Gå til innhold

Hva er SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et sted de passer ungene etter skole hvis foreldrene ikke er ferdige på jobb, så de ikke skal bli nøkkelbarn sånn vi var da vi var små? Eller er det et sted det skjer mye, som fotballtreninger, leksehjelp, tegnekurs...?

Altså er det et oppbevaringssted fordi foreldrene jobber, eller er det noe man gjerne sender ungene på selv om man er hjemmeværende? Er SFO hver dag? (Har bare hørt at det ikke er så bra for små barn å gå på aktiviteter hver dag etter skole?)

Anonym poster: 449b1868a026ae019c8cc313cdd5c5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På alle stedene jeg har sett, har det vært oppbevaring.

Anonym poster: 76ae508d3f31b90d8d30afcdeb8fede0

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sfo er oppbevaring. Dog sosialt heldig for barna, så mine skal gå et par dager neste år selvom de ikke trenger

Skrevet

Sfo er iutgangspunktet et «oppbevaringssted». Mange har leksehjelp i sfo-tiden, men barnet hatt rett på leksehjelp uten å gå på sfo, og.

Sfo kan være ulikt organisert fra kommune til kommune. Noen tilbyr kulturskole i sfo-tiden, noen har ute sfo - kontakt din kommune og spør hva som gjelder der du bor.

Skrevet

De barna jeg kjenner vil slutte fortest mulig på sfo, og heller være "nøkkelbarn" ett par timer :) De synes det er bedre å kunne leke fritt hjemme, isteden for mye bråk og uorganisert sfo. Men, er jo forskjell fra sted til sted.

Skrevet

Her jeg bor (sørlandet) er det en kombinasjon av de to tingene. Det er en viktig sosial arena hvor det er mye frilek og ungene kan leke sammen på en måte de ikke får gjort i løpet av skoledagen. Vi har en helt fantastisk leder på sfo her og en flott gjeng med voksne som jobber der, det er aktiviteter hver dag, men de er frivillige for barna.

Her ser de på sfo som barnas fritid (mens foreldrene er på jobb) så barna skal selv få velge hva de vil være med på. Aktivitetene de kan være med på om de ønsker er gymsal, heimkunnskap/kjøkken, data, forming og noen ting til. Om de ikke vil være med på aktivitetene leker de inne eller ute på skolen. De får servert mat, drikke og frukt på sfo hver dag.

Søsteren min har barn i skole på østlandet og der har de mer fritidsaktiviteter på sfo, barna går på kor, trener ballett o.l. i sfo tiden om de vil (det koster ekstra, men da slipper man slike aktiviteter på kveldene).

Så min erfaring med sfo er bare god, mine to skolegutter har likt seg veldig godt der og lillesøster som begynner på skolen til neste år gleder seg til å begynne.

Anonym poster: 9ee4e58297f28acbc2d62c2ad509f553

Skrevet

På vår sfo er de flinke til å gå på turer i nærmiljøet og de har ofte temauker hvor de får velge mellom kjøkken,fotball,gymsal,engelsk,tur til gapahuken,hinderløyper osv.

Ungene får leksehjelp to dager i uken.

Ellers får de leke som de vil,ute eller inne.nå som snøen er her har de med

ski og akebrett.

Skrevet

Vil bare legge til at i min sønns klasse var det bare en av guttene som ikke var på sfo de to første årene, og han falt veldig utenfor sosialt, dessverre.

Skrevet

Det kommer an på skolen. Vi har en fantastisk SFO, der det skjer masse, men dattera til venninna mi gikk på en SFO der det skjedde lite.

Anonym poster: 20c5ad3d1c6bb679c9fa9387979951ed

Skrevet

Vet du seriøst ikke hva sfo er? Jeg er 26 år, og jeg gikk på sfo da jeg gikk i 1.- 3. klasse på barneskolen....

Anonym poster: a6742a8313bb174c101961ab02773fc2

Skrevet

Her har de kor, kulturskole, fast turdag hver fredag og litt forskjellige andre aktiviteter. Er veldig viktig for barnas sosial liv å gå der. Skolejenta mi stortrives på koret også. Vil derfor ikke ta henne helt ut av sfo neste år når jeg er hjmme med lillebror. Hun skal gå 60%. I denne kommunen et det enten 100% eller 60% og en kan fritt velge dager. I den ene nabo kommunen er det 100% eller 50%, men då må barnet gå man., ons. og fre en uke og tirs.og tors. neste uke.

Skrevet

Jeg er 32 år, og SFO fantes ikke i min barndom nei. Jeg vet jo sånn ca hva det er, som i at jeg er klar over at det er et sted unger er etter skole, og ikke en forkortelse for et politisk parti eller lignende, men var som du ser av hovedinnlegget ikke sikker på om det var ren oppbevaring eller noe ala kulturskolen etc.

Men nå ser jeg jo av svarene at det nok kommer an på hvilken SFO.

HI

Skrevet

Jeg er 32 år, og SFO fantes ikke i min barndom nei. Jeg vet jo sånn ca hva det er, som i at jeg er klar over at det er et sted unger er etter skole, og ikke en forkortelse for et politisk parti eller lignende, men var som du ser av hovedinnlegget ikke sikker på om det var ren oppbevaring eller noe ala kulturskolen etc.

HI

Søsteren min og mannen min begge er 32 år og de gikk også på sfo. Var helt vanlig på mitt hjemsted.

Skrevet

Vår sfo er fantastisk, med tilbud om påmeldingsaktiviteter som kor, teater, gitar, dans, fotball, basket, "forskning", kjøkkengruppe, billedkunst, gymsal med styrte eller frie aktiviteter, kunst/håndverk etc. Barna vil ikke slutte etter fjerde, og de vil ikke hjem før de må om dagen.

Anonym poster: 7e7f02b8ea78c2afb7e4abdf2803ea3d

Skrevet

Jeg er 30, og ingen jeg kjente gikk på SFO :) De færreste der jeg bodde gikk i barnehage, drømmer meg fortsatt tilbake til gatene fulle av lekende barn! Herlig tid! :)

Skrevet

Etter 2 år på SFO (60%) valgte sønnen min å være nøkkelbarn i stedet.

Her er SFO synonymt med kaos og utrygghet. Det var unger som passet dem. Drop outs fra vgs. Ungene likte dem men de hadde alt for mye ansvar og null kontroll. Helt forferdelig sted å sende ungene sine.

Heldigvis valgte mange andre i nabolaget å ta ungene ut fra sfo også, så da fikk gutten min mange å leke med etter skoletid likevel :)

Nå tror og håper jeg ikke dette er normalen når det gjelder SFO. Har hørt om diverse SFO i nabokommuner som har supre opplegg som passer for de fleste :)

Skrevet

Her er det mange aktiviteter på SFO. Andre legger også sine ting til SFO-tiden slik at barna er ferdige når vi går hjem til middag. Kor, korps, jazzdans, innebandy, fotball, blokkfløyte osv.

De som ikke er med har frilek eller SFO-styrte aktiviteter som matlagning, sjakk, lego, yoga, språk og mye mer.

Skrevet

På vår lille skole er ikke SFO ren oppbevaring, og de som jobber der er voksne og ansvarsfulle mennesker. Likevel blir tilbudet begrenset, ettersom skolen er så liten at alle fritidsaktiviteter uansett foregår på kveldstid i sentrum av kommunen.

Ettersom dette er et ganske lite og trygt sted, hvor mange har familie i nærheten og "alle" kjenner naboene sine, er det derfor omtrent bare halvparten av ungene som bruker SFO, og ingen fjerdeklassinger.

De fleste barna gleder seg til de kan slutte og være nøkkelbarn i et par timer hjemme i stedet. Masse lekekamerater, frihet til å finne på omtrent hva de vil, fine lekeområder utendørs, ingen foreldre som maser (men likevel alltid en mamma/pappa/besteforelder eller to i nærheten som er hjemme likevel). Klart de koser seg, og det er nesten mer sosialt enn SFO! Skoledagen er også lagt opp slik at alle barn, SFO eller ikke, har en time frilek utendørs under tilsyn etter undervisningen, mens de venter på skoleskyssen.

Anonym poster: b1400d2719ff282fd14c4490be05acff

Skrevet

Jeg er 30, og ingen jeg kjente gikk på SFO :) De færreste der jeg bodde gikk i barnehage, drømmer meg fortsatt tilbake til gatene fulle av lekende barn! Herlig tid! :)

Vi har det fortsatt slik (se innlegg lenger opp). Du må bare bosette deg på riktig sted, vet du ;-)

Anonym poster: b1400d2719ff282fd14c4490be05acff

Skrevet

SFO er overpriset oppbevaring ja. Men i alle fall her er SFO nesten påbudt, det er bare en av 100 1. klassinger her som ikke har SFO. Så selv om jeg ikke vil sende barnet mitt dit egentlig, så "må" han for å ikke være helt utenfor.

Anonym poster: 33733cfd993b9a74dce372df2ea97497

Skrevet

Jeg er 35, og da jeg gikk på skolen var ikke SFO funnet opp... Så ikke rart hun ikke vet helt om hun er godt voksen :-?

Anonym poster: 643c65264716017be75a37cb968b8d66

Skrevet

Jeg er 35, og da jeg gikk på skolen var ikke SFO funnet opp... Så ikke rart hun ikke vet helt om hun er godt voksen :-?

Anonym poster: 643c65264716017be75a37cb968b8d66

Jeg er 35 år og gikk på sfo, så det var nok funnet opp!

Anonym poster: ebe0a41bdbd93e7503beb3906aabd62c

Skrevet

HI

Søsteren min og mannen min begge er 32 år og de gikk også på sfo. Var helt vanlig på mitt hjemsted.

Jeg er 34, og det fantes ikke SFO da jeg gikk på skolen... Ikke da småsøsknene mine vokste opp heller, 5 år etter meg...

Anonym poster: ccd1d297be1bf88f760398bdf60e3e84

Skrevet

Jeg er 26 og her var det ikke sfo da jeg gikk på skolen. kom vel i de tider jeg var ferdig i 7.klasse.

Skrevet

HI

Jeg er 34, og det fantes ikke SFO da jeg gikk på skolen... Ikke da småsøsknene mine vokste opp heller, 5 år etter meg...

Anonym poster: ccd1d297be1bf88f760398bdf60e3e84

Nei vel, men her jeg bor/vokste opp var sfo helt vanlig på både 80 og 90 tallet. Alle barneskolene i kommunen hadde sfo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...