Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ? (Ang skattekortet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk skattekortet i posten i dag, og det er første gangen jeg har lån osv. Ser at lånebeløpet er feil, samt at forventet inntekt er 200.000 lavere enn den skal være !

Hvem kan jeg ringe å snakke med? Eller kan jeg endre dette selv på nettet?

Jeg har 2 mill i boliglån pluss et billån og studielån. Skal summen av disse tre lånene stå på skattekortet? Evt bare huslånet?

Mannen har ikke fått sitt enda, men skal det stå 2 mill i huslån på hans skattekort også? Vi eier 50/50. Eller skal det stå 1 mill på oss hver, evt alt på en av oss og 0 på den andre?

Hvis du vet blir eg takknemlig for svar. Evt om du vet hvor jg kan ringe å snakke med noen. Takk :)

Anonym poster: c70683cda02a355239dd104bd8da45bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan endre det selv på skatteetaten.no. All gjeld skal påføres, og dette er en av de gangene det faktisk betyr noe om dere er gift eller om du bare kaller han mannen din :-).

Er dere gift kan dere fordele gjelden mellom dere som dere vil selv uten forklaring.

Skrevet

Hehe, jeg kaller han bare mannen min, vi er ikke gift enda ;)

Vi har lån på 2 mill (eier 50/50). Jeg har studielån på 100.000. Han har billån på 50.000.

Skal han føre på 2050000 eller 1050000? Og skal jeg føre på 2100000 eller 1100000?

Skrevet

Ingen som vet? :/

Skrevet

Du ordner søknad om endring av skattekort selv på nettet. All gjeld skal oppgis da rentene du betaler på gjelden er fradragsberettiget. Så billån og studielån tar du med.

Du og samboer kan fordele huslån 50/50 (eller annen fordeling) mellom dere. Dere trenger ikke å være gift for å gjøre dette.

Uansett hva dere gjør på skattekortet kan dere gjøre fordelingen av gjeld/renter på selvangivelsen for 2013, men dere får riktigere skattekort om dere endrer skattekortet i henhold til hvordan dere har tenkt å fordele det på selvangivelsen

Skrevet

Du ordner søknad om endring av skattekort selv på nettet. All gjeld skal oppgis da rentene du betaler på gjelden er fradragsberettiget. Så billån og studielån tar du med.

Du og samboer kan fordele huslån 50/50 (eller annen fordeling) mellom dere. Dere trenger ikke å være gift for å gjøre dette.

Uansett hva dere gjør på skattekortet kan dere gjøre fordelingen av gjeld/renter på selvangivelsen for 2013, men dere får riktigere skattekort om dere endrer skattekortet i henhold til hvordan dere har tenkt å fordele det på selvangivelsen

Ok, tusen takk for svar :)

Men når lånebeløpet ikke stemmer (de har tatt utgangspunkt i lånet vi har innfridd, har nå høyere huslån), kan jeg bare skrive riktig sum selv uten å dokumentere det?

Skrevet

Ja

Skattekortet er jo bare "beste gjetning" slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Det er på selvangivelsen det skal være 100 % riktige opplysninger.

Skattekortet for 2013 er basert på tall ligningen for 2011, siden ligningen for 2012 åpenbart ikke er klar enda. Så da er det naturlig at det blir en del avvik for ganske mange.

Skrevet

Banken sender vel inn info om hvilken gjeld dere har, så du trenger ikke dokumentere i forbindelse med skattekortet. Det du oppgir for å beregne skattekortet er jo egentlig bare hva du tror du vil ha i gjeld, inntekt og fradrag i året som kommer, ting kan endre seg, da endrer du på nytt.

Skrevet

Ja

Skattekortet er jo bare "beste gjetning" slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Det er på selvangivelsen det skal være 100 % riktige opplysninger.

Skattekortet for 2013 er basert på tall ligningen for 2011, siden ligningen for 2012 åpenbart ikke er klar enda. Så da er det naturlig at det blir en del avvik for ganske mange.

Aha, nå skjønner jeg :) takk for hjelpen :D

Nå som jeg endrer skattekortet, vil det komme riktige opplysninger på selvangivelsen da? Eller kommer forrige lån fortsatt til å stå der?

Skrevet

Banken sender vel inn info om hvilken gjeld dere har, så du trenger ikke dokumentere i forbindelse med skattekortet. Det du oppgir for å beregne skattekortet er jo egentlig bare hva du tror du vil ha i gjeld, inntekt og fradrag i året som kommer, ting kan endre seg, da endrer du på nytt.

Så jeg kan endre igjen når som helst om opplysningene endrer seg? Eks om vi innfrir lånet i mai, bør vi endre skattekortene da? Evt får dobbelt gjeld...

Skrevet

Akkurat, Hvis du ikke vil ha baksmell eller betale for mye skatt gjennom året endrer du skattekortet dersom det kommer store endringer (høyere lønn, mindre/mer lån osv). Jeg ble gravid med ny mann med termin i november, noe som medførte at jeg mistet skatteklasse to for hele året. Hadde jeg ikke endret skattekortet hadde det blitt ti tusen i baksmell. Pleier å ta en enkel skatteberegning innimellom for á sjekke at jeg har betaler nok.

Skrevet

Akkurat, Hvis du ikke vil ha baksmell eller betale for mye skatt gjennom året endrer du skattekortet dersom det kommer store endringer (høyere lønn, mindre/mer lån osv). Jeg ble gravid med ny mann med termin i november, noe som medførte at jeg mistet skatteklasse to for hele året. Hadde jeg ikke endret skattekortet hadde det blitt ti tusen i baksmell. Pleier å ta en enkel skatteberegning innimellom for á sjekke at jeg har betaler nok.

Kjekt å vite, takk for hjelpen :)

Har det noe å si at vi får vårt første barn til neste år, begges første barn, er kun samboere/forlovet foreløpig. Barnet ventes i april.

Skrevet

Ja

Aha, nå skjønner jeg :) takk for hjelpen :D

Nå som jeg endrer skattekortet, vil det komme riktige opplysninger på selvangivelsen da? Eller kommer forrige lån fortsatt til å stå der?

Selvangivelsen trenger du ikke tenke på. Til selvangivelsen vil de du har lån hos sende korrekte opplysninger direkte til skatteetaten. Men når du får tilsendt selvangivelsen har du selvsagt et ansvar for for å kontrollere at disse opplysningene er korrekte!

Skrevet

Men det er viktig å sjekke hva som er oppgitt som renteutgifter. Er dette beløpet mye høyere enn realiteten kan man få en skikkelig skattesmell.

Anonym poster: fe4a1930eda6f5a48793eb5c72dbc93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...