Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 jeg lurer rett og slett på om det er noen her som har noe positivt å fortelle om tvilling-svangerskap og fødsel? Jeg og samboeren fikk vite i går at det er to små i magen min. Vi har en sønn fra før av som nå er 1 år, og vi vet at det blir tøft å få to til, men vi storgleder oss. Noe vi ikke synes er så veldig gøy, er at vi blir bombardert av advarsler og negative vibber.... Ikke noe særlig altså.. Føler at det er altfor mye fokus på alt som kan gå galt i tvilling svangerskapet. Nå er jeg ikke mer enn 8 uker påvei, men begge hjertene banket bra, det var rikelig med fostervann, de hadde en god avstand til hverandre, men så muligens ut som om de er eneggede og at de vil dele morkake sa jordmor på ul. Så er egentlig litt desperat etter råd til hvordan man kan glemme alt det skumle med å være tvilling gravid og heller glede seg? Og om det er noen som har peiling på om dette høres ut til å kunne gå bra og at vi faktisk får disse 2 babyene i juli 2013? Opplevd dette selv? Setter pris på svar Anonym poster: 4c2f00441c2441482c3e929c74b3a536
G05+2spirer2012 Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 jeg lurer rett og slett på om det er noen her som har noe positivt å fortelle om tvilling-svangerskap og fødsel? Jeg og samboeren fikk vite i går at det er to små i magen min. Vi har en sønn fra før av som nå er 1 år, og vi vet at det blir tøft å få to til, men vi storgleder oss. Noe vi ikke synes er så veldig gøy, er at vi blir bombardert av advarsler og negative vibber.... Ikke noe særlig altså.. Føler at det er altfor mye fokus på alt som kan gå galt i tvilling svangerskapet. Nå er jeg ikke mer enn 8 uker påvei, men begge hjertene banket bra, det var rikelig med fostervann, de hadde en god avstand til hverandre, men så muligens ut som om de er eneggede og at de vil dele morkake sa jordmor på ul. Så er egentlig litt desperat etter råd til hvordan man kan glemme alt det skumle med å være tvilling gravid og heller glede seg? Og om det er noen som har peiling på om dette høres ut til å kunne gå bra og at vi faktisk får disse 2 babyene i juli 2013? Opplevd dette selv? Setter pris på svar Anonym poster: 4c2f00441c2441482c3e929c74b3a536 Jeg har tvillinger. Og svangerskapet gikk fint, det var tyngre, men ellers bra. Mine kom riktignok litt tidlig, så det kan være greit å være forberedt på. Mener at det kan være en komplikasjon med at de deler morkake, den ene kan ta mer næring enn andre. Men som tvilling gravid får du mer oppfølging og dette er jo både jordmor, lege og evt sykehus obs på, og kan gi mer info om. Men fokuser på alt d positive, for det blir det mye av! Og sannsynligvis har ikke venner og kjente den kunnskapen du vil tilegne deg:-D Vil bare ønske deg lykke til og gratulerer :-D
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har ikke tvillinger, men jeg er tvilling. Mamma visste ikke det var to av oss i magen, fikk vite det når nr 2 var på tur ut. Hun var kjempesprek hele svangerskapet, syklet til hun var 7-8 mnd på vei, jobbet like lenge, full stilling. Fødselen gikk helt fint. Hun sier hun aldri har følt seg bedre enn når hun bar fram oss. Fødselen startet av seg selv 2 dager på overtid. Lykke til! Anonym poster: 29f6842319213bf458a498320ac777d8
Tarta Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Hei! Jeg har tvillinger. Gutter som blir tre i mars. Og jeg har stort sett bare positive ting å komme med. Svangerskapet var litt tøft. Var i ganske dårlig form og hadde en tre- og fireåring hjemme. Men gutta hadde det bra inni magen ihvertfall og det er jo det viktigste. Mine kom ikke før to uker før terminen og veide 2,7 og 3,1 kg. Store gode tvillinger med andre ord. Hadde en drømmefødsel uten smertestillende i det hele tatt. Jeg synes det var en del "skemsel" fra jordmødrene på sykehuset i forkant av fødselen. Hadde så og si alle svangerskapskontroller på sykehuset, og dem blir det en del av med tvillinger . Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å måtte ha epidural pga av at det var stor fare for akutt keisersnitt med tvilling nr.2, at det kom til å være maaaange mennesker inne på fødestua og at guttene kom til å komme altfor tidlig. Vel, ingenting av dette stemte for min del. Jeg fikk selv velge om jeg ville ha epidural, og pga av litt mye å gjøre på fødeavdelingen akkurat da endte vi til slutt opp med bare ei jordmor og en barnepleier inne på rommet. Alle de andre folka var bare innom og sjekka at alt gikk bra og så forsvant de stille ut igjen. Gutta ble født på ettermiddagen og vi dro hjem igjen tidlig på morgenen dagen etter. Selv om det selvsagt er litt mer å gjøre med to, har det langt fra vært så ille som jeg frykta. Men det lønner seg helt klart å prøve å få dem litt samkjørte med sovetider. Etterhvert som de nå har blitt større, ser jeg i grunn nesten bare fordeler altså. De har så mye glede av hverandre. Sloss og leker om hverandre Og nå er de blitt "store" storebrødre til ei lita jente på 11 uker, og de er så flinke så. Bare spør hvis det er noe du lurer på. Og gratulerer med tvillinger i magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå