har Gud og Jesus kommet inn i teksten + litt til. Finn Folke Thorp er ellers mest kjent som mangeårig manusforfatter til såpeopraen Hotel Cæsar. Den nye suger ape-susp.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. desember 2012 #5 Skrevet 21. desember 2012 Sier som Intimnissemor her altså, den siste suger. Like teit som å gjøre kristne sanger verdslige. La nå gammel kulturarv få være som den er.
Iiiiik Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Det er temmelig tåpelig. Skal nok sies at det var tåpelig å verdsliggjøre "Deilig er jorden" også, men når de som likte den oppdaget hvor feil det var å endre teksten, så skjønner jeg ikke at de synes det er greit å ta igjen. Hva skjedde med "Det du vil at andre skal gjøre mot deg" og med "Vend det andre kinnet til"?
Gjest cunning stunts Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Når han er i gang, hva med å lage ikke-nasjonalistisk Ja vi elsker og fjerne Gud fra Bibelen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå