Gå til innhold

Hvor lenge ha på body etter sterilisering av hunkatt?


Magia

Anbefalte innlegg

Vi steriliserte ene pusen på mandag. Jeg finner utrolig lite info om stell av katten etter sterilisering på nett, så jeg prøver å spørre her...

 

Vi tok av plasteret som var over såret i dag, og såret ser heldigvis fint ut :D Det vi lurer på nå er hvor lenge hun må gå med bodyen? Det er litt blod på innsiden av den, og det føltes litt ekkelt å ta den på igjen etter at vi fjernet plasteret. I instruksjonen på hvordan vi vasker bodyen står det at den ikke kan tørkes i tørketrommel, så om vi skulle vasket den, måtte hun jo gått uten den i et døgn ca, så den fikk tørket før vi skulle tatt den på igjen.

 

Det er utvendige sting som skal fjernes om en ukes tid, så i tillegg til infeksjonsfare ved slikking av såret, så er jeg jo redd hun skal nappe ut stingene. Hun er ikke typen til å la såret være i fred. Elsker å vaske seg og var veldig ivrig på å vaske alt hun kunne komme til (vi holdt henne unna såret) den lille stunden hun var uten body i stad.

 

Noen som har gode svar til meg? Skal ringe dyrlegen i morra og spørre tenkte jeg, men greit å spørre her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk ikke noen body på hunnkatten vår. Plasteret datt av nesten med engang. Vi lot katten selv styre med såret, men fulgte med om det ble irritert/ hovent osv. Hvis hun ikke er overivrig på å vaske såret og napper i stingene så går det fint uten body. Det er bare å følge med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke noen body på hunnkatten vår. Plasteret datt av nesten med engang. Vi lot katten selv styre med såret, men fulgte med om det ble irritert/ hovent osv. Hvis hun ikke er overivrig på å vaske såret og napper i stingene så går det fint uten body. Det er bare å følge med:)

 

Takk for svar!

 

Dyrlegen sa at de ofte hadde katter inne som ikke hadde hatt på bodyen, og dermed fått bakterier fra munnen over i såret og fått infeksjon. Litt noia for å ta den av, siden hun er en veldig ivrig vasker...

 

Kanskje jeg prøver å ta den av litt i morgen når jeg har tid til å følge med på henne. Nå er det jo snart natta, og jeg tør ikke la henne være alene uten den på så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det. Såret skal jo ha begynt å gro sammen. så om hun tar et sting så er det ikke krise. Jeg har en hund som tok 3 sting etter 2 dager ved ks (selv om jeg sov med begge øyne åpne) og det gikk fint med såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utvendige sting skal katter og hunder ha body eller krage, uansett type operasjon, helt til stingene er tatt. Normalt tas stingene etter 10-14 dg, vurderingssak. En katt el hunden slikker som regel alltid på såret, spes dersom utvendige sting, men også da det klør når det gror. Dette KAN gå bra, men kommer også mye an på hvordan klinikke dyret er operert ved praktiserer bruken av antibiotika i ettertid. Helst skal en jo være restriktive, men også dette er en vurderingssak alt ettersom hvor steril operasjonen er. Det er også en risiko at såret sprikker opp, infeksjon eller ikke, da skadet hud (hud som er skjært i oppleves av kroppen som skadet) alltid vil hovne noe opp. Og da kan det være at grotiden forlenges betydelig, evt at dyret på legges i narkose og sys på nytt...

 

Anonym poster: 60a7e82f7834fe30ae048f0372499227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, takk for flere svar! Da tør jeg ikke ta den av, selv for å vaske den. Tørketiden vil være såpass lang at jeg ikke kan gå og følge med på henne hele tida. Som sagt er hun veldig glad i å vaske seg, og spesielt om det er noe i pelsen ol. Så tar ikke sjansen i tilfelle hun napper ut stingene ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...