Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Noen jeg kjenner er nettopp startet en kjøretur til fjells. Dette er byfolk, og de tar med seg sine to barneskole-barn. Dersom de hadde kjørt direkte så ville de kanskje kommet frem ved 22-23-tiden. Men de skal i tillegg innom flere folk på veien for å bytte julegaver. Da er de vel ikke fremme før langt ut på natten. Det er minst 15 minusgrader dit de skal, og jeg aner ikke om det er muligheter for å forhåndsvarme hytta, eller om det er dyner der. Jeg vet ikke om jeg tør å spørre om de har sjekket opp dette, må jo bare håpe på det egentlig. Men mest av alt har jeg lyst til å be dem om å dra hjem igjen og vente til i morgen. "Det er ingen skam og snu, og lytt til erfarne fjellfolk. Osv..." Personlig så trodde jeg ikke noen var i stand til å gjøre dette, fordi for meg blir dette risikosport, jeg hadde aldri tort. Hadde dere kjørt til fjells en fredags natt midt på vinteren, når dere ikke kan veien skikkelig, og med to barn i baksetet? Anonym poster: 2709b16aec896f5c18d5dfc0f84e5fe7 Anonym poster: f8717f04d164960662defd931ce279bf
Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Ja, det kunne jeg gjort, men jeg er både hytte- og fjellvant
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Hva er problemet? Det er vell ikke rart at de ikke har orientert deg om hvorvidt det er dyner på hytta eller pm de tar med soveper? Så lenge været var bra hadde jeg ikke vært redd for å kjøre på fjellet om natten. Hva er du redd for at skal skje? Anonym poster: b2114db345a742471d21e4fffcb371ee
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #4 Skrevet 21. desember 2012 Får da satse på at de er normale, oppegående foreldre, som har tenkt på turen, og at det går bra! Anonym poster: a34357d0cd604c3c36f753df2949e02d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #5 Skrevet 21. desember 2012 Eh, hvis det ikke er noe galt med dem, så har de vel tenkt på dette før de drar. Jeg skjønner ikke helt problemet her. Anonym poster: 8583ceafefdb9463883b403dd88a02c5
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #6 Skrevet 21. desember 2012 "Problemet" her er at jeg selv ikke hadde hatt noe ønske om å stå midt på natten i 15 minusgrader å bære inn trøtte unger og mat. Personlig synes jeg ikke det er forsvarlig. Lurte egentlig bare på hva dere syntes. HI Anonym poster: f8717f04d164960662defd931ce279bf
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #7 Skrevet 21. desember 2012 "Problemet" her er at jeg selv ikke hadde hatt noe ønske om å stå midt på natten i 15 minusgrader å bære inn trøtte unger og mat. Personlig synes jeg ikke det er forsvarlig. Lurte egentlig bare på hva dere syntes. HI Anonym poster: f8717f04d164960662defd931ce279bf Hva du ønsker er verken interessant eller relevant. 15 minus er heller ikke særlig mye Anonym poster: e62d6ab2751d4bc38beb488a8f5d5fdc
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 ? "Hva du ønsker er verken interessant eller relevant?" Hva er det for et svar? Jeg lurte på hva dere tenkte om å dra med seg unger til fjells og ankomme midt på natten. HI Anonym poster: f8717f04d164960662defd931ce279bf
mamma_til_gutt Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 Barneskolebarn er jo rimelig store... De kan både gå selv og holde seg våkne. Tipper de får en kjempekoselig tur jeg
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #10 Skrevet 21. desember 2012 Jeg hadde ikke reist på natten selv, men syns ikke det er uforsvarlig. På hytta til mine foreldre kan man sette på varmen hjemmefra før man drar opp. Kan jo hende at de har gjort noe sånt på forhånd. Anonym poster: 8583ceafefdb9463883b403dd88a02c5
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #11 Skrevet 21. desember 2012 Har kjørt til fjellet mange ganger før, men nå vet jeg jo hvordan hytta jeg skal på er. Jeg vet det kan bli kolonnekjøring evt stengt, så dette legges det tilrette for. Varme klær lett tilgjengelig i bilen, masse tepper, litt mat og varm drikke. Jeg vet hytta jeg kommer til er iskald og det tar nesten ett døgn før det blir skikkelig varmt der. Og vi vet vi ikke har mobildekkning ca 20minutter der der er dårlige veier, og vinterstid kan det være veldig glatt. Så da ringer vi svigermor og sier ifra hvor vi har kommet og ringer når vi har kommet frem på hytta. For skulle det ta veldig lang tid før vi ringer og hun ikke får kontakt med oss, kan hun ringe en nabo på hytta, en fastboende slik at han kan titte litt. Jeg syns ikke det er noe uproblematisk å dra sent på kvelden til fjellet, men en må ta mange forhåndsregler uansett om en er fjellvant eller ei. Det er jo bare å lese avisa i vinterferien så ser en hvor mange fjolls til fjells det er, eller påska. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er fjellvant, men nå er jeg den som har spade i bilen hele året. Om ikke vi skulle være så uheldige å havne i grøfta, så kan det hende vi møter noen vi må hjelpe. Har gravd frem flere biler på vinterstid, selv om mange har stoppet for å hjelpe er det ingen som har spade, slepeau og slike ting. Anonym poster: bca3f3e10502a944d2a60703be469b81
mamman t go`gutta Skrevet 21. desember 2012 #12 Skrevet 21. desember 2012 :-) Ja, det kunne jeg glatt ha gjort, og det har vi også gjort mange ganger. Vi bruker og reise etter jobb, slik at vi får flere hele dager på fjellet. Kjedelig og kaste bort en halv dag av helga på å kjøre. Ser virkelig ikke problemet. :-)
It's all about me Skrevet 21. desember 2012 #13 Skrevet 21. desember 2012 Så lenge det ikke er full snøstorm ser jeg ikke noe uforsvarlig eller risikosport med dette.
jeem Skrevet 21. desember 2012 #14 Skrevet 21. desember 2012 jeg ser ikke problemet overhodet, såsant de er skikket til å kjøre i trafikken til vanlig. Hva er problemet med å komme til en kald hytte? Disse folkene har da vel klær på seg og vett på å fyre i ovnen når de kommer frem? Hvaså om de ikke har dyner? Soveposer gjør bedre nytte. Nei dette er noe jeg ser på som helt vanlig (turer til fjellet både med og uten barn, til gammeldagse hytter hvor du må gå på ski og trekke pulk over lengere distanse for å i det hele tatt komme frem, og når du kommer frem er det omtrent like kaldt i hytta som det er ute. bare å fyre i peisen og tine snø. Ingenting er mer kosli ) og vet du hva? barna vi har passet å hatt med oss har STORKOST seg. TENK å bli dratt opp til hytta i pulken som 2 bikjer drar, kose seg foran peisen med pølser og kakao og leke i timeshvis ute i snøen.) Men vi er fjellfolk ut i fingerspissene. det er livet vårt, rett å slett. I September gikk vi Hardangervidda på langs (med hunder) og sov i telt. Godt tøy og utstyr generelt gjore dette til en svært hyggelig tur Gleder meg til å få barn slik at de også kan være med på turer som dette =)
Cat_Woman Skrevet 21. desember 2012 #15 Skrevet 21. desember 2012 Ja, det hadde jeg gjort uten betenkeligheter. De får sikkert en fin tur, og de reiser sikkert i kveld for å få en god og rolig dag på hytta i morgen. Det skjønner jeg godt.
Elsker livet Skrevet 21. desember 2012 #16 Skrevet 21. desember 2012 Det hadde jeg ikke gjort i grunnen. Gidder ikke å være trøtt og sliten. Ankomme en kald hytte midt på natta som jeg ikke kjenner med barn som enten har sovnet i bilen eller er overtrøtte. Om jeg kunne unngå det.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #17 Skrevet 21. desember 2012 Kjekt å se det litt i perspektiv. Er nok jeg som er litt i overkant for bedagelig anlagt og i tillegg liker å kjøre mens det er lyst og butikker er åpne og folk er våkne. Jeg liker å være på hytte, men er ikke noe friluftsmenneske og hater den første timen på hytta før det blir varmt. Jeg hater også å kjøre på glatte, mørke og ensomme veier, generelt. Men, ja, det er nå meg... Da klarer de seg nok helt utmerket, ja! Anonym poster: f8717f04d164960662defd931ce279bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå